Titel
3
|
Forløb#4: Dansk-/historieforløb
Tværfagligt forløb mellem dansk og historie. I forløbet fordyber eleverne sig i 1800-tallet med fokus på national identitet og nationalromantikken samt industrialiseringen. Det sker vha. relevante metoder i fagene. Et andet fokusområde i forløbet er faglig formidling. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave samt efterfølgende forsvar af opgave ifm. årsprøve.
Tekster:
- Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen (2014-2015). 2. udgave, 4. oplag, systime: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, s. 98-100, 126-127, 130-131
- Johannes Fibiger og Gerd Lütken, (1996-2021), 4. udgave, 1. oplag, systime: Litteraturens veje, s. 146-150, 194-195, 218-221, 221-224
- Berit Riis Langdahl, Mimi Olsen, Pia Quist: Krydsfelt, s 146-160
- Ole Schulzt Larsen: Håndbog til dansk
- Bøgeskov i maj. Motiv fra Iselingen, P. C. Skovgaard, 1857
- Julius Exner: Blindebuk, 1866
- Erik Henningsen: Sat ud, 1892
- Brendekilde: Udslidt, 1889
- Diskursanalyse i dansk, af Anne Bornerup Græsborg, systime, (2014), s. 57-61
- Anders Holm: Grundtvig s. 130-133
- N.F.S.Grundtvig: Langt højere bjerge, 1820
- Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land, 1819
- H.C. Andersen: I Danmark er jeg født, 1850
- Tom Buk Swienty: https://forfatterweb.dk/oversigt/buk-swienty-tom
- Tom Buk Swienty: af Slagtebænk Dybbøl, s. 262-273, 2016
- H.C. Andersen: Ved soldatens hjemkomst, 1864
- Ole Bornedal: 1864, trailer: https://www.youtube.com/watch?v=bItysAF8hs4
- Henrik Pontoppidan: Den første gendarm, 1888
- Henrik Pontoppidan: https://forfatterweb.dk/oversigt/zpontoppidan00
- Amalie Skram: Af Constance Ring, 1885
- Martin Andersen Nexø, Lønningsdag, 1900
- Martin Andersen Nexø: https://forfatterweb.dk/oversigt/znexoe00
- Eva Heltberg: Skriv løs, slet og ret, kap. 5+6
Samlet omfang: 155 sider
|