Holdet 2022 DA/ev - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Y - Allerød Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Tine Kilian Albæk
Hold 2022 DA/ev (1ev DA, 2ev DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fortællinger om Syndefaldet
Titel 2 SoMe
Titel 3 Det unormale (værklæsning 1)
Titel 4 Dansk-historieforløb
Titel 5 Det unormale  - fortsat (værklæsning 1)
Titel 6 To verdener (værklæsning 2)
Titel 7 Medier, magt og sandhed
Titel 8 Ekspressionisme (værklæsning 3)
Titel 9 Magtens sprog
Titel 10 Populærvidenskabelig formidling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fortællinger om Syndefaldet

Forløbsbeskrivelse:
Eleverne læser skønlitterære tekster fra 1900-tallet til i dag, der tematisk tager sit afsæt i Syndefaldsmyten. Målet er at give eleverne forståelse for samspillet mellem skønlitteratur, kultur og samfund.

Metodisk er der fokus på litterær analyse samt introduktion til strukturalistisk, psykoanalytisk, socialhistorisk og ideologikritisk metode/ læsning.

Materialer:
- Håndbog til dansk (s. 44-48, 55-60, 95-97) (14 sider)
- Biblen ”Første Mosebog”, 3. kap  (2 sider)
- Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld (uddrag) (4 sider)
- Anders Bodelsen: Drivhuset (5 sider)
- Hemingway: Indianerlejr (3 sider)
- Martin A. Hansen: Paradisæblerne (9 sider)
- Helle Helle: Sit eget system (2 sider)

Samlet omfang 39 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
GF-tale 07-11-2022
Feedforward analyserende artikel 08-12-2022
Analyserende artikel 20-12-2022
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 SoMe

Forløbet centrerer sig omkring unges brug af sociale medier. Der arbejdes med forskellige diskurser omkring sociale medier. Endelig arbejdes dermed Texting/ SMS-sprog, herunder sproglig standard og variation.

Metodisk arbejdes der med Toulmins argumentationsmodel, multimodalitet samt Goffmanns teori om Front stage, Back stage and Middle region og the performed self. Endvidere arbejdes der med sproghandlingsteori.

Tekster:
- Begreb om dansk af Birgitte Darger, Kasper Lezuik Hansen og Claus Nielsen: s. 53+54, 82-93
- Grammatikporten: af Maren Aarup Schjørring, Anne Marie Heltoft & Jørgen Wildt Hansen, s. 6-22
- Håndbog til dansk: s. 179-191
- Sociale medier, af Jacob Brøndum Pedersen m.fl., s. 12-16 + 60-64
- Jan Aasbjerg Petersen m.fl. ”Dig og digtial dannelse i dansk” s. 82-96
- Netværkssamfundet – Jeg er, altså er jeg, s. 28-36
- Sociale medier er en del af den jer er: https://www.youtube.com/watch?v=EIjTsoRJdKQ
- Fie Laursen: Min ærlighed: https://www.youtube.com/watch?v=l-QoxO2X7WU
- The Truth Behind Instagram Photos By Chompoo Baritone - YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ekWuEQehROA
- Goffmann frontstage, backstage, middle region: https://www.youtube.com/watch?v=kN9Imw5ndiQ
- Emma Holten: ’Vi er vokset op med at latterliggøre og udstille andre på internettet’
https://www.information.dk/indland/2016/03/vokset-latterliggoere-udstille-andre-paa-internettet
- Emma Holten: TED TALK
https://www.youtube.com/watch?v=XsvgWEdydDI
- Hvordan skriver du et debatindlæg: https://www.youtube.com/watch?v=PT2-v8VERxE
- Caspar Eric ”Jeg har en samtale” fra ”7/11”
- SKAM sæson 3 (uddrag)
- Emma Holten: Someone stole naked pictures of me, this is what I did about it.
- Emma Holten og Sørine Godtfredsen: Deadline: https://www.youtube.com/watch?v=Eci4d-sOU8U
- Krysters Kartel https://www.youtube.com/watch?v=lrOxiiHH8Z8
- Løgstrup: Den etiske fordring, Keld B. Jessen (red) Filosofi, s. 254-257.
- Johnnie Gade: Fie Laursens diss track: https://www.youtube.com/watch?v=2z1PX9aJFDE
- Marlene Charlotte Larsen – Unge og sociale medier (forelæsning – Danskernes Akademi): https://www.youtube.com/watch?v=tbYEt2FVuYQ
- Rasmus Brohave Instagramopslag: https://www.instagram.com/p/BZim9WaDDMl/
- Kristine Sloth Instagramopslag: https://www.instagram.com/p/BiMZ6klnfQU/
- Ulrikke Falch Instagramprofil : https://www.instagram.com/p/BQ0N1rqlhhT/ +
https://www.youtube.com/watch?v=T3f_PobOgMU
- Albert Dyrlund post på Instagram: https://www.instagram.com/p/BsDn-0OAHgU/
- Alexander Husum: https://www.instagram.com/p/Br5tsqbFr5O/
- Red Barnet: Udstillet på nettet?: https://www.facebook.com/redbarnet/videos/10159229626915394/

Samlet omfang: 95 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Feedforward debatterende artikel 02-02-2023
Medieproduktion 09-02-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Det unormale (værklæsning 1)

Tematisk forløb om det unormale

Ud fra plenumrefleksioner over hvad begreberne normal- og unormal dækker over læser vi skønlitteratur ud fra dette tematiske modsætningspar, herunder blandt andet

- Den unormale, den handicappede krop
- Det unormale, det psykisk syge sind
- Det unormale som det undertrykte i menneskets sind
- Den unormale seksualitet og køn

Metodisk arbejdes der med digtanalyse, strukturalistisk- og psykoanalytisk metode.
Casper Eriks ”Nike” læses som værk.

Tekster:
- Håndbog til dansk, s. 91-97 + 101-147
- Krydsfelt: s. 146-160
- Klaus Rifbjerg: ”Det er blevet os pålagt” fra ”Konfrontation”, 1960
- Amalie Skram: ”På St. Jørgen”, 1895 (uddrag fra ”Tekstarbejde på tværs”)
- Sylvia Plath: ”Glasklokken”, 1963 (uddrag), kap. 15
- Herman Bang: Frans Pander, 1885
- Caspar Eric: Nike, 2015
- Information: Den handicappede krop er fremtiden
https://www.information.dk/debat/2015/06/handicappede-krop-fremtiden
- Caspar Eric, Nye Balancer, 2023

Websider:
Dansksiderne.dk
Forfatterweb.dk

Samlet omfang: 130 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel om sociale medier 12-02-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dansk-historieforløb

Tværfagligt forløb mellem dansk og historie. I forløbet fordyber eleverne sig i 1800-tallet med fokus på national identitet og nationalromantikken samt industrialiseringen. Det sker vha. relevante metoder i fagene. Et andet fokusområde i forløbet er faglig formidling. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave samt efterfølgende forsvar af opgave ifm. årsprøve.

Tekster:
- Litteraturhistorien - på langs og på tværs, s. 98-100, 126-127, 130-131
- Litteraturens veje, s. 146-150, 194-195, 218-221, 221-224
- Krydsfelt, s 146-160
- Håndbog til dansk, s.
- Bøgeskov i maj. Motiv fra Iselingen, P. C. Skovgaard, 1857
- Julius Exner: Blindebuk, 1866
- Erik Henningsen: Sat ud, 1892
- Brendekilde: Udslidt, 1889
- Diskursanalyse i dansk, af Anne Bornerup Græsborg, s. 57-61
- Anders Holm: Grundtvig s. 130-133
- N.F.S.Grundtvig: Langt højere bjerge, 1820
- Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land, 1819
- H.C. Andersen: I Danmark er jeg født, 1850
- Tom Buk Swienty: https://forfatterweb.dk/oversigt/buk-swienty-tom
- Tom Buk Swienty: af Slagtebænk Dybbøl, s. 262-273, 2016
- H.C. Andersen: Ved soldatens hjemkomst, 1864
- Ole Bornedal: 1864, trailer: https://www.youtube.com/watch?v=bItysAF8hs4
- Henrik Pontoppidan: Den første gendarm, 1888
- Henrik Pontoppidan: https://forfatterweb.dk/oversigt/zpontoppidan00
- Amalie Skram: Af Constance Ring, 1885
- Martin Andersen Nexø, Lønningsdag, 1900
- Martin Andersen Nexø: https://forfatterweb.dk/oversigt/znexoe00
- Eva Heltberg: Skriv løs, slet og ret, kap. 5+6

Samlet omfang: 155 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DHO-feedforward 26-04-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Det unormale - fortsat (værklæsning 1)

Tematisk forløb om det unormale

Ud fra plenumrefleksioner over hvad begreberne normal- og unormal dækker over læser vi skønlitteratur ud fra dette tematiske modsætningspar, herunder blandt andet

- Den unormale, den handicappede krop
- Det unormale, det psykisk syge sind
- Det unormale som det undertrykte i menneskets sind
- Den unormale seksualitet og køn

Metodisk arbejdes der med digtanalyse, strukturalistisk- og psykoanalytisk metode.
Casper Eriks ”Nike” læses som værk.

Tekster:
- Håndbog til dansk, s. 91-97 + 101-147
- Krydsfelt: s. 146-160
- Klaus Rifbjerg: ”Det er blevet os pålagt” fra ”Konfrontation”, 1960
- Amalie Skram: ”På St. Jørgen”, 1895 (uddrag fra ”Tekstarbejde på tværs”)
- Sylvia Plath: ”Glasklokken”, 1963 (uddrag), kap. 15
- Herman Bang: Frans Pander, 1885
- Caspar Eric: Nike, 2015
- Information: Den handicappede krop er fremtiden
https://www.information.dk/debat/2015/06/handicappede-krop-fremtiden
- Caspar Eric, Nye Balancer, 2023

Websider:
Dansksiderne.dk
Forfatterweb.dk

Samlet omfang: 130 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Værklæsning - mundtlig aflevering 26-05-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 To verdener (værklæsning 2)

Litteraturhistorisk forløb, der tager afsæt i Romantikken og det moderne gennembruds fokus splittelse og modsætninger.

Fokus på Univeralromantik, herunder monoisme og særligt dualisme/ ny platoisme. Endvidere arbejdes der med Romantisme ud fra en psykoanalytisk læsning.

Endelig arbejdes der med det moderne gennembrud særligt med fokus på kvindens rolle. Endvidere arbejdes der med realisme, naturalisme og impressionisme.

Henrik Ibsens: "Et dukkehjem" læses som værk.

Materialer:
- Litteraturens Veje
- Martinus Rørbye: Udsigt fra kunstnerens vindue, 1825
- Adam Oehlenschläger: Simon Peder, 1805
- Caspar David Friedrich: Månen står op over havet
- Caspar David Friedrich: Vandringsmand over tågehavet
- Schack Staffeldt: Indvielsen, 1804
- Platons Hulelignelse:
https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA
- The Matrix: https://www.youtube.com/watch?v=rRMSGSbExwg
- Wilhelm Bendz: En ung kunstner betragter en skitse i spejlet, 1826
- Emil Aarestrup: Paa Sneen, 1838
- ”Dr. Jekyll and Mr. Hyde”: https://www.youtube.com/watch?v=f7N7OT95XPA
- Jørn Jacobsen m.fl.: De moderne gennembrud
- Georg Brandes: Af Indledningsforlæsning til "Hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur"
- I.P. Jacobsen: Mogens,1872, indledningen
- I.P. Jacobsen: To verdener, 1879
- Henrik Pontoppidan: Ane-Mette
- Henrik Ibsen: Et dukkehjem, 1879
- TV-serien SKAM, sæson 2, afsnit  
- Herman Bang: Impressionisme - en lille replik
- Herman Bang: Den sidste balkjole

Samlet omfang: ca. 120 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Medier, magt og sandhed

Forløbsbeskrivelse:

Forløbet arbejder med forståelse for samt analyse af klassisk nyhedsformidling samt fortællende journalistik og dokumentarisme. Endvidere arbejdes der med begrebet fake news, herunder fiktionalisering og autenticitet. Endelig arbejdes der med medialisering, borgerlig offentlighed og medierne som gatekeepers og den 4. statsmagt.

Analytisk arbejdes der med nyhedskredsløb, nyhedstrekanten, de fem nyhedskriterier, nyhedsgenrer og vinkling.
Metodisk arbejdes der med argumentations- og diskursanalyse.

Tekster:
- Håndbog til dansk s. 168-175 + 198-216
- Perspektiver i dansk s. 274-278 + 292-293
- Ukendt journalist: ”Iltoget fra Korsør kørte i Aftes ved Vigerslev ind i Toget fra Kalundborg”, Politiken, 2. 11. 1919,
- Ole Bang Nielsen: ”Døde samles ind fra belgisk togvrag”, Berlingske Tidende, 16. 2. 2010,
- En nat i kulden med de hjemløse, Kristeligt Dagblad, 8/2-2012
- Herman Bang: En Fattigmandsknejpe, 1881
- Deadline: 16/10-2015: https://www.youtube.com/watch?v=kuuh0w3ExtM
- Vincent F. Hendricks og Mads Vestergaard om FAKE NEWS: https://www.youtube.com/watch?v=i0j6hkjHzk0
- Kan du spotte fake news: https://www.dr.dk/nyheder/indland/test-kan-du-spotte-falske-nyheder-paa-facebook
- Sådan skriver du en god fake news artikel: Zenia Larsen: Rokkokoposten
- Robotterne kommer: https://www.youtube.com/watch?v=j1qAU9wm0jE
- Flere og flere danskere har ondt i røven: https://www.youtube.com/watch?v=uqNbIVbG2R8
- Eyecandy: https://www.youtube.com/watch?v=fRxE9VQYvDk
- Dagens løgn: Medierne hoppede i med begge ben: https://www.dr.dk/nyheder/indland/dagens-loegn-medierne-hoppede-i-med-begge-ben#!/
- Diskursanalyse: Inspireret af et oplæg som Maja Bødtcher-Hansen holdt fredag d. 13. nov. 2009 på fagdidaktisk kursus i dansk. Hun er inspireret af Heine Andersen & Lars Bo Kaspersen (red): Klassisk og moderne samfundsteori,
Hans Reitzels Forlag, 2005 s.182-189.

Samlet omfang: 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Ekspressionisme (værklæsning 3)

Forløb om Ekspressionisme. Fokus på ekspressionismens kunstneriske form samt de temaer, der typisk arbejdes med i perioden.
Endvidere arbejdes der med stilistisk analyse.

Litteraturens veje: Ekspressionisme s. 275-283
Tom Kristensen: Hærværk (uddrag - indledningen) 1930
Tom Kristensen Nat i Berlin, 1921
Boccioni: Gadelyde invaderer byen, 1913
Tom Kristensen: Rio de Janerio, 1920
Tom Kristensen: Om at rejse ud i det voldsomme verden: https://www.dr.dk/skole/dansk/mellemtrin/tom-kristensen-1893-1974#!/01:02
Bønnelycke: Gaden, 1917
Mundo Carlo: Gaden, 2015
Broby-Johansen: BLOD (læses som værk), 1922
Broby-Johansens af Forsvarstale (uddrag), 1922
Henrik Pontoppidans erklæring vedr. Broby-Johansens "BLOD": http://www.henrikpontoppidan.dk/text/kilder/artik/journalistik/pca320_blod.html

Samlet omfang: 80 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel - Grænsesøgende kunst 28-01-2024
Skrivedag 06-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Magtens sprog

Forløbet fokuserer på sammenhængen mellem sprog og magt. Udgangspunktet for det analytiske arbejde er taler og diskurser omkring terrorisme. Metodisk arbejdes der med retorisk analyse og diskursanalyse. Inden for den retoriske analyse arbejdes der med talegenrer, talens typiske komposition, appelformer, stilistiske figurerer, billedskabende sprog og billedsprog. Ligeledes arbejdes der med centrale begreber inden for diskursanalyse: nodalpunkt, ækvivalenskæde, differenskæde, flydende betegnere og hegemonisk- og antagonistisk diskurs.

Endvidere arbejdes der med nysprog samt politikeres brug heraf.

Tekster:
- Håndbog til dansk, s. 150-155
- Perspektiver i dansk af Mads Rangvid og Mimi Sørensen s. 109-119 + 123-129 + 131-135
- Præsident Bushs tale til nationen den 11. september, 2001
- Præsident George Bush address to the nation 9/11-2001: https://www.youtube.com/watch?v=rGwxw4tUzlo
- Statsminister Poul Nyrup Rasmussens 9/11-tale, 13/9-2001 v. SID’s årlige kongress.
- Statsminister Lars Løkke Rasmussens tale ved mindehøjtideligheden foran den franske ambassade i København d. 15/11, 2015
- Statsminister Helle Thorning- Schmidts tale ved mindehøjtideligheden på Østerbro, 16/2-2015
- Statsministeren Jens Stoltenbergs tale ved nasjonal minnemarkering for Utøya ofrene 22.7.2011
https://www.youtube.com/watch?v=70PoQaLLD5M
- Detektor: New Speak: https://www.youtube.com/watch?v=xEOvE-27FBw
- Spin og det argumentationsfrie valg: Af Christian Koch, Kristeligt Dagblad, 11/6-2015
- George Orwell: Politik og det engelske sprog, 1946 (uddrag)
- Kampen om sproget – Magtens sprog (DR-udsendelse)

Samlet omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel - sprogligt fokus 08-04-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Populærvidenskabelig formidling

Kort forløb om populærvidenskabelig formidling. I forløbet arbejder eleverne med formidling af populærvidenskabelige emner og undersøger forskellen henholdsvis videnskabelig kommunikation, faglig kommunikation og faglig formidling. Eleverne analyserer populærvidenskabelige artikler og tekster og producerer selv populærvidenskabelig formidling.

Forløbet har fokus på at klæde elever på til at arbejde med formidlingsopgaven i SRP-sammenhæng.

Sune Weile: Del din viden - Faglig formidling i dansk s. 10-14 + 23-31
Perspektiver i dansk: Populærvidenskabelig artikel s. 2-11
Slut med uendelighed, Illustreret videnskab, 05/2014
Store danske videnskabsfolk - Inge Lehmann: https://www.youtube.com/watch?v=j0-fGaJEeBg

Samlet omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Populærvidenskabelig formidling 24-05-2024
Årsprøve - feedback 31-05-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer