Holdet 2022 DA/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Y - Allerød Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Emilie Beglaubter
Hold 2022 DA/d (1d DA, 2d DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til danskfaget
Titel 2 Løgnere (fortælleteknik)
Titel 3 Jul
Titel 4 Fattigdom i DK (inkl. værk 1)
Titel 5 1800-tallet i Danmark: Danskhistorieforløb
Titel 6 En svindlers historie (+værk 2)
Titel 7 Oplysningstiden og Holberg
Titel 8 Nyheder
Titel 9 Romantikken
Titel 10 Fra Nora til Noora (værk 4)-det moderne gennembrud
Titel 11 Hævn
Titel 12 Cli-fi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til danskfaget

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Jul

Læste tekster

H.C. Andersen. Grantræet
Grundtvig: Dejlig er den himmel blå
Nissebanden sæson X, afsnit X
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fattigdom i DK (inkl. værk 1)

Vi undersøger perspektiver på ulighed i Danmark.
Vi inddrager både artikler, litterære tekster samt kortfilm og artikler.

Tekster:
Pontoppidan: Ane-Mette, 1887 (Kanon)
Korsgard: I bor da meget pænt, 2019
Aidt: Torben og Maria, 2006
Kortfilm: Trekanter af Lykke, Jannick Dahl Pedersen, 2014
- "Giver det mening at tale om fattigdom i Danmark?", Berlingske Tidende,  11. november 2016, Af Majbrit Berlau, formand, Dansk Socialrådgiverforening
- "Giver det mening at tale om fattigdom i Danmark?", Berlingske Tidende, 11. november 2016, Af Joachim B. Olsen, Liberal Alliance

Derefter læses Thomas Korsgaards novellesamling "Tyverier", 2019 som værk.

Vi arbejder i dybden fælles med novellerne "Tyverier", "I bor da meget pænt", "Elsker og elsker" og "Det kolde bord".
Eleverne læser novellesamlingen og arbejder derefter med novellesamlingens overordnede tematik om ulighed, fattigdom og tyveri.
De deles ud i grupper, der hver arbejder med en specifik novelle efterfølgende. De remedierer novellen til tegneserie.

Der sættes en litteraturhistorisk ramme om nyere dansk litteratur om værklæsningen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tematisk indledning 19-01-2023
Arbejd selv- gruppearbejde med "Tyverier" 25-01-2023
Dansk: analyserende litterær: fattigdom 07-03-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 1800-tallet i Danmark: Danskhistorieforløb

Vi kører tværfagligt forløb mellem Dansk og Historie om 1800-tallet i Danmark. Dette forløb ender ud i DHO.

Tekster gennemgået i forløbet:
Grundtvig: Lang Højere Bjerge (1820) (KANON)
H.C.Andersen: I Danmark er jeg født (1850) (KANON)
H.C.Andersen: Ved soldatens hjemkomst (1864) (KANON)
Henrik Pontoppidan: Den første gendarm (1890) (KANON)
Amalie Skram: uddrag fra Constance Ring (1885)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (1900) (KANON)

Vi har gennemgået følgende analysemetoder:
Den nykritiske
Den strukturalistiske
Den biografiske
Den kønskritiske
Den psykoanalytiske
Den Socialhistoriske
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 En svindlers historie (+værk 2)

Forløb med fokus på dokumentaristiske fortællinger.

Dokumentargenren:
Vi ser både på podcast-mediet og filmmediet, og hvordan disse skaber dokumentariske fortællinger.

Vi arbejder med Casper Rieper-Holm-sagen og ser hvordan denne er blevet remedieret.

Primært materiale:
- Podcast: I et forhold med, 2013, Third Ear
- Dokumentarfilm som værk: En fremmed flytter ind
- Kontant: Jagten på den forsvundne svindler, 2015

Baggrundsmateriale:
- klip fra Bowling for Columbine, 2002, Melting Point Greenland, 2018
- Håndbog til dansk- om dokumentarfilm
- Podcastbogen, Ajour, 2019
- Imdb.com
- https://www.gymdansk.dk/dokumentaranalyse.html
- https://www.gymdansk.dk/filmiske-virkemidler.html

Anslået: 80 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel 1: Dokumentar 04-10-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Oplysningstiden og Holberg

Vi taler om Oplysningstiden, tendenser og litteraturen, og vi læser tekster af Ludvig Holberg. Der diskuteres emner som religion, undervisning, kønsopfattelse/ligestilling ud fra Holbergs tekster.

Baggrundslitteratur: Litteraturhistorien kort fortalt, 2016, Henrik Poulsen.

Kanonforfatter: Ludvig Holberg, Uddrag af "Nils Klims underjordiske rejse", 1741, og uddrag af "Moralske tanker", 1744. (KANON)
https://forfatterweb.dk/oversigt/lholberg-ludvig
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Nyheder

Forløbet arbejder især med nyhedsgenren og dens begreber. Nyheder forstås som henholdsvis orienterende, meningsdannende, adfærdsregulerende og/eller følelsesstimulerende (underholdende). Beskrivelse og analyse af dagbladsjournalistik sker især med udgangspunkt i følgende indfaldsvinkler: rubrik, clickbait, genrer. Vi gennemgår avisernes profiler og målgruppe, eleverne analyserer forskellige artikler, vi gennemgår eksempler på forskellige former for fake news.

Vi anvender en nyhedsudsendelse: 19-Nyhederne på TV2, og analyserer denne i dybden med begreberne: P – K – P - modellen, Nyhedsværten, Indslag, TV-nyheders hierarki, Nyhedsarena og dramaturgi. Der perspektiveres desuden til dagens andre nyhedsudsendelser for at kigge på udviklingen af nyhedsudsendelser.

Begreber der derudover gennemgås:
De fem nyhedskriterier
nyhedstrekanten
nyhedsgenrer
fake news og underkategorierne: nyhedshoax, satire, løgn
Click bait og underkategorierne: tomme referenter og vildledende

Litteratur:
Olsson og Poulsen: "Ryd forsiden", Dansklærerforeningen, 2004 (uddrag)
Håndbog i Dansk 2014
Zetland, 2019, "For 50 år siden advarede han medierne mod konflikter og sensationer. Så blev hans advarsel til en opskrift"
Videnskab.dk, 2016: "Clickbait: Disse danske medier snyder dig til at klikke"
Krydsfelt, 2019.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kreativ: Nyhed 30-10-2023
Debatterende 2: Nyhedsformidling 29-11-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Romantikken

Litteraturhistorisk forløb om Romantikken.
Vi lærer om strømningerne: Universalromantik, Nationalromantik, Beidermeier, Poetisk realisme, romantisme, Nyplantonisme og  begreberne dualisme og panteisme
Eleverne underviser hinanden i de forskelige tekster og malerier i projektarbejde.

Materiale:
Tekster:
Steen Steensen Blicher, "Præludium", 1838. (KANON)
Staffeldt, Indvielsen, 1804
N.F.S Grundtvig, De levendes land, 1824 (KANON)
Emil Aarestrup, Paa sneen, 1838
HCA, Hyrdinden og Skorstensfejeren, 1845 (KANON)
Adam Oehlenschläger, Raad til unge ægtemænd, årstal ukendt (KANON)

Kunst:
Constantin Hansen: Kunstnerens søstre Signe og Henriette læsende i en bog, 1826
Johan Th. Lyndbye, Et boelsted ved Lodskov nær Vognserup, 1847
P. C. Skovgaard, En bøgeskov i maj, 1857
Caspar David Friedrich, Vandreren over tågehavet, 1818
Josefine, Marie P, Line, Lyngby
Dankvart Dreyer, Kæmpehøj på Brandsø, cirka 1842
C. W. Eckersberg, En nøgen kvinde sætter sit hår foran et spejl, 1841

Baggrundslitteratur:
Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs. Systime 2013, s. 91-96 + 102-106
https://forfatterweb.dk/oversigt/blicher-steen-steensen

Anslået: 30 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Undervisning- romantikken 19-12-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Fra Nora til Noora (værk 4)-det moderne gennembrud

Der introduceres til perioden Det moderne gennembrud.
Vi læser Brandes, Bang og Skram, hvorefter "Et dukkehjem" læses som værk.

Der læses Henrik Ibsens "Et dukkehjem" som værk i forlængelse af forløb om Det moderne gennembrud. Vi arbejder løbende med teksten og fokuserer på temaet om ægteskab og køn og derfor på personkarakteristik af Nora og Helmer.
Der er knyttet en aflevering til.

Der perspektiveres til SKAM. Vi ser afsnit 4, sæson 4, med fokus på Noora og Williams forhold, som en moderne udgave af Nora og Helmer.
Desuden trækkes der tråde til feminisme i dag og #metoo.

Læste tekster:
Georg Brandes: Uddrag fra Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur, 1871
Henrik Ibsen, Et dukkehjem, 1879
Herman Bang: Foran Alteret, 1880 (KANON)
Amalie Skram: Det røde gardin, 1898

Brugte links:
Forfatterweb:
https://forfatterweb.dk/oversigt/zibsen00
https://forfatterweb.dk/oversigt/bang-herman
https://forfatterweb.dk/oversigt/skram-amalie

Anslået: 120 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SKRIVEDAG 06-02-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Hævn

Dele af dette forløb er foregået ved virtuel undervisning.

Tematisk forløb om hævn. Vi gennemgår forskellige tekster, der alle har et hævnmotiv.
Forløbet inddrager folkeviser fra middelalderen, kortfilm, hiphoptekst og en novelle.

Tekster der indgår i forløbet
1 Riddervise: "Ebbe Skammelsøn", Middelalder
2 Tryllevise:" Nøkkens svig", Middelalder
3 Kortfilm: "To piger en kage", Jens Dahl, 2013
4 Novelle: "Hjemkomsten" Martin A Hansen, 1945 (kanon)
5 Hiphop: Tessa & Natasja - Til banken, 2020
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Studietursopgave i dansk og religion 28-04-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Cli-fi

Der introduceres til genren Cli-fi (clima-fiction), og der gennemgås teori om denne genre fra Jens Kramshøj Flinker, om det antropocæne natursyn. Dette perspektiveres til det romantiske natursyn.
Vi ser litteraturen som udtryk for en samfundsmæssig klimakritik, og som en genre i nyere dansk litteratur.

Der læses:
- uddrag fra Charlotte Weitzes roman: Den afskyelige, 2016.
- uddrag fra Lars Skinnebach: Øvelser og rituelle tekster, 2011
- uddrag fra Oehlenschläger: Morgenvandring, 1805
- Michael Strunge: Plasticsolen, 1981
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
ÅRSPRØVE I DANSK 07-05-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer