Holdet 1hf id 2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Bo Isaksen, Solveig Lundberg Dalstrup
Hold 2025 id/1hf id 2 (1hf id 2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Latindans og bevægelse
Titel 2 Ultimate og aerob træning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Latindans og bevægelse

Vi har arbejdet med chachacha og jive.
Eleverne har danset sammen på kryds og tværs, dvs. en biologisk pige har også danset mand og en biologisk dreng har også danset pige.
I chachacha har vi arbejdet med følgende variationer:
- Grundtrin
- Spotdrejning
- Damedrejning
- New york
- Hand to hand
- Triple lockstep

I jive har vi arbejdet med følgende variationer:
- Grundtrin
- Damedrejning
- Chassé ved siden af hinanden
- Kick 1
- Vindmølle
- American spin

I begge danse har eleverne også arbejde med at samme sætte variationerne til en rutine.

Teoretisk har vi snakket kort om den historiske baggrund for dansene, samt hvad forskellen på standard og latin dans er.
Derudover ligger fokus på Labans BESSR s. 1355-1357 i yubio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ultimate og aerob træning

Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele
af ultimate. Vi har arbejdet med de basale kaste- og gribeteknikker, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Der er snakket om og øvet overblik, præcision og spilbarhed.

Vi har arbejdet med følgende praktiske øvelser og begreber:
- Handler
- Pandekage og pincetgreb
- Forhånd- og baghåndskast, samt kendskab til hammerkast
- Cut (fx øvelsen t-shirt cut)
- Vertikalt stak
- Kamp situationen med de basale regler

Teoretisk er side 72-77 i yubio læst omkring aerob konditionstræning
Her har fokus været på fælgende fagbegeber:
- Kondital
- Aerob kondition
- kontinuerlig vs interval træning
- Puls. Maks vs hvile, hvad indikerer de og hvordan kan de måles
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer