Holdet 1gabcehi mu (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Mette Hofman Bøegh
Hold 2025 mu/1gabcehi mu (1gabcehi mu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb 2025 - rytme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb 2025 - rytme

Grundforløbet har haft fokus på rytmer.

Sang og sammenspil:
Introsange:
"Rosborg-sangen", TV2: "De første kærester på månen", Sensommervise, Thomas Helmig. "Jeg ta'r imod", Aphaca: "Klip Klap Sandaler", Seebach: "Under stjernerne på himlen", Kim Larsen: "De smukke unge mennesker" og "Jutlandia", Graham: "Drunk in the Morning", "Gi' os lyset tilbage".

Michael Jackson: "Working Day and Night" (rotation)
Joan Osborne: "One of us" (sammenspil i mindre grupper)

Grundteori:
Grønager: "Nøglen til musikken", s. 72-73, 75-79 (om puls, tempo, taktart, underdeling, nodeværdier, bindebuer, punktering, optakt og betoning) og lidt fra musikipedia om det samme.

Musikfilosofi:
Peter Bastian: "Mellem vore ører" fra Samvirke, September 1990)

Øvelse i groove-analyse:
Michael Jackson: "Working Day and Night"
Bob Marley: "I Shot the Sheriff"
Iron Maiden: The Trooper"

Klassisk musik:
Mozart: "Confutatis" (fra Requiem) med fokus på ostinat, sammenhæng mellem rytmik og tekst, polyfoni, homofoni.
Baggrundstekst om Mozarts Requiem
Tekster om komponistens ansættelsesforhold (uddrag fra Haydns ansættelseskonrakt, uddrag af Beethoven kontrakt samt et brev fra Beethoven til en forlægger).
Symfoniorkestrets instrumenter

SDS:
Trommerytmer - standard rock-rytme
Stomp-øvelse: Lav jeres egne grooves

Ca. 40 sider inkl. noder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer