Holdet 2022 DA/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Y - Allerød Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Sidsel Nordentoft Poulsen
Hold 2022 DA/m (1m DA, 2m DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#2: Noveller
Titel 2 Forløb#3: Argumentation og retorik
Titel 3 Forløb#4: Dansk-/historieforløb
Titel 4 Forløb#5: Værklæsning: Nike af Caspar Eric
Titel 5 Forløb#7: Skam
Titel 6 Forløb#8: Den kroniske uskyld (værklæsning)
Titel 7 Forløb#10: Nyheder
Titel 8 Forløb#11: Dokumentarfilm
Titel 9 Forløb#6: Dansk-historie-forløb
Titel 10 Forløb#9
Titel 11 Forløb#1: Noveller

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#2: Noveller

I dette forløb arbejder vi genrespecifikt med noveller. Eleverne arbejder med forskellen mellem den klassiske novelle og den moderne novelle, hvilket typisk indbefatter aspekter som telling vs showing, en ydre begivenhed, som forstyrrer en orden (stok i en myretue-teorien fra Goethe) vs. Isbjergsteknikken i den moderne novelle, hvor vi vises en situation og selv skal fortolke på de tomme pladser. Forskel i komposition inddrages også.

Dertil har forløbet et vægtigt fokus på fortælleforhold og fremstillingsformer. Følgende begreber er i spil i forløbet:

Showing/telling
Fortællertyper:
3. personsfortæller
Alvidende og observerende (har vi ikke læst eksempler på)
Jegfortællere
Upålidelige fortællere (bevidst og ubevidst)
Synlig vs. usynlig fortæller
Den klassiske novelle – kendetegn
Den moderne novelle – kendetegn
Fortællerkommentarer
Scenisk/panoramisk fremstillingsform/beskrivelse
Fortælletid
Fortalt tid
Fortælletempo
Fortolkningshypoteser
Plusord og minusord (ser vi fx på i "Ane-Mette" af Pontoppiddan)
Tomme pladser
Fortællerkommentarer
Ironi som virkemiddel hos fx Pontoppiddan

Eleverne har remedieret "Mit arbejde" af Helle Helle til små film i forsøget på at forstå, hvor forskelligt (forforståelse), vi alle kan fortolke åbne/minimalistiske tekster. Dertil har de omskrevet "SEX" af Jan Sonnergaard, således at perspektivet blev kvindens eller jeget pludselig blev troværdigt.

I forløbet er eleverne også blevet introduceret til den analyserende artikel med litterært fokus. De har selv valgt en af de noveller vi har læst i artiklen.

I forløbet har vi læst følgende noveller:

Mit arbejde - Helle Helle (2000)
SEX - Jan Sonnergaard (fra Radiator, 1997)
Kvinden i baren - Naja Marie Aidt (2006)
Ane-Mette - Henrik Pontoppidan (1887)

Supplerende stof:
"Skoleudflugten" - eksempel på panoramisk fortælleform
Svedbanken - "Det kaldes ironi"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#3: Argumentation og retorik

I dette forløb arbejder vi indenfor det sproglige perspektiv med retorik og argumentation. I starten af forløbet fokuserer vi på nytårstaler fra programmet Deadline på DR og vi trækker på vores viden fra grundforløbet om genrene lejlighedstale og den politiske tale samt diskuterer, hvordan programmets nytårstaler kan forstås som en hybrid af de to. Eleverne er blevet introduceret til Ciceros pentagram, og vi har diskuteret, hvordan talerne lykkes/ikke lykkes med at ramme den typiske seer af programmet.

I forløbet har vi arbejdet med Toulmins udvidede argumentationsmodel, appelformerne og gængse retoriske virkemidler under de tre overskrifter gentagelsesfigurer, modsætningsfigurer og dramatiske figurer jf. kapitlet om sprog i Håndbog til dansk. Dertil har vi arbejdet med forskellige argumentationstyper (autoritetsargumenter, sammenlignings-, mængde-, årsags-, skræmme-, lykkeargumenter mm.) samt fejlargumentation (stråmandsargumenter, ad hominem/gå efter manden, cirkelslutninger mm.) og ordvalgsargumenter. Vi har ligeledes set på, hvordan disse hver især kan appellerer til logos, etos eller patos i forskellige sammenhænge. I slutningen af forløbet har vi anvendt begreberne "hæderlighed" og "vægt" (Jf. Perspektiver i dansk) i forbindelse med vurdering af kvaliteten af argumentation.

I forløbet er den skriftlige genre den debatterende artikel blevet introduceret. Emnet for elevernes første debatterende artikel var "Den demokratiske samtale" og vi har diskuteret, hvilke udfordringer sociale medier giver for face-to-face-samtalen og demokratiet.

Kernestof:
Tessas nytårstale i Deadline, januar 2021
Glenn Bechs nytårstale, januar 2023
Julia Roberts is mother nature/Nature is speaking fra nonprofit organisationen Conservation international (2014): https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM
"Kun hvis jeg får 12 er jeg god nok", Kronik af Anna Torp-Pedersen, Information 5. juli 2014
"Det perfekte helvede", Modsvar til Anna Torp-Pedersen fra RUC-lektor Anita Mac, Information 21. juli 2014
"Vi har sønderrevet det danske sprog, og vores demokrati er ved at gå i stykker", forfatter Dy Plambeck i Politiken 30. april 2017
Tom Andkjærs facebook-video "En hilsen til de fem snothvalpe", der gik viralt i 2016: https://www.tvsyd.dk/kolding/opsang-til-indvandrerdrenge-bliver-delt-igen-og-igen
Uddrag af TV2-interview med Vincent Hendricks "Derfor taler folk grimt til hinanden på Facebook" - i kølvandet på, at Søren Espersen er stoppet med at bruge Facebook efter dødstrusler, 2014: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2014-11-14-ekspert-derfor-taler-folk-grimt-til-hinanden-paa-facebook
DR3-sketch om, hvordan online hadkommentarer fungerer i virkeligheden: https://www.facebook.com/watch/?v=1489060381140698

Baggrundsmateriale:
Kapitel om sproglige virkemidler, Håndbog til dansk
Kapitel om argumentation, Ciceros pentagram, argumenttyper, Håndbog til dansk
Om vurdering af argumenters kvalitet "hæderlighed" og "vægt", Perspektiver i dansk, s. 158-160.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#4: Dansk-/historieforløb

Tværfagligt forløb mellem dansk og historie. I forløbet fordyber eleverne sig i 1800-tallet med fokus på national identitet og nationalromantikken samt industrialiseringen. Det sker vha. relevante metoder i fagene. Et andet fokusområde i forløbet er faglig formidling. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave samt efterfølgende forsvar af opgave ifm. årsprøve.

Tekster:
- Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen (2014-2015). 2. udgave, 4. oplag, systime: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, s. 98-100, 126-127, 130-131
- Johannes Fibiger og Gerd Lütken, (1996-2021), 4. udgave, 1. oplag, systime: Litteraturens veje, s. 146-150, 194-195, 218-221, 221-224
- Berit Riis Langdahl, Mimi Olsen, Pia Quist: Krydsfelt, s 146-160
- Ole Schulzt Larsen: Håndbog til dansk
- Bøgeskov i maj. Motiv fra Iselingen, P. C. Skovgaard, 1857
- Julius Exner: Blindebuk, 1866
- Erik Henningsen: Sat ud, 1892
- Brendekilde: Udslidt, 1889
- Diskursanalyse i dansk, af Anne Bornerup Græsborg, systime, (2014), s. 57-61
- Anders Holm: Grundtvig s. 130-133
- N.F.S.Grundtvig: Langt højere bjerge, 1820
- Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land, 1819
- H.C. Andersen: I Danmark er jeg født, 1850
- Tom Buk Swienty: https://forfatterweb.dk/oversigt/buk-swienty-tom
- Tom Buk Swienty: af Slagtebænk Dybbøl, s. 262-273, 2016
- H.C. Andersen: Ved soldatens hjemkomst, 1864
- Ole Bornedal: 1864, trailer: https://www.youtube.com/watch?v=bItysAF8hs4
- Henrik Pontoppidan: Den første gendarm, 1888
- Henrik Pontoppidan: https://forfatterweb.dk/oversigt/zpontoppidan00
- Amalie Skram: Af Constance Ring, 1885
- Martin Andersen Nexø, Lønningsdag, 1900
- Martin Andersen Nexø: https://forfatterweb.dk/oversigt/znexoe00
- Eva Heltberg: Skriv løs, slet og ret, kap. 5+6

Samlet omfang: 155 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#5: Værklæsning: Nike af Caspar Eric

I dette forløb arbejder vi med Caspar Erics "Nike" fra 2015. I forløbet dykker vi ned i en lyrikanalyse og forholder os særligt til digtets form samt sproglige billeder, semantiske felter og stilistiske virkemidler, som enjambement og anaforers, betydning for digtets indhold. Dertil taler vi om digtet som realistisk via de mange referencer til et realistisk miljø og den realistiske sprogbrug og ligeledes forholder vi os til værkets popkulturelle referencer, bl.a. inddragelsen af sangtekster.

I forløbet inddrages den socialhistoriske læsning i forsøget på at læse værket som et billede på konkurrencestaten og det senmoderne samfund. Vi kaster også et biografisk blik på langdigtet og diskuterer kort, hvordan man kan se, at værket er autofiktion og ikke en selvbiografi.

Vi diskuterer spørgsmål om offerroller, strukturel diskrimination af handicappede og emotionelt/usynligt arbejde på klassen.

I de sidste to moduler af forløbet arbejder eleverne med at udvikle en samtalepodcast med fokus på analyse og fortolkning af digterjeget, langdigtets sproglige virkemidler, centrale tematikker som krop, identitet, individ/kollektiv i værket. Som et karakteristika ved mange samtalepodcasts skal eleverne også løbende spejle og drage paralleller til deres eget liv.

Kernestof:
Eric, Caspar: Nike (2015)
Forfatterweb: Caspar Eric i et personligt interview med litteraturformidler Sarah Hvidberg, maj 2023: https://forfatterweb.dk/oversigt/eric-caspar

Baggrundslitteratur og supplerende stof:
Håndbog til dansk, kapitel om metaforer og kapitel om semantiske felter, Systime
Lyrikporten, oplæsning af Caspar Eric: https://www.youtube.com/watch?v=4-nAzWYoS-w
Episode af samtale- og bogpodcasten "Knaldromaner: Kan man knalde sig til tops - Lykke-Per" af Barbera Gjerulff Nielsen og Camilla Boraghi, DR Lyd 2. april 2012: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/knaldromaner/knaldromaner-16
Episode af Genstart: "En kropumulig verden", DR Lyd, 15. marts 2023: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023-01-01-05-00-96
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#7: Skam

I dette tematiske forløb arbejder vi med det sociale fænomen skam.

Kernestof:
- SKAM, episode 1, sæson 1
- Artiklen "Sommer og sol, havet og blæsten og lyden af fatshaming" af Ida Rud, heartbeats.dk
- Udstillingen Marie Hald: Udstillet på Frederiksborg Slot
-       "Skam dig Emma" - dokumentar
-       "Tykke-Ida" - dokumentar
-       "Den hvide mand har også et ansvar. Derfor er Lars von Triers fascismekort en eklatant fejl" Rikke Viemose
-        Podcasten "A seat at the table"
-        Podcasten: "Tynd og glad?"
-        "Sult" Knut Hamsun, uddrag, første stykke
-        Artiklen "Woke stammetænkning giver bagslag" - Mikkel Rasmussen

I forløbet arbejder eleverne også med genren den reflekterende artikel.


Baggrundsstof:
Introduktion, del 1 fra "Krop, skam og stolthed" af Mia Bang Nedergaard, s. 10-18, Dansklærerforeningens forlag, 2018
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#8: Den kroniske uskyld (værklæsning)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#10: Nyheder

Forløbet ‟Krig og kærlighed i nyhedskredsløb” giver greb og begreber om nyheder. Nyheder er en uundværlig byggesten i den demokratiske offentlighed, og hvis man holder sig orienteret, kan man deltage kvalificeret i demokratiet og dermed værne om det. Men nyheder har samtidig deres eget liv og går i sving og selvsving i deres egne kredsløb. Derfor skal vi bruge begreber til at håndtere dem. I dette forløb lærer vi om genrer og komposition, men også om de ‛zoner’ af sandhed, som nyheder kan bevæge sig igennem. Vi følger to nyheder – nemlig nyheden om krigen i Ukraine og fodboldspilleren Christian Eriksens hjertestop – i deres kredsløb for at forstå, hvordan nyheder kan skabe flere nyheder.

Faglige mål. Eleverne skal kunne:
– analysere og fortolke ikke-fiktive tekster
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof – fokus på medier:

Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, argumenterende tekster og taler. Der trækkes på elevernes viden fra almen sprogforståelse. Her arbejdes metodisk med:

–  sproglig analyse, fortolkning og vurdering
–  retorisk analyse.

Aiche, Nadeen: “Det er racistisk hykleri, når danske politikere åbner favnen for ukrainske flygtninge”, information.dk 03.03.2022
Brock, Jeppe Laursen: “»Simon er lige præcis, som han reagerede i den situation«: Verden rundt hylder de kaptajn Kjær for stort lederskab på en traumatisk aften”, politiken.dk 13.06.2021
Hybel, Kjeld: “Selv om jeg er læge, har jeg gjort op med mig selv, at jeg er parat til at dræbe”, politiken.dk 27.02.2022
Jensen, Kristian Ditlev: “Folkets tjener”, ekkofilm.dk 16.05.2022
Nielsen, Kasper Colling: “Der er gået næsten en uge, siden Christian Eriksen kollapsede, og jeg er stadig rystet. Faktisk har jeg grædt hver eneste dag siden”, politiken.dk 16.06.2021
Politikens leder: “UEFA bør lære af Simon Kjær, hvordan man opfører sig, når det gælder”, Politiken 14.06.2021
Supplerende stof
Mads Rangvid & Mimi Sørensen (2023): Krig og kærlighed i nyhedskredsløb, Dansklærerforeningens Forlag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#11: Dokumentarfilm

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#6: Dansk-historie-forløb

Tværfagligt forløb mellem dansk og historie. I forløbet fordyber eleverne sig i 1800-tallet med fokus på national identitet og nationalromantikken samt industrialiseringen. Det sker vha. relevante metoder i fagene. Et andet fokusområde i forløbet er faglig formidling. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave samt efterfølgende forsvar af opgave ifm. årsprøve.

Tekster:
- Litteraturhistorien - på langs og på tværs, s. 98-100, 126-127, 130-131
- Litteraturens veje, s. 146-150, 194-195, 218-221, 221-224
- Krydsfelt, s 146-160
- Håndbog til dansk, s.
- Bøgeskov i maj. Motiv fra Iselingen, P. C. Skovgaard, 1857
- Julius Exner: Blindebuk, 1866
- Erik Henningsen: Sat ud, 1892
- Brendekilde: Udslidt, 1889
- Diskursanalyse i dansk, af Anne Bornerup Græsborg, s. 57-61
- Anders Holm: Grundtvig s. 130-133
- N.F.S.Grundtvig: Langt højere bjerge, 1820
- Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land, 1819
- H.C. Andersen: I Danmark er jeg født, 1850
- Tom Buk Swienty: https://forfatterweb.dk/oversigt/buk-swienty-tom
- Tom Buk Swienty: af Slagtebænk Dybbøl, s. 262-273, 2016
- H.C. Andersen: Ved soldatens hjemkomst, 1864
- Ole Bornedal: 1864, trailer: https://www.youtube.com/watch?v=bItysAF8hs4
- Henrik Pontoppidan: Den første gendarm, 1888
- Henrik Pontoppidan: https://forfatterweb.dk/oversigt/zpontoppidan00
- Amalie Skram: Af Constance Ring, 1885
- Martin Andersen Nexø, Lønningsdag, 1900
- Martin Andersen Nexø: https://forfatterweb.dk/oversigt/znexoe00
- Eva Heltberg: Skriv løs, slet og ret, kap. 5+6

Samlet omfang: 155 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#1: Noveller

I dette forløb arbejder vi genrespecifikt med noveller. Eleverne arbejder med forskellen mellem den klassiske novelle og den moderne novelle, hvilket typisk indbefatter aspekter som telling vs showing, en ydre begivenhed, som forstyrrer en orden (stok i en myretue-teorien fra Goethe) vs. Isbjergsteknikken i den moderne novelle, hvor vi vises en situation og selv skal fortolke på de tomme pladser. Forskel i komposition inddrages også.

Dertil har forløbet et vægtigt fokus på fortælleforhold og fremstillingsformer. Følgende begreber er i spil i forløbet:

Showing/telling
Fortællertyper:
3. personsfortæller
Alvidende og observerende (har vi ikke læst eksempler på)
Jegfortællere
Upålidelige fortællere (bevidst og ubevidst)
Den klassiske novelle – kendetegn
Den moderne novelle – kendetegn
Fortællerkommentarer
Scenisk/panoramisk fremstillingsform/beskrivelse
Fortælletid
Fortalt tid
Fortælletempo
Fortolkningshypoteser
Plusord og minusord (ser vi fx på i "Ane-Mette" af Pontoppiddan)
Tomme pladser
Fortællerkommentarer
Ironi som virkemiddel hos fx Pontoppiddan

Eleverne har remedieret "Mit arbejde" af Helle Helle til små film i forsøget på at forstå, hvor forskelligt (forforståelse), vi alle kan fortolke åbne/minimalistiske tekster. Dertil har de omskrevet "SEX" af Jan Sonnergaard, således at perspektivet blev kvindens eller jeget pludselig blev troværdigt.

I forløbet er eleverne også blevet introduceret til den analyserende artikel med litterært fokus. De har selv valgt en af de noveller vi har læst i artiklen.

I forløbet har vi læst følgende noveller:

Mit arbejde - Helle Helle (2000)
SEX - Jan Sonnergaard (fra Radiator, 1997)
Kvinden i baren - Naja Marie Aidt (2006)
Ane-Mette - Henrik Pontoppidan (1887)

Supplerende stof:
"Skoleudflugten" - eksempel på panoramisk fortælleform
Svedbanken - "Det kaldes ironi"
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer