Holdet 2022 DA/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Y - Allerød Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ditte Maibom Eriksen, Nathalie Halphen
Hold 2022 DA/t (1t DA, 2t DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mundtlighed_Brobygningsforløb
Titel 2 Det litterære perspektiv_Novellen som genre
Titel 3 Det mediemæssige perspektiv_Kortfilm
Titel 4 Lange Linjer i litteraturhistorien (VÆRK 1)
Titel 5 Fra "Et dukkehjem" til #metoo (VÆRK 2)
Titel 6 Forløb#6: Mellem virkelighed og fiktion (værk3+4)
Titel 7 Forløb#7: Identitet og klasser (værk 5)
Titel 8 Forløb#8 Sprog og kommunikation
Titel 9 Forløb#9 Romantikken
Titel 10 Forløb#10 Sport i sprog, medier og tekster

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mundtlighed_Brobygningsforløb

Brobygningsforløb mellem grundforløb og studieretningsklasse

Vi trækker viden om argumentation, retorik samt analyse/produktion af taler fra grundforløbet over i dette forløb og fokuserer nu på den mundtlige dimension.
Fokus ligger på den faglige samtale og den mundtlige fremstilling. Eleverne genbruger deres selvproducerede materialer fra grundløbet, men de skal nu fremføre det mundtligt for hinanden med fokus på mimik, gestik, stemmeføring, tempo osv.

Baggrundslitteratur:
- Faglige Forbindelser s. 192-204
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det litterære perspektiv_Novellen som genre

I forløbet har vi indledningsvis arbejdet med begreberne læserforventninger, forfatter-tekst-læserkontrakt samt de skønlitterære hovedgenrer: Epik, lyrik og drama. Vi har haft fokus på de forskellige genrers form og indhold, og dernæst har vi indskærpet fokus til novellen.
I arbejdet med noveller har vi skelnet mellem den klassiske og den moderne novelle og arbejdet med relevant teori herfor.

Materialer:
- Håndbog til dansk (grundbog), s. 46-51, s. 71-74, s. 79-80

- Aarestrup: Angst
- Ibsen: Et dukkehjem (uddrag)
- Rifbjerg: Operaelskeren (uddrag)
- Pontoppidan: "Ane-Mette"
- Seeberg: "Stilladset"
- Helle: "En stol for lidt"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Det mediemæssige perspektiv_Kortfilm

Eleverne skal stifte bekendtskab med kortfilmen som genre. Derudover skal de præsenteres for filmiske virkemidler og trænes i at anvende disse som analyseredskaber.

Vi introducerer med Raskins syv parametre som genretræk og arbejder herefter med en Raskin-kortfilm (“Seven minutes in the Warsaw Ghetto”). Fortsat arbejde på klassen med kortfilmen “Void” og derefter arbejder eleverne mere projektorienteret med selvvalgte kortfilm. Eleverne skal fremlægge deres arbejde og skabe en PP, som udgør en aflevering på 2 elevtimer. De får mundtlig respons fra læreren efterfølgende. Fremlæggelserne udarbejdes i to grupper, så der er ca. 30 minutter pr. gruppe (svarende til en eksamenssituation – fungerer hermed som en mundtlig prøve).   

Efter forløbets afslutning skal eleverne skrive en opgave, hvor man omskriver sit mundtlige oplæg til en analyserende artikel med et mediemæssigt perspektiv.

Materialer:
- Ind i dansk om Raskins 7 parametre (https://indidansk.dk/kortfilm-2)
- DR Undervisning, Kortfilm (http://www.vognstoft.dk/danskopg/Analyseskemaer/filmanalyse/DR%20Undervisning,%20Kortfilm%202003.htm)
- Håndbog til dansk s. 316-317 + s. 325-337

Film_fælles:
- Johan Oettinger: Seven minutes in Warsaw ghetto (2012)
- Milad Alami: Void (2014)

Film_gruppefremlæggelser:
- Afterparty
- 13
- Pistol
- Beast
- Under Bæltestedet
- Højdeskræk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Lange Linjer i litteraturhistorien (VÆRK 1)

Forløbet har til formål at trække de lange linjer i litteraturhistorien op fra middelalderen og frem til 1800-tallet. Forløbet vil fokusere i højere grad på middelalderen (folkeviser) og oplysningstiden (Holberg) end på de mellemliggende perioder, renæssancen og barokken, som blot vil berøres i et enkelt modul hver.
Forløbet har endvidere til formål at forberede eleverne på at læse tekster litteraturhistorisk frem mod dansk-historieforløbet, som følger herefter, og som endvidere vil tage udgangspunkt i 1800-tallet. Således vil eleverne tilegne sig et overblik over centrale tanker og strømninger i hele den litterære periode fra middelalderen og til det moderne gennembrud.

Materialer:
- Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 19-21 + 34-42 (folkeviser og folkeeventyr)
- Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 44-46 + 50-54 (renæssancen)
- Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 56-59 + 63-66 + 70-71 (barokken)
- Litteraturhistorien på langs og på tværs s.73-75 + 81-85 + 89-90 (oplysningstid)

Folkeviser/folkeeventyr:
- Ebbe Skammelsen
- Harpens Kraft
- Prinds Hvidbjørn

Renæssancen:
- Tycho Brahe: "Om Urania" (uddrag)
- TV-udsendelse: "Store danske videnskabsfolk - Tycho Brahe" ( https://www.youtube.com/watch?v=7gMuPJc0r_8)

Barokken:
- Kingo: "Keed af verden, Kier ad Himmelen"
- Diverse barokbilleder med fokus på vanitas symboler (se præsentation)

Oplysningstid:
- Holberg: Epistel nr. 395 (fokus på censur)
- Holberg: Niels Klims underjordiske rejse (uddrag om Potu og Mardak)

Film: En kongelig affære
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fra "Et dukkehjem" til #metoo (VÆRK 2)

Der læses Henrik Ibsens "Et dukkehjem" som værk i forlængelse af DHO. Vi arbejder løbende med teksten og fokuserer på temaet om ægteskab og køn og derfor på personkarakteristik af Nora og Helmer.

Der perspektiveres til SKAM. Vi ser afsnit 4, sæson 4, med fokus på Noora og Williams forhold som en moderne udgave af Nora og Helmer.
Desuden trækkes der tråde til feminisme i dag og #metoo.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6: Mellem virkelighed og fiktion (værk3+4)

I forløbet skal vi arbejde med grænserne mellem fakta og fiktion i medietekster med fokus på radiodrama og dokumentarfilm. Eleverne skal kunne identificere og analysere autenticitetsmarkører (faktakoder) og fiktionalisering (fiktionskoder) og hvordan grænserne mellem dem ofte er flydende eller legende. Vi vil diskutere, hvilken effekt grænsesøgningen har for vores oplevelse og tolkning af værkerne, og hvilken hensigt afsenderen har.

Faglige mål fra læreplanen:
Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke fiktive tekster i alle medier
Demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag  
Forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier
Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
VÆRK: "Supermodel" af Alberte Clement Meldahl (radiodrama i 5 afsnit, DR), 2017
”Flugt” af Johan Poher Rasmussen, 2021 (dokumentar)
VÆRK: ”Gensynet” af Anna Odell (svensk), 2014 (15 s.)
Mia Bang Nedergaard: Krop, skam og stolthed, Dansklærerforeningens for-lag, s.19-31 (12s)
Uddrag fra forskellige dokumentarfilmtyper:
- ”Super Size Me”, Morgan Spurlock, 2004 (0-ca. 3 min): https://www.youtube.com/watch?v=H156Z08Pck0
- ”Dømt til behandling”, DR, 1997 (0-5.30): https://www.youtube.com/watch?v=vKvSnHfnYC4
- ”En syg forskel”, afsnit 1, DR, 2016 (0-5.35): https://www.dr.dk/tv/se/en-syg-forskel/-/en-syg-forskel-1-4#!/

Supplerende stof:
- Ole Shultz Larsen: Håndbog til dansk, kap. 5.8 Podcast, (11,7s)
- ”DOX” af Dorte Granild og Mette Wolfhagen, s. 32-44 om de tre dokumentar-hovedtyper (11 s.)  
- Lærerudarbejdede power points om podcast og analyse, fakta og fiktion, psyko-logiske forsvarsmekanismer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 dansk (fakta og fiktion i dok/spillefilm) 16-09-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Forløb#7: Identitet og klasser (værk 5)

Forløbet er overvejende litterært og skal undersøge, hvordan sociale tilhørsforhold præger menneskers identitet, og om klassebegrebet har relevans som kategori i dag.
Der inddrages primært nyere litteratur, opinionstekster og medietekster.

Faglige mål:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof:
Kernestof – litterært:
– teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidstheds-historisk kontekst.
– litteraturanalyse, fortolkning, perspektivering


Kernestof – sprogligt:
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

Kernestof – medie:
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler og analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Materialer:

Introduktion og teori:
A.N.B Albertsen, D.H. Mikkelsen & D.E Timmermann: "Introduktion til klasser idag", "Klasseteori", fra "Oppe og nede - på social sightseeing i Velfærdsdanmark", Forløbsbøgerne, Dansklærerforeningens Forlag, 2023

Litterære tekster:
Værk: Askov, Stine (2022): ”Nøjsomheden”, Gyldendal, roman
Yahya Hassen: "Ghettoguide" fra digtsamlingen "Yahya Hassan", 2013
Morten Pape: "Planen", 2015, uddrag af roman
Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi", 2017, uddrag af roman
Herman Bang: ”Franz Pander” fra novellesamlingen ”Excentriske noveller”, 1885.

Medier:
Eva Marie Rødbro: "Prinsesser fra blokken", uddrag fra reality serie, 2016, DR
Orgi-E & Tessa: “Blæstegnen”, 2020 (musikvideo + tekst)
Vakili, Babak: "Generationen", 2021, (podcast)
Artikler:
Geeti Amiri: “Berlingske-skribent i kikset omklaring af rapstjerne” i EKSTRA BLADET, 28.05.2020
Wilken, Thomas: “Polarisering handler ikke kun om ikke-vestlige ghettoer”, 24.4.2019, Information

Supplerende stof:
Diverse læreroplæg (power points) om hjemstavnsbegrebet, argumentation, analyse af rapgenren, realitygenren
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2 dansk (analyserende artikel) 30-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8 Sprog og kommunikation

I forløbet har vi haft fokus på sproglig analyse - begreber og metoder.

Vi har gennemgået diverse sproglige analysemetoder og elementer med særlig fokus på argumentation, retorik, diskursanalyse, stilistik – sproglige billeder og figurer, samtale-analyse

Metoderne er blevet anvendt på forskellige teksttyper, især taler, debatindlæg, diskurs (politik, klima, abort) og tv-serier/satire/sketches

Eleverne har øvet sig i at anvende og kombminere begreber fra diskursanalysen som nodalpunkt, ækvivalenskæder, flydende betegnere, hegemonisk og antagonistisk diskurs, antagonismepar med argumentationsanalyse især Toulmins argumentationsmodel og argumenttyper samt argumentkneb.  Herefter arbejdede vi med samtaleanalyse med fokus på: kommunikationssituationen/konteksten, turtagning, gambitter, Grices maksimer særligt samarbejds- og høflighedsprincippet, sproghandlinger og facework.

Faglige mål:

- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kompetencer:
Eleverne skal kunne foretage diskurs-, argumentations-, retorisk og samtaleanalyse med brug af centrale elementer og begreber på forskellige teksttyper

Tekster:

Debattekster: og taler:
”Samfundsetikken udhules. Abort er blot et behageligt alternativt ord for drab”, af Ketty Dahl, i Kristeligt Dagblad, 28.5-2013 = 2s
”Abort gør dig ked af det”, CHOOSE LIFE kampagnesport, Retten Til Liv = 1s
”Den borgerlige krise er selvforskyldt, leder i Berlingske Tidende, 02.09.2019 = 1s
Diverse debattekster om klima (små uddrag) = 3s:
- Søren Astrup: Dansker er blandt 11.000 bekymrede forskere: "Jeg kan vågne om natten og snappe efter vejret", Politiken 6. november 2019
- Jacob Sørensen: 1,5 gradersmålet: Lad hensyn til klima veje tungere end vækst og fortjeneste, Noah.dk, 8. oktober 2018
- Lars Dahlager: Oliebranche: Vi er del af den grønne omstilling, vi deler bekymringen om klimaet, Politiken, 25. oktober 2019
- Ritzau, "DF'er i tvivl om klimaforandringer er menneskeskabte", Berlingske, 10. august 2018
- danskfolkeparti.dk, 12. november 2019
- Johannes Krüger: KLIMAMYTEN – et opgør med tidens CO2-panik, People´s Press, 2016, s. 195.
- Emilie Stein & Anders Gabel-Jørgensen: Interview med Sophia Møller Straarup - klimaaktivist, Politiken, nov.2021
Valgfri til skriftlig aflevering og mdt. fremlæggelse (enten klumme eller tale):
- https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/ali-aminali-maend-der-ikke-graeder-skal-ogsaa-hyldes (refleksion)
Taler:
- Anna Juuls nytårstale 31.12.2022
- Dronning Margretes nytårstale 31.12.2022
- Mette Frederiksens undskyldningstale til Godhavnsdrengene, 2019
- Mathias Uglebjerg Vinholt tale ved demonstrationen mod uddannelsessnobberi, 2022
- Niviaq Korneliussens takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris, 2021
- Laura Vinstrups tale ved klimastrejken Fridays for Future, 2019

Medietekster:
”Benzin i blodet”, norsk tv-serie, DRTV, 2021, sæson 1, afsnit 1, 5 udvalgte scener: https://www.dr.dk/drtv/saeson/benzin-i-blodet_242010 = 2s
Diverse reklame/kampagnefilm:
- Gorilla Agency Denmark: #JegErDansk (2017): https://youtu.be/e7mqfmZS5xM?feature=shared
- DBU: ”Råb pænt”: https://www.dbutv.dk/video/70580937/rab-paent-film (2021)
- Landbrug og fødevarer (reklamebureauet ”Mensch”): Noget at leve af, noget at leve for”: https://youtu.be/4Z8ErUJwVUs?feature=shared (2020)
- McDonalds: ”Mere på menuen end du lige ser” (2024):https://youtu.be/c73sBt4uLcI?feature=shared
- Danske spil (Mensch): ”Danske spil er mange ting” (2023): https://youtu.be/QhLxkL_RCy4?feature=shared

Litterære tekster:
Stine Pilgaard: Meter i sekundet, Gutkind, 2020, uddrag af roman, s.19, 24-27

Baggrundstekster (teori, metode):
”Diskursanalyse i dansk”, af Anne B. Græsborg & Mette M. Jørgensen, Systime, 2014/22, s.8-33
”Håndbog til dansk”, Ole Schultz Larsen, kap.4, Systime

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 3 dansk Analyse af tale/debattekst 08-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9 Romantikken

Klassen har i 1g ifm. DHO arbejdet med romantikken som optakt til Det moderne gennembrud. Fokus i det forløb var nationalromantik og patriotiske sange.

I dette forløb om romantikken arbejdes videre med de mange forskellige strømninger indenfor romantikken: Universalromantik, Nationalromantik, Beidermeier, Poetisk realisme, romantisme, Nyplantonisme Vi koncentrerer os især om forståelsen af mennesket, naturen, det åndelige og kunsten – herunder begreber som dualisme, panteisme, ideernes/fænomenernes verden, geniet.

Forløbet er afviklet som projektarbejde, hvor vi startede med "almindelig" fælles undervisning om perioden og strømningerne. Her arbejdede vi med fællesteksten af Oehlenschläger: ”Lær mig o skov at visne glad” (1813) og uddrag fra Disney filmen "Pocahontas".

Derefter arbejdede eleverne selvstændigt i projektgrupper med at formidle karakteristika ved en tildelt strømning, 2 tekster som repræsenterer strømningen (tekst + billede) og udvikling af 40 min. undervisning af klassekammeraterne. Alle gruppernes tekster er læst af alle.

Faglige mål:
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster og kunst
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Tekster:
Oehlenschläger”: Lær mig o skov at visne glad” (1813) + Per Vers version
Oehlenschläger: Simon Peder (1805)
Schack von Staffeldt, Indvielsen (1804)
N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst (1820) (KANON)
Steen Steensen Blicher: Præludium, 1838, fra digtsamlingen Trækfuglene (Kanon)
H.C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren, 1845, (Kanon)
Emil Aarestrup: Paa sneen, Digte 1838

Kunst og medier:
Caspar David Friedrich, Vandreren over tågehavet, 1818
Johan Th. Lyndbye, Et boelsted ved Lodskov nær Vognserup, 1847
P. C. Skovgaard, En bøgeskov i maj, 1857
Constantin Hansen: Kunstnerens søstre Signe og Henriette læsende i en bog, 1826
Martinus Rørbye: Kirurgen Christian Fenger med hustru og datter, 1829
C. W. Eckersberg, En nøgen kvinde sætter sit hår foran et spejl, 1841
Disney: Pocahontas (uddrag), 1995

Baggrundslitteratur:
Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs. Systime 2013, s. 91-97
Gerd Lütken og Johannes Fibiger: Litteraturens veje: Romantikkens strømninger, 4.udgave (i-bog), Systime, 2024
https://forfatterweb.dk/

Lærerens power points:
Intro - litteraturhistorie
Romantikken - intro og overblik
Indvielsen - Pocahontas

Anslået: 30 normalsider

Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling

Kompetencer:

Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder

Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Læreroplæg
Projekt- og gruppearbejde
Diverse "kreative" aktiviteter med fokus på bevægelse osv.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 4: Generalprøve/skrivedag 2g dansk 06-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#10 Sport i sprog, medier og tekster

OVERORDNET OM FORLØBET

Forløbet ‟Sprog i medier og litteratur” er udviklet for at skabe studieretningstoning i en samf-mat-idræt klasse og danskfokuserer på, hvordan medier og litteratur fremstiller sport, sportens betydning for identitet og fællesskaber, herunder samspillet mellem sport og politik.  

Der vil især være fokus på at lyrik og journalistik. Eleverne skal kunne genkende og analysere forskellige journalistiske genrer (leder, essay). I analysearbejdet arbejdes både med sproglig, medie- og litterær analyse, og der perspektiveres primært til samfundsmæssige og litteraturhistoriske (nationalromantikken) forhold.
Der inddrages især teori om identitet, fællesskaber og heltefiguren.
Forløbet skal give elever værktøjer til at arbejde med den personlige stemme i den reflekterende skrivegenrer og det trænes på flere forskellige måder gennem tekstvalget, læreroplæg om sprog og skriveteknik, øvelser, skriftligt arbejde.

FAGLIGE MÅL

Eleverne skal kunne:
• dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

KERNESTOF
• dansksprogede tekster
• teksterne læses i en litteratur-, kultur-, samfundsmæssig kontekst.
• tekster fra 2000-tallet og enkelte fra xxx
• medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
• analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

TEKSTER

Sagprosa - journalistiske tekster:
Erik Jensen: ”Iranske fans protesterede på stadion. Men hvad med os foran tv-skærmen?”,
Politiken, 23.11.2022
Inddrag Rune Lykkebergs leder ”Landsholdet har forløst Danmark
som et frit land igen” fra Information, 7.juli 2021
Aders Haahr Rasmussen: “Hvor står vi nu” (2021), uddrag om de to kvindelige tennisspillere Serena Williams og Naomi Osaka

Litterære tekster:
Holm, Benn Q. (1998): "Hafnia punk", Munksgaard-Rosinante, uddrag af roman
Malthe Tellerup: "Jeg er målmand", Information, 28.1.2019

Medier:
Kampagnespot: ”Danmarks trup til VM”, DBU, 7.11.2022
Rune Skyum-Nielsen & Andreas Koefoed: Nicklas Bendtner - vejen tilbage, afsnit 1 (dokumentar i 3 afsnit, TV3, 2024

Supplerende - baggrundstekster:
Philipson, Preben Kærsgaard (2022): Atlet, supporter, helt - idrætslitteratur, uddrag: Introduktion til idrætslitteratur (Journalistik og litteratur, identitetsteori) + Helten (intro, hvad er en helt), Dansklærerforeningens Forlag
Kasper Lezuik Hansen, ”Smæk metaforen” (uddrag): Sportsmetaforer - krig og maskine, Dansklærerforeningens forlag, 2022

Lærerens power points:
Reklamespot analyse - teori

Arbejdsformer:
Læreroplæg, gruppe- par og individuelt arbejde, læsekreds "shared reading", IT baserede quizzer, analog refleksions- og analyseskrivning




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 5 dansk (debatterende artikel) 23-03-2024
Opgave 6 dansk (reflekterende artikel) 05-05-2024
Opgave 7 dansk 22-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer