Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Ida Theil Gregersen
|
|
Hold
|
2025 DA/1gd DA (1gd DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Alkohol - forherligelse og fordømmelse
OBS: Dette forløb var grundforløbet i dansk og foregik i grundforløbsklasser.
Hele forløbet kredser om temaet “Alkohol” og rummer følgende genrer: avisartikel, lyrik (herunder sangtekster), epik og kortfilm. Teksternes tematisering af alkohol er spændt ud mellem det, der på den ene side kan kaldes forherligelse (særligt i lyrikken) og på den anden side “fordømmelse” eller i hvert fald et fokus på alkoholens bagside.
Forløbet indledes med en introduktion til danskfaget og fagets tre perspektiver: medier, sprog og litteratur vha. uddrag fra artiklen “Prinsesse af Jomfru Ane Gade” af Seidelin og Tornbjerg (Politiken, 29/10 2021). Herefter arbejdes med:
Lyrik:
John Mogensen: “Sidder på et værtshus” (1970)
Dan Turell: “Jeg kan tydeligt huske første gang jeg var fuld” (fra: DRIVE-IN DIGTE, 1976)
Drikkevise: “Da hønsehuset brændte”
Rifbjerg: “Værtshuset” (fra: Under vejr med mig selv, 1956)
Tom Kristensen: “Det blomstrende slagsmål” (1920)
Begreber og skriftligt arbejde:
Brugslyrik, centrallyrik, lyrisk og episk digtning
Det grafiske og forskellige rimtyper
Billedsprog (sammenligning, metaforer, symboler)
Ordvalg, denotation og konnotation, semantiske skemaer
Højt og lavt stilleje
Skriftligt arbejde: “Skriv en ode” + refleksion over de anvendte virkemidler
Sekundærlitteratur:
Litteraturhistorien på langs, s. 248-252 “Lyrik”
Håndbog til dansk, s. 104-105, 135, 137, 147
Lyrik - når sproget spiller, s. 112-113: “Semantiske skemaer”
Epik:
Thomas Korsgaard: “Vintermedister” (fra: Skam: noveller, 2017)
Jan Sonnergaard: “Blackout” (fra: Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen, 2003)
Begreber og skriftligt arbejde:
Klassisk vs. moderne novelle
Personkarakteristik
Fremstillingsformer og fortællertyper
Tema og motiv
Skriftligt arbejde: Analyse og fortolkning af “Vintermedister”
Sekundærlitteratur:
Håndbog til dansk, s. 44-45, 54-65, 67, 79
Perspektiver i dansk, s. 63
Kortfilm:
Daniel Kragh-Jacobsen: Næste stop (2018)
Begreber:
Filmens “hvad” og filmens “hvordan”, billedbeskæring, kameravinkel, klipning, lyd
Sekundærlitteratur:
Afsnittene om billedbeskæring, kameravinkel, klipning og lyd på “Filmiske virkemidler” på: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler
Derudover er der afviklet fire moduler med AP dansk med fokus på sproghandlinger og sociolingvistik.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71732974241",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71732974241",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71732974241"
}