Holdet 2022 DA/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Y - Allerød Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Rikke Arnholtz
Hold 2022 DA/r (1r DA, 2r DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Litteraturhistorisk oversigtsforløb
Titel 2 Kreativ skrivning
Titel 3 Novelleforløb
Titel 4 1800-tallet i Danmark: Danskhistorieforløb
Titel 5 Tyverier- værklæsning (værk 1)
Titel 6 Tabuer
Titel 7 Nyhedsforløb
Titel 8 Eksistentialisme
Titel 9 Klimakrise
Titel 10 Mennesket og det dyriske
Titel 11 Grønland

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Litteraturhistorisk oversigtsforløb

Litteraturhistorisk oversigtsforløb, oldtid t.o.m. romantikken

Læste tekser:
- "Ravnkel Frøjsgodes saga" (saga, oldtid)
- "Kong Lindorm" (folkeeventyr, middelalder)
- "Ebbe Skammelsøn" (folkevise, middelalder)
- Hans Christensen Sthen: "Den mørke nat forgangen er" (salme, renæssance)
- Thomas Kingo: "Keed af Verden og kier ad Himlen" (salme, barok)
- Ludvig Holberg: uddrag fra "Erasmus Montanus" (komedie, oplysningstid)
- Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (fædrelandssang, romantikken)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 4 1800-tallet i Danmark: Danskhistorieforløb

Vi kører tværfagligt forløb mellem Dansk og Historie om 1800-tallet i Danmark. Dette forløb ender ud i DHO.

Tekster gennemgået i forløbet:
Grundtvig: Lang Højere Bjerge (1820) (KANON)
H.C.Andersen: I Danmark er jeg født (1850) (KANON)
H.C.Andersen: Ved soldatens hjemkomst (1864) (KANON)
Henrik Pontoppidan: Den første gendarm (1890) (KANON)
Amalie Skram: uddrag fra Constance Ring (1885)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (1900) (KANON)

Vi har gennemgået følgende analysemetoder:
Den nykritiske
Den strukturalistiske
Den biografiske
Den kønskritiske
Den psykoanalytiske
Den Socialhistoriske
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tyverier- værklæsning (værk 1)

Vi læser Thomas Korsgaards novellesamling "Tyverier", 2019.

Vi arbejder i dybden fælles med novellerne "Tyverier", "I bor da meget pænt", "Elsker og elsker" og "Det kolde bord".
Eleverne læser novellesamlingen og arbejder derefter med novellesamlingens overordnede tematik om ulighed og tyveri.
De deles ud i grupper, der hver arbejder med en specifik novelle efterfølgende. De remedierer novellen til tegneserie.

Der sættes en litteraturhistorisk ramme om nyere dansk litteratur om værklæsningen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel: Tyverier 27-05-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tabuer

Tematisk forløb om tabuer

Læste tekster:
- Ida Rud: "Sommer og sol, havet og blæsten og lyden af fatshaming" (debatindlæg, Heartbeats 2/7/2018)
- "Tykke-Ida" (jeg-dokumentar, DR 2017)
- Maja Lee Langvad: "Find Holger Danske" (roman, 2006)
- Yahia Hassan: "BARNDOM" og "PLASTIKBLOMST" (digte, 2013)
- Marie Hald: "Udstillet" (fotoudstilling, Frederiksborg Slot 2023) (+ arbejdsspørgsmål fra Frederiksborg Slot)

Teori:
- Langdahl Olsen & Quist: "Krydsfelt" (dokumentaranalyse, filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder)
- "Autofiktion" (fra Andreasen, Jensen & Kennebo: "Fem års litteratur 2010-2014, Systime 2015)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 9 Klimakrise

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Mennesket og det dyriske

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer