Holdet 1hf de (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Rikke Riget Lund
Hold 2025 de/1hf de (1hf de)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro og godt design
Titel 2 Arkitektur_ombygning af typehus
Titel 3 Kommunikationsdesign_plakat til åbent hus
Titel 4 Produktdesign
Titel 5 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro og godt design

Præsentation af faget, et forsøg på en definition af "godt design" og elevpræsentationer med personlige valg af eksempler på godt design, som fremlægges i grupper. Derudover lille praktisk øvelse med at lave forside og rygstik til deres elevmapper.

Forløbets mål: Refleksion over design og faget design.

Litteratur: Hvad er godt design”, artikel skrevet af Dansk Design Center
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Arkitektur_ombygning af typehus

Introduktion til arkitekturens grundbegreber gennem det praktiske projekt (funktion, form, rum, grundplan, facade, materialer, konstruktion, farve, lys, stil) samt dele af arkitekturhistorien (læreroplæg om parcelhusets historie og øvelse om tendenser i nyere arkitektur).

Forløbet handlede om boligarkitektur (parcelhuset), særligt typehuset fra 1960-1970. I den forbindelse læste eleverne en tekst om pistolgangen (fordele og ulemper). Eleverne sammenlignede forskellige parcelhuses planløsninger og skulle desuden skitsere og tage billeder af deres egen bolig og kort præsentere for hinanden. I det større praktiske projekt skulle eleverne komme med forslag til en ny planløsning for et typehus til en 4-personers familie, der havde en række forskellige krav (trin 1). Derefter blev eleverne bedt om at lave en tilbygning til typehuset, hvor de skulle forholde sig til, hvorvidt tilbygningen var i respekt eller udgjorde et modspil til det eksisterende hus. Der blev arbejdet med alle designprocessens faser fra start til slut.

Praktiske designopgaver:
- præsentation af egen bolig (skitse af grundplan, fotografier mm.)
- projekt ombygning af typehus: skitser, moodboard, målfast plantegning (trin 1)
- projekt tilbygning til typehus: skitser, moodboard, målfaste tegninger (plan og opstalter), rumlig eller digital model (trin 2)

Læsestof:
- Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 47-61 (om arkitekturens grundbegreber)
- Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 140 (om projektionstegninger)
- Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 125-131 (om nyere arkitekturstrømninger)
- Jens Erik Gram: "Parcelhusets om- og tilbygninger", s. 25-27  (pdf)
- "Pistolgangen", artikel fra Bolius: https://www.bolius.dk/pistolgangen-18276/
- "Få overblik over 12 typiske hustyper”, artikel fra Bolius: https://www.bolius.dk/faa-overblik-over-12-typiske-hustyper-18833

Supplerende:
- Uddrag fra udsendelsen: "Boligkøb i binde", sæson 3, episode 5, TV3, 2018.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kommunikationsdesign_plakat til åbent hus

Målet med forløbet var at give en introduktion til de grundlæggende begreber inden for hovedområdet kommunikationsdesign. Eleverne blev introduceret til de virkemidler, som plakatkunstnere gør brug af (form, farve, typografi, komposition og kontrastforhold), og de blev introduceret til, hvordan man beskriver, analyserer og vurderer plakater (fælles analyse af 6 filmplakater).

Mindre opgaver:
- forslag til forside til bog om Vejle
- analyse af fotografi af musiker fra reklame eller cover
- geometriske kompositioner med selvvalgt farveholdning/farvekontrast

Prrojektopgave:
Eleverne blev bedt om at designe en plakat til et åbent hus-arrangement på Rosborg Gymnasium & HF i november, hvor interesserede kan komme ind og se gymnasiet og opleve undervisning med alle 2g klasser, der vil være på Rosborg den dag. Plakaten skulle hænges op på skolen og evt. vises på skolens hjemmeside og Facebook-side for at skabe opmærksomhed og interesse for arrangementet for kommende elever og folk udefra, så de fik lyst til at komme og opleve skolen. I designprocessen skulle der arbejdes bevidst med grafiske virkemidler (form, illustration, farve, typografi, komposition, kontraster). Eleverne skulle arbejde med en selvvalgt farvepalet evt. suppleret med hvid og sort, og der skulle anvendes fotos, der illustrerer hverdagen og stemningen på Rosborg Gymnasium.

Eleverne skulle arbejde med alle designprocessens faser: research, idegenerering (håndtegnede skitser og digitale skitser evt. i PowerPoint eller Canva), ideudvælgelse, ideudvikling og detaljering. Arbejdet skulle samles i en præsentation, og størstedelen af eleverne fremlagde projektet for hinanden i grupper (enkelte for læreren).

Læsestof:
- Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", side 12-24
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Produktdesign

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Repetition og eksamensforberedelse

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer