Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Bo Isaksen, Solveig Lundberg Dalstrup
|
|
Hold
|
2025 id/1hf id 2 (1hf id 2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Latindans og bevægelse
Vi har arbejdet med chachacha og jive.
Eleverne har danset sammen på kryds og tværs, dvs. en biologisk pige har også danset mand og en biologisk dreng har også danset pige.
I chachacha har vi arbejdet med følgende variationer:
- Grundtrin
- Spotdrejning
- Damedrejning
- New york
- Hand to hand
- Triple lockstep
I jive har vi arbejdet med følgende variationer:
- Grundtrin
- Damedrejning
- Chassé ved siden af hinanden
- Kick 1
- Vindmølle
- American spin
I begge danse har eleverne også arbejde med at samme sætte variationerne til en rutine.
Teoretisk har vi snakket kort om den historiske baggrund for dansene, samt hvad forskellen på standard og latin dans er.
Derudover ligger fokus på Labans BESSR s. 1355-1357 i yubio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Ultimate og aerob træning
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele
af ultimate. Vi har arbejdet med de basale kaste- og gribeteknikker, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Der er snakket om og øvet overblik, præcision og spilbarhed.
Vi har arbejdet med følgende praktiske øvelser og begreber:
- Handler
- Pandekage og pincetgreb
- Forhånd- og baghåndskast, samt kendskab til hammerkast
- Cut (fx øvelsen t-shirt cut)
- Vertikalt stak
- Kamp situationen med de basale regler
Teoretisk er side 72-77 i yubio læst omkring aerob konditionstræning
Her har fokus været på fælgende fagbegeber:
- Kondital
- Aerob kondition
- kontinuerlig vs interval træning
- Puls. Maks vs hvile, hvad indikerer de og hvordan kan de måles
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71739892068",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71739892068",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71739892068"
}