Rosborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rosborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1gp ap la (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Jette Søndergaard Jensen
Hold
2025 ap/1gp ap la (
1gp ap la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP-latin
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP-latin
Indhold
Kernestof:
Hej. Velkommen til Almen sProgforståelse. Medbring bogen Sprog på spil. Tænk over, hvad du kan få ud af dette fag 😊
Ordklasser m.m. - latinske betegnelser.docx
Vi skal arbejde videre med sprogætter og sprogfamilier. Vi skal også snakke om den germanske lydforskydning og de nordiske sprog og engelsk. Læs p. 11, 13, 15 og 16 midt (De nordiske sprog) i Sprog på spil
Vi skal i gang med latin. Læs p. 20 midt - p. 24 øverst (l.3) i Sprog på spil.
Bøjning - p. 44.docx
Vi starter med at samle op på jeres arbejde med de interlatinske ord.
Latin, bøjningsskema, AP.pdf
Familia Romana.pdf
Substantiver og adjektiver - opgave.doc
Vi arbejder videre med verbernes bøjning. Se på skemaet på p. 40 på bøjningen af er på p. 41 og find ud af, hvilken person og tal disse verber er bøjet i:
Direkte og indirekte objekt.docx
Vi arbejder videre med bøjning af substantiver og adjektiver. Læs om adjektiver på p. 63, kig på bøjningsskemaet over 1. og 2. deklination på p. 64 og lav opgave 1, p. 66.
Indskrifter fra Pompeji.docx
Vi gennemgår side 2 på dokumentet med direkte og indirekte objekt (den side hvor du skal sætte et adjektiv til et af leddene).
Præpositioner med dyr.pdf
Pyramus et Thisba - ny version.docx
Vi gennemgår de sidste indskrifter fra Pompeji. Prøv at oversætte og analysere alle dem på dokumentet. Indskrifter fra Pompeji.docx Det er makkergruppe 1, 2, 3, 4, 6 og 7, der gennemgår oversættelse og analyse.
Vi fortsætter med Pyramus og Thisba på klassen. I skal også lære romertallene. Så læs p. 98 og kig på oversigten på dokumentet. Prøv at skrive din fødselsdag med romertal.
Odyséen på latin.docx
Brug skemaet på p. 51 i Sprog på spil og lav opgave 1 på det vedhæftede dokument. Er substantivet f (femininum), m (maskulinum) eller n (neutrum) og går det efter 1., 2. eller 3. bøjning? Lav derefter opgave 2 og 3.
Minotaurus.docx
Oversæt og analysér resten af historien om Venus, Mars og Vulcanus, p. 160-161
Infinitiv - ledfunktion.pdf
Vi gennemgår sætningerne om Minutaurus. Sørg for at have oversættelse og analyse klar. Der er en linje pr. makkergruppe 😊
Repetition 😊 Tjek at du har styr på alt det, der står på tjeklisten. Spørg, hvis du er i tvivl om noget.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72389130038", "T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72389130038", "H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72389130038" }