Holdet 2024 re/2de - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Allerød Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Simone Leire Christensen
Hold 2024 re/2de (2de re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Introduktion (Omfang ca. 20 sider)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Introduktion (Omfang ca. 20 sider)

Introduktion
Omfang ca. 20 sider
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til religionsfaget og en række centrale religionsfænomenologiske begreber, som eleverne kan anvende i en karakteristik, analyse og perspektivering af tekster. Forløbet har fokus på religionsdefinitioner og religionens rolle i samfundet og hos individet ved bl.a. at arbejde med Ninian Smarts syv dimensioner, ortodoksi/ortopraksi, hellig/profan, myte og ritual. Desuden arbejder vi aktivt ud fra en videnskabelig præmis om neutralitet og at kunne skelne mellem indefra (emic) og udefra synsvinkler (etic).

Begreber:
Religions rolle i dag:
Sekularisering, Globalisering, affortryllelse (og gen-fortryllelse), 'Belonging, Not Believing', det senmoderne samfund.
Jan Hjärpes model over religionens indhold og funktion.
Bruce Lincolns skelnen mellem maksimalisme og minimalisme.
Religionsdefinitioner:
Funktionalistiske (Hvad religionen gør), Substantielle (Hvad religionen er), Ninian Smarts 7 Dimensioner, Caroline Schaffalitzky de Muckadell
Fænomenologi: hellig/profant, hierofani, axis mundi, transcendent, tabuiseringer, privilegeret talesituation, kaos/kosmos, ætiologi, kosmogoni, kosmologi, antropogoni.

Grundbog: Religioner lever -grundbog til religion, Rebecca Albinus mf., 2017 s. 4-5 + 12-18
+ Uddrag fra Horisont C s. 31-37


Tekster:  
Mosebog kapitel 1- kap. 2, vers 4 (Verdens skabelse)
Mosebog kap. 2, vers 4-25 (Adam og Eva)

Cases:
Football as a Religion: The Church of Maradona
- Videoklip: https://www.youtube.com/watch?v=knRo_1xrJ2A

Flying spaghetti monster (FSM)
- Hjemmeside: https://www.fsmkirken.dk/
- Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/indland/det-flyvende-spaghetti-monsters-kirke-vil-godkendes-som-religion-i-danmark

Asatro
- Hjemmeside: https://www.fornsidr.dk/
- Artikel: https://www.religion.dk/asatro

Influencerpar: Daniel og Debbie, Forbindelse til kristen frikirke Faderhuset (stiftet af Ruth Eversen)
- Videoklip:
       - Introduktion til dem:
         https://www.tiktok.com/@lovechurch24_7/video/7153971161536187653
       - Deres holdning til Skabelsen:
         https://www.tiktok.com/@lovechurch24_7/video/7212511917452168454
       -Deres forhold til Gud (Ruth interview):
         https://www.tiktok.com/@lovechurch24_7/video/7189995327099899142
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde