Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
|
Lærer(e)
|
Trine Feijer
|
|
Hold
|
2025 mu/1gdfkmo mu (1gdfkmo mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
1 Grundforløb 2025 - Rytme
Grundforløbet har haft fokus på rytmer.
Introsange: Rosborgsangen, Sensommervise, Giv os lyset tilbage, De smukke unge mennesker, Jultlandia, Under stjernerne på himlen, Drunk in the morning, Klip klap Sandaler, De første kærester på månen, Jeg tager imod
Sammenspil:
Michael Jackson: "Working Day and Night" (rotation)
Joan Osborne: One of us
Grundteori:
Grønager, Johannes: "Nøglen til musikken", Systime 2001, s. 72-73, 75-79 (om puls, tempo, taktart, underdeling, nodeværdier, bindebuer, punktering, optakt og betoning) og lidt fra musikipedia om det samme.
Peter Bastian: "Mellem vores ører" - artikel i Samvirke, sep 1990
Øvelse i groove-analyse:
Michael Jackson: "Working Day and Night"
Bob Marley: "I Shot the Sheriff"
Iron Maiden: The Trooper"
lidt om reggae
Klassisk musik perspektiv:
Mozart: "Confutatis" (fra Requiem) med fokus på sammenhæng mellem rytmik og tekst.
Baggrundstekst om Mozarts Requiem
Tekster om komponistens ansættelsesforhold:
Uddrag fra Haydns ansættelseskontrakt samt et brev fra Beethoven til en forlægger (Finn Graversen red: Musikken har ordet, Gad 1993 s 78-79 i uddrag),
Uddrag af Beethoven kontrakt (Orla Vinther: Musikhistorien 5: Wienerklassik, Folkeskolens Musiklærerforening, 2002, s 67)
Symfoniorkestrets instrumenter fra www.aarhussymfoni.dk
SDS:
Trommerytmer - standard rock-rytme
Stomp-øvelse: Lav jeres egne grooves
Ca. 20 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Trommemaskine | Musikipedia
-
I har ingen lektier for
-
I 1. musikmodul mødte du følgende begreber: puls, takt, taktart, betoning, taktstreger, 4.del, 8.del, 16.del. Kan du huske dem? Genopfrisk, hvad det betyder på s. 5-8 i kompendiet.
-
Vi skal spille på guitar i modulet og rotere rundt på alle instrumenterne. Hør nedenstående nummer:
-
Læs teksten af Peter Bastian "Mellem vore ører" i grundforløbskompendiet s. 16-18. Mens du læser, skal du her i lectio skrive dine bud på svar på spørgsmålene i elevfeedback.
-
Kompendium grundforløb 2025.pdf
-
Joan Osborne - One Of Us
-
Læs side 19-22 i Grundforløbskompendiet som lektie. Det handler om Mozarts liv og hans Requiem og hvordan ansættelsesforholdene var for komponister på Mozarts tid
-
Noder til grooveanalyse.pdf
-
Læs side 3-4 + 9-10 i kompendiet - det kan godt være lidt overload af begreber, men giver forhåbentlig mening, når vi arbejder med det i timen.
-
I dette modul skal I selv til at analysere nogle grooves ligesom vi gjorde på tavlen i sidste musik-modul. Derfor læs de første 4 sider igen i kompendiet og MEDBRING DET.
-
How to make a reggae song/ Reggae tutorial
-
Sound of Noise - Music for One Apartment and Six Drummers (long version)
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71734051439",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71734051439",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71734051439"
}