Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Flemming Høst Larsen
|
|
Hold
|
2025 DA/1gb DA (1gb DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Alkohol - forherligelse og fordømmelse
Hele forløbet kredser om temaet “Alkohol” og rummer følgende genrer: avisartikel, lyrik (herunder sangtekster), epik og kortfilm. Teksternes tematisering af alkohol er spændt ud mellem det, der på den ene side kan kaldes forherligelse (særligt i lyrikken) og på den anden side “fordømmelse” eller i hvert fald et fokus på alkoholens bagside.
Forløbet indledes med en introduktion til danskfaget og fagets tre perspektiver: medier, sprog og litteratur vha. uddrag fra artiklen “Prinsesse af Jomfru Ane Gade” af Seidelin og Tornbjerg (Politiken, 29/10 2021). Herefter arbejdes med:
Lyrik:
- John Mogensen: “Sidder på et værtshus” (1970)
- Dan Turell: “Jeg kan tydeligt huske første gang jeg var fuld” (fra: DRIVE-IN DIGTE, 1976)
- Drikkevise: “Da hønsehuset brændte”
- Rifbjerg: “Værtshuset” (fra: Under vejr med mig selv, 1956)
- Tom Kristensen: “Det blomstrende slagsmål” (1920)
Begreber og skriftligt arbejde:
- Brugslyrik, centrallyrik, lyrisk og episk digtning
- Det grafiske og forskellige rimtyper
- Billedsprog (sammenligning, metaforer, symboler)
- Ordvalg, denotation og konnotation, semantiske skemaer
- Højt og lavt stilleje
- Skriftligt arbejde: “Skriv en ode” + refleksion over de anvendte virkemidler
Sekundærlitteratur:
- Litteraturhistorien på langs, s. 248-252 “Lyrik”
- Håndbog til dansk, s. 104-105, 135, 137, 147
- Lyrik - når sproget spiller, s. 112-113: “Semantiske skemaer”
Epik:
- Thomas Korsgaard: “Vintermedister” (fra: Skam: noveller, 2017)
- Jan Sonnergaard: “Blackout” (fra: Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen, 2003)
Begreber og skriftligt arbejde:
- Klassisk vs. moderne novelle
- Personkarakteristik
- Fremstillingsformer og fortællertyper
- Tema og motiv
- Skriftligt arbejde: Analyse og fortolkning af “Vintermedister”
Sekundærlitteratur:
- Håndbog til dansk, s. 44-45, 54-65, 67, 79
- Perspektiver i dansk, s. 63
Kortfilm:
- Daniel Kragh-Jacobsen: Næste stop (2018)
Begreber:
- Filmens “hvad” og filmens “hvordan”, billedbeskæring, kameravinkel, klipning, lyd
Sekundærlitteratur:
- Afsnittene om billedbeskæring, kameravinkel, klipning og lyd på “Filmiske virkemidler” på: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler
Derudover er der afviklet tre moduler med AP dansk med fokus på sproghandlinger og sociolingvistik.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Alkohol - forherligelse og fordømmelse.pptx
-
"Prinsesse af Jomfru Ane Gade" (skærmoptagelse)
-
Uddrag af "Drukkultur - ind i mørket" (DR, 2023)
-
Respektkampagne (2018)
-
Perspektiver i dansk, s. 17-18 - At fortolke er at forstå
-
Perspektiver i dansk, s. 27-28 - Dansk er mange ting
-
Mogensen - Sidder på et værtshus
-
Turell - Min første brandert
-
Lyrik (grundforløb 2025).pptx
-
Lyrik - fra Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 248-252
-
Lyrik 2 (grundforløb 2025).pptx
-
Lav og upload parafleveringen på Lectio. Se under opgaver.
-
Skriv en ode
-
"Værtshus" (Rifberg, 1956)
-
Denotation og konnotation fra Håndbog til dansk, s 104-105
-
"Værtshus" (Rifberg, 1956)
-
"Det blomstrende slagsmål" (Tom Kristensen, 1920)
-
Samle svar - Det blomstrende slagsmål
-
Tekstens stil fra Håndbog til dansk, s. 147
-
Semantiske skemaer - Lyrik, s. 112-113
-
Analyse og fortolkning.pptx
-
"Vintermedister" (Thomas Korsgaard, 2017)
-
Analytisk gruppearbejde - "Vintermedister"
-
Drev
-
Håndbog til dansk - novelle, personkarakteristik, fremstillingsformer, fortællertyper
-
Øvelse i fremstillingsformer
-
Docs
-
"Blackout" (Sonnergaard, 2003)
-
Skriveøvelse - "Blackout"
-
Glæden ved at skrive selv.pptx
-
Par-opgave - analyse og fortolkning af "Vintermedister"
-
Håndbog til dansk - Tema og motiv s. 67
-
De filmiske virkemidler.pptx
-
Arbejdsopgave - "Næste stop"
-
"Næste stop" (Daniel Krag-Jacobsen)(21 min.)
-
"Næste stop" (Daniel Krag-Jacobsen, 2018)
-
Sproghandlinger.pptx
-
Opgaver - Sprog på spil, s. 171-172
-
Direkte og indirekte sproghandlinger.pptx
-
Optoning og nedtoning af sprog, arbejdsseddel.docx
-
Læs om sproghandlinger på s. 170-171 i Sprog på spil
-
Spørgeskema fra RusmiddelCenter Vejle
-
QR
-
Den upassende jobsamtale
-
Det gode eksempel - Analyse og fortolkning af "Vintermedister"
-
Hvad er?
-
"Det slører stadig"
-
H.M. Kongens nytårstale 2024, forkortet udgave
-
Læs om sociolingvistik på s. 185-187 i "Sprog på spil"
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71732968120",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71732968120",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71732968120"
}