Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Marie Louise Johannsen
|
|
Hold
|
2025 bk/1hf bk 1 (1hf bk 1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb 1: Kroppen i kunsten
Introduktion til faget gennem forskellige praktiske og teoretiske øvelser indenfor temaet "Kroppen i kunsten":
Perioder:
1) Den klassiske krop (antik, renæssance)
- lerskulptur af kroppen (fokus på proportioner + kontraposto)
- klassisk tegning af torso (fokus på proportioner, anatomi, lys og skygge)
2) Den moderne krop (modernismen ca. 1900-1950)
- akvarel + logbog (Egon Schiele, ekspressionisme)
3) Kroppen i samtidskunsten (ca. 2000-2025)
- Fortolkning af kroppen i samtidskunsten: Organisk krop med grim æstetik, hvor eleverne arbejder med det grimmes æstetik, blandede materialer, farver m.m.
+ logbog
Værker til analyse
Alexandros fra Antiokia: Venus fra Milo, ca. 100 f.Kr.
Michelangelo: David, 1501-03
Edouard Manet: Olympia, 1863
Pablo Picasso: Frøknerne fra Avignon, 1907
Egon Schiele:
Gertrude Schiele, 1910
selvportræt i sammenkrummet stilling, 1913
Giacometti: Gående mand, 1960
Lene Adler Petersen: Den kvindelige Kristus, 1969
Duane Hanson: Turister II, 1988
Elmgreen og Dragset: Han, 2012
Ayde: Woman, 2016
Teori:
Jonas Wolter: Temaer i kunsten (grundbogen) s. 53-63
Menneskekroppens proportioner (skema)
PPT: Kroppen i kunsten fra antikken til i dag
Skulpturanalyse:
Analyseskema skulptur
Skulpturanalyse-film
PPT: Intro til skulpturanalyse (MLJ)
Skulpturanalyse intro (opgaver)
PPT: 3 tendenser i moderne maleri (stikord til ekspressionisme, kubisme og fauvisme, MLJ)
Word-dokument: Schiele
PPT: 3 tendenser i moderne maleri (MLJ)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Menneskekroppens proportioner.pdf
-
Kroppen i kunsten_forlæg.docx
-
Venus i ler, 2025, praktisk opgave 1.docx
-
Kroppen i kunsten Wolter s. 53-67.pdf
-
Kroppen fra antikken til i dag, v 2025.pptx
-
Afsnit
-
Frivillig lektie: illustration af David-skulptur s. 54 + s. 55-56. Læsefokus: tidsperiode, Michelangelo, se på proportionerne på David: Passer de eller er noget ændret ift. 7,5 målestokken?
-
Renæssancen | Emner | Faktalink
-
Vi ser en 4 min. video: Renæssance i kunsten
-
Vi ser på dias 11,12, 13,15 og 16
-
Intro til skulpturanalyse, revideret v_2025.pptx
-
Analyseskema skulptur.doc
-
Logbog til lerskulptur 2025.docx
-
3. lektionsplan, skulpturstudier og oplæg til tegneøvelse.pptx
-
Lektie 1, frivillig: Læs s. 56-58: Hvad er der sket med fremstillingen af kroppen fra antik til modernisme?
-
Kroppen fra antikken til i dag, v u. 2025.pptx
-
Lektie 2, frivillig: Se på dias 19-23
-
3 tendenser i moderne maleri pixi.pptx
-
Egon Schiele.docx
-
Den ekspressionstiske krop, konturstreg og akvarel, v_2024, Schiele.docx
-
Frivillig lektie 2: Læs øvelsesvejledningen og find gerne billeder på nettet fra atletiske kroppe eller kroppe i bevægelse (spinkle, elegante, ikke bøffede)
-
www.youtube.com
-
Kroppen fra antikken til i dag, nyeste 2025 v.pptx
-
Logbog ekspressionistisk maleøvelse - Schiele.docx
-
Obligatorisk lektielæsning: Hvad skal du svare på i din logbog om den ekspressionistiske krop? Vi skriver den i timen (10 min.)
-
Øvelsesvejledning, menneskeskulptur, modernisme og samtidskunst.docx
-
4.3 Det grimmes æstetik | BILLEDKUNSTBOGEN
-
Jonas Wolter: Temaer i kunsten, det ny forlag; sider: 61-63
-
Frivillig lektie: Kroppen i samtidskunsten
-
Kroppen fra antikken til i dag, nyeste 2025 v (1).pptx
-
Ron Mueck: The most realistic sculptures Part II
-
Ron Mueck: The most realistic sculptures Part I
-
OPSAMLINGSARK TIL FORLØBET KROPPEN I KUNSTEN .docx
-
Valgfri lektie: Forbered dig ved at læse PPT'en igennem, så du har overblik over tidsperioder og de forskellige kendetegn ved kroppen i klassisk skøn kunst, moderne kunst og i samtidskunsten.
-
Logbog til kroppen i samtidskunsten, skulpturøvelse 1.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71582049984",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71582049984",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71582049984"
}