Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Y - Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Heidi Lundgaard Olsen
|
Hold
|
2022 EN/p (1p EN, 2p EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The Possibility of Evil
Fokus for dette forløb er på den skønlitterære analyse samt på variationer inden for horror-genren. Desuden undersøges og diskuteres begreber som "evil", "empathy", "mob mentality", "psychopathy", "attachment disorder", "psychosis", "alienation", "shadow self" og "ethical dilemmas". I forbindelse hermed inddrages filmen "Black Swan" (2010).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mindre skr. opg. 1
|
09-12-2022
|
Mindre skr. opg. 2
|
20-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Great Speeches
Målsætningen for forløbet er en bevidstgørelse om diverse retoriske begreber og stilistiske virkemidler i 'non-fiction'-tekster - herunder begreber fra bl.a. Benoits "Image Restoration Theory" og Toulmins "Model of Argumentation". Hovedvægten i forløbet er lagt på talen som genre og dens sproglige særtræk. Der vil ud over analyse også være fokus på egenproduktion og formidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Rhetorical devices and useful terms.pdf
-
Retorisk analyse.docx
-
examples of ethos logos and pathos.html
-
Never Stop Fighting for Freedom ("So God Made a Fighter")
-
The rhetorical appeals summed up.jpg
-
Using rhetorical devices - med opgaver.docx
-
Her skriver vi jeres grupper ind i starten af timen
-
I får dette modul til at arbejde med jeres mundtlige analyser, som skal afleveres fredag i næste uge. Jeres lektie til i dag er at have besluttet, hvilken af de to tekster, I vil arbejde med, samt have læst den tekst I har valgt - altså enten "The Ch
-
I Have a Dream - with glossary.doc
-
I have a Dream - worksheet.doc
-
Grupper til IHAD, 1p.docx
-
MinLæring - De udvidede tider
-
PP om simpel og udvidet tid.pps
-
I Have a Dream speech by Martin Luther King .Jr HD (subtitled)
-
Your own great speech.docx
-
Composition Handout.doc
-
1p grupper (13.03).docx
-
How To Give A Great Speech.docx
-
Your homework for today is to finish your speeches. We'll hear and discuss some of them during today's lesson.
-
Minlæring
-
Minlæring - Personlige stedord
-
How to fix a broken heart | Guy Winch
-
Den gode diskussion.docx
-
Emma Watson - Speech on Gender Equality.docx
-
The rhetorical pentagon (non-fiction analysis).pdf
-
1p Matrix Groups.docx
-
Emma Watson at the HeForShe Campaign 2014 - Official UN Video
-
Apologia.pdf
-
Will Smith's 'Apology'.docx
-
After having concluded on Emma Watson's HeForShe speech, we will work with apologies and apologia (offentlige undskyldninger og forsvarstaler). As a warm up exercise, try to think of/find an example of a famous person, e.g. an influencer, moviestar,
-
YouTuber Apologies - Examples.docx
-
We will continue our work with apologies and apologias. If you did not finish your analysis of Will Smith's 'Apology' Monday, please do so for today.
-
Indefinite pronouns.docx
-
Ekstra øvelser til dem, der er færdige
-
Minlæring - Øvelser i ubestemte pronominer
-
Indefinite Pronouns
-
Influencers and Ethos
-
Situated or Invented Ethos - Worksheet.docx
-
Today's lesson will focus on celebrity endorsement and different kinds of ethos. Your homework is to find an example of a famous person's image being used to brand and/or sell a commercial product. Look to the English-speaking world.
-
British and American EnglishII.doc
-
The Ant-Eater - text.doc
-
English Vs American Parents
-
Argumentation and Stranger Things.docx
-
Deductive and Inductive Reasoning (Bacon vs Aristotle - Scientific Revolution)
-
Watch the video and try to understand the difference between deductive and inductive methods. Write down at least two examples of each method.
-
Types of Pronouns | Parts of Speech App
-
Minlæring - Henførende stedord (alle syv underkategorier)
-
Comma Splices Explained
-
Your homework for today is to spend 10 minutes finding information about King George VI and his speech to the British people of Sep 3, 1939 about the outbreak of World War II.
-
1p Groups2.docx
-
Tjekliste - personkarakteristik.docx
-
The King's Speech - worksheet.docx
-
Filmanalyse - begreber og komposition.pdf
-
Linking Words and Phrases.pdf Afsnit
-
Tilladte links til eksamen(1).docx
-
Analysis - fiction.pdf
-
Essayet.doc
-
Apologia and Image Repair Strategies.pdf
-
The Summary2.docx
-
Vigtig info til 1g 2023 ifm mdt og skr eks og årsprøver.pptx
-
Assignment 4.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Større mdt. opg.
|
03-03-2023
|
Influencer Project
|
14-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Multicultural Britain
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Større skr. opg. 1
|
30-08-2023
|
Større skr. og mdt. opg.
|
02-10-2023
|
Mindre skr. opg.
|
25-10-2023
|
Større skr. opg. 2
|
29-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Brexit - SRO
SA-EN
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Australia
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Større mdt. opg. 2
|
31-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Studietur til Bruxelles
SA-EN
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
"V for Vendetta" (værklæsning)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134725869",
"T": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134725869",
"H": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134725869"
}