Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Y - Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Rikke Arnholtz
|
Hold
|
2022 DA/r (1r DA, 2r DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Litteraturhistorisk oversigtsforløb
Litteraturhistorisk oversigtsforløb, oldtid t.o.m. romantikken
Læste tekser:
- "Ravnkel Frøjsgodes saga" (saga, oldtid)
- "Kong Lindorm" (folkeeventyr, middelalder)
- "Ebbe Skammelsøn" (folkevise, middelalder)
- Hans Christensen Sthen: "Den mørke nat forgangen er" (salme, renæssance)
- Thomas Kingo: "Keed af Verden og kier ad Himlen" (salme, barok)
- Ludvig Holberg: uddrag fra "Erasmus Montanus" (komedie, oplysningstid)
- Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (fædrelandssang, romantikken)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kreativ skrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Novelleforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
1800-tallet i Danmark: Danskhistorieforløb
Vi kører tværfagligt forløb mellem Dansk og Historie om 1800-tallet i Danmark. Dette forløb ender ud i DHO.
Tekster gennemgået i forløbet:
Grundtvig: Lang Højere Bjerge (1820) (KANON)
H.C.Andersen: I Danmark er jeg født (1850) (KANON)
H.C.Andersen: Ved soldatens hjemkomst (1864) (KANON)
Henrik Pontoppidan: Den første gendarm (1890) (KANON)
Amalie Skram: uddrag fra Constance Ring (1885)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (1900) (KANON)
Vi har gennemgået følgende analysemetoder:
Den nykritiske
Den strukturalistiske
Den biografiske
Den kønskritiske
Den psykoanalytiske
Den Socialhistoriske
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tyverier- værklæsning (værk 1)
Vi læser Thomas Korsgaards novellesamling "Tyverier", 2019.
Vi arbejder i dybden fælles med novellerne "Tyverier", "I bor da meget pænt", "Elsker og elsker" og "Det kolde bord".
Eleverne læser novellesamlingen og arbejder derefter med novellesamlingens overordnede tematik om ulighed og tyveri.
De deles ud i grupper, der hver arbejder med en specifik novelle efterfølgende. De remedierer novellen til tegneserie.
Der sættes en litteraturhistorisk ramme om nyere dansk litteratur om værklæsningen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel: Tyverier
|
27-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tabuer
Tematisk forløb om tabuer
Læste tekster:
- Ida Rud: "Sommer og sol, havet og blæsten og lyden af fatshaming" (debatindlæg, Heartbeats 2/7/2018)
- "Tykke-Ida" (jeg-dokumentar, DR 2017)
- Maja Lee Langvad: "Find Holger Danske" (roman, 2006)
- Yahia Hassan: "BARNDOM" og "PLASTIKBLOMST" (digte, 2013)
- Marie Hald: "Udstillet" (fotoudstilling, Frederiksborg Slot 2023) (+ arbejdsspørgsmål fra Frederiksborg Slot)
Teori:
- Langdahl Olsen & Quist: "Krydsfelt" (dokumentaranalyse, filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder)
- "Autofiktion" (fra Andreasen, Jensen & Kennebo: "Fem års litteratur 2010-2014, Systime 2015)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nyhedsforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksistentialisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Klimakrise
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Mennesket og det dyriske
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Grønland
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134725585",
"T": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134725585",
"H": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134725585"
}