Holdet 1gdfkmo mu (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Trine Feijer
Hold 2025 mu/1gdfkmo mu (1gdfkmo mu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 Grundforløb 2025 - Rytme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Grundforløb 2025 - Rytme

Grundforløbet har haft fokus på rytmer.

Introsange: Rosborgsangen, Sensommervise, Giv os lyset tilbage, De smukke unge mennesker, Jultlandia, Under stjernerne på himlen, Drunk in the morning, Klip klap Sandaler, De første kærester på månen, Jeg tager imod
Sammenspil:
Michael Jackson: "Working Day and Night" (rotation)
Joan Osborne: One of us

Grundteori:
Grønager, Johannes: "Nøglen til musikken", Systime 2001, s. 72-73, 75-79 (om puls, tempo, taktart, underdeling, nodeværdier, bindebuer, punktering, optakt og betoning) og lidt fra musikipedia om det samme.

Peter Bastian: "Mellem vores ører" - artikel i Samvirke, sep 1990

Øvelse i groove-analyse:
Michael Jackson: "Working Day and Night"
Bob Marley: "I Shot the Sheriff"
Iron Maiden: The Trooper"
lidt om reggae

Klassisk musik perspektiv:
Mozart: "Confutatis" (fra Requiem) med fokus på sammenhæng mellem rytmik og tekst.
Baggrundstekst om Mozarts Requiem
Tekster om komponistens ansættelsesforhold:
Uddrag fra Haydns ansættelseskontrakt samt et brev fra Beethoven til en forlægger (Finn Graversen red: Musikken har ordet, Gad 1993 s 78-79 i uddrag),
Uddrag af Beethoven kontrakt (Orla Vinther: Musikhistorien 5: Wienerklassik, Folkeskolens Musiklærerforening, 2002, s 67)
Symfoniorkestrets instrumenter fra www.aarhussymfoni.dk

SDS:
Trommerytmer - standard rock-rytme
Stomp-øvelse: Lav jeres egne grooves

Ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer