Holdet 2023 En/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Y - Allerød Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Simone Leire Christensen, Tina Riber Geisler Svendsen
Hold 2023 En/z (1z En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Gothic Horror Fiction
Titel 2 Global English and Lingua Franca
Titel 3 South Africa (optakt til værklæsning)
Titel 4 Værklæsning: Born a Crime

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Gothic Horror Fiction

Gothic Horror Fiction

I dette forløb har fokus været på at eleverne kan genkende genretræk, herunder typer af ’fiction’ samt ‘Typical Features of Early Gothic Fiction’. Derudover har vi arbejdet med ’Horror as mirror of the fear of society’, hvor eleverne har stiftet et kort bekendtskab med følgende metoder:
• The Psychoanalytic Approach
• The Socio-cultural Approach
• The Biological Approach

Forløbet opbygger en basisviden om litterære og historiske perioder så som ’Romantcism’ og ’The Victorian Age’, for at kunne få en bedre forståelse for hovedteksterne og den kontekst de er skrevet i.

Baggrundsmateriale:

• The English Handbook. Østergaard, T. (2024). Systime.
• Uddrag fra The Gothic Universe, Marianne Mortensen, Rolf Erbst og Gyldendal A/S, 2003. 2. iBogsudgave, 2019, ISBN: 9788762509559
• Horror, Hansen, J.R. & Hansen, R.D. (2024). Systime. https://horror.systime.dk/?id=162
• Elements of the Gothic Novel, Robert Harris, https://www.virtualsalt.com/gothic.htm , 2019
• Freud’s model of the human psyche.
• Through Literary Landscapes - from The Romantic Age to Postmodernism. Back, N.R. & Sigh, P.R. (2024). Systime. https://throughliterarylandscapes.systime.dk/?id=129. (Uddrag fra kapitel: ‘The Romantic Age Historical background’, samt ‘The Romantic Age: Literary background’)
• Distorted mirrors - How to read texts about vampires, zombies, werewolves, Jesper Kaalund & Bo Høpfner Clausen, 2019, Gyldendal

Hovedtekster:
• Castle of Otranto, Horace Walpole, 1764, (uddrag fra kap.1), Gutenberg.org
• Frankenstein or the Modern Prometheus, Mary Shelley, 1818 (uddrag kap. 5)
• Frankenstein, Kenneth Branagh, 1994 (film)
• Dracula, Bram Stoker, 1897, (uddrag fra kap. 3 og 5)


Analysefokus:
• Narrative technique/point of view (POV)
• Characterization
• Setting
• How to analyse a film (The English Handbook)

Grammatiske områder
• Ordklasser: substantiver, verber, adjektiver, adverbier
• Verbalkongruens


Arbejdsmetoder
• Kreativ formidling (plakater, tegne karakterer
• Fremlæggelser vha. powerpoint og stikord
• Gruppearbejde
• Pararbejde
• Hvordan skriver man en ’paragraph’ – med fokus på PEE-modellen



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Humans of 1.z 11-11-2023
Frankenstein 13-12-2023
Dracula paragraph group assignment 05-01-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Global English and Lingua Franca

Global English and Lingua Franca

I dette forløb har klassen stiftet bekendtskab med termer forbundet med engelsk som Lingua Franca, hvor de har arbejdet med de historiske, politiske og kulturelle aspekter af engelsk som globalt sprog.

Forløbet har to hovedfokus:

Hovedfokus 1) har været at finde ud af hvorfor lingua franca er et emne værd at beskæftige sig med i engelskundervisningen, herunder at undersøge elevernes eget brug af ELF i forskellige kommunikationssituationer, samt diskussioner af fordele og ulemper ved ELF. Her blev der arbejdet med ordforråd, stavning, forskellen på forskellige ’standards of English’, samt stilistik, hvor eleverne har kunne træne at skrive og formulere sig mere formelt og grammatisk korrekt. Desuden er eleverne blevet præsenteret for mange varianter af talt engelsk og har selv udformet projekter om forskellige engelsktalende lande med fokus på den historiske baggrund samt at udarbejde guides til 'how to speak', hvor de skulle have fokus på udtale, unikt ordforråd og stavekonventioner.

Centrale begreber fra forløbet:
• Lingua franca
• Pidgin
• Creole
• Dialect
• Accent
• Native/non-native speaker,
• Standard English / RP (received pronunciation) / General American.

Hovedfokus 2) dækker en mere historie-kritisk tilgang til spørgsmålet: hvordan kan det være at det lige blev engelsk, som fik rollen som det ’globale’ sprog? Her arbejdede eleverne med Storbritanniens kolonihistorie, med fokus sprogs politiske og kulturelle anvendelser. Derved dækker forløbet naturligvis også et fokus på ’colonialism’ og ’postcolonialism’.

Genrefokus har været på satiretegninger, digte og sange, som et udtryk for kulturelle produkter, som har kunne aktivere eleverne egen ’critical awareness’, hvor de aktivt skulle kunne benytte og diskutere følgende analysebegreber: irony, sarcasm, tone, intention, misconceptions, prejudice, racism and stereotypes.

Hovedtekster:
• Poem: James Thompson: Rule Britannia (1740) (uddrag)
• Cartoons (satiretegninger)
• Poem: John Agard: Mr and Mrs Xenophobia (2006)
• TikTok Videoes by Charity Ekezie: https://www.insider.com/tiktoker-charity-ekezie-debunks-harmful-stereotypes-about-africa-2022-8
• Ted-talk: The Danger of a single story, Chimamanda Ngozi Adichie, fra Africa Unfold,  Anne Hess Thaysen & Lise Debel Christensen, 2015
• Song: ‘Africa’, Toto, 1982
• Song: ‘Wildest Dreams’, Taylor Swift, 2014

Centrale begreber fra forløbet:
• Imperialism
• Industrialization
• Occupation
• Entitlement
• Supremacy
• Weaponry
• Euphoria
• Colonialism
• Indigenous people
• Discrimination
• Prejudice
• Abolition

Baggrundsmateriale for hele forløbet:
• Video om ’Lingua franca’: https://www.youtube.com/watch?v=mTOsxh4OcFU
• Grundbog: The English-speaking World s. 12-16, Targets Coursebook, Jorunn Berntzen & Lisbeth Kjær, 2001
• Artikel: 'British Empire Facts!', Paul Kane and Molly Groarke, National Geographic Kids (https://www.natgeokids.com/nz/discover/history/general-history/british-empire-facts/ , 2024).
• The Scramble of Africa https://www.youtube.com/watch?v=LbT44HwzNrI

Arbejdsformer:
• Gruppeprojekt og fremlæggelse: The English Speaking World
• Eleverne har herunder arbejdet med satire og ironi ved analyse af tik-tok videoer og satiretegninger/plakater.
• Arbejde med satiretegninger, billedkomposition og symbolism/metaforik
• Digtanalyse
• Aktivt arbejdet med online opslagsværker:
            http://merriam-webster.com/
            http://dictionary.com/
            https://www.thesaurus.com/
            https://dictionary.cambridge.org/dictionary/learner-english/

Cartoons (satiretegninger)
• “Everyone gets his share” (Congo Conference, Berlin, 15 November 1884 to 26 February 1885. French caricature of Bismarck, dividing Africa like a cake. From: L’Illustration, 1885/I)
• “The Rhodes Colossus” (editorial cartoon illustrated by English cartoonist Edward Linley Sambourne and published by Punch magazine in 1892.)
• “The World’s Plunders” (IMPERIALISM, 1885. The World's Plunderers. Germany, England, and Russia grab what they can of Africa and Asia. American cartoon by Thomas Nast, 1885)
• “The Sleeping Sickness” (Cutting a continent out from under him'' - political cartoon made by Gordon Ross (''Puck'' magazine), United States, October 1911)


KERNESTOF
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
(In class) Grammatik exam example 31-01-2024
"Home is not here" analytical essay 18-03-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 South Africa (optakt til værklæsning)

Sydafrika
Forløbet beskæftiger sig med de historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner – i dette tilfælde Sydafrika. Forløbet dækker Sydafrikas kolonihistorie og derved også brugen af engelsk som officielt sprog, foruden temaer som apartheid, Nelson Mandela, og ’reconciliation’.

Forløbet skal ses som en optakt til holdets værklæsning af selvbiografi af Trevor Noah ’Born a Crime’ (2016).

Optaktsforløbet:
- The colonial history of South Africa and why we consider ourselves with this topic in English class
- Apartheid, racism and discrimination
- Analysing speeches (non-fiction)
- Analysing film: A long walk to freedom (2013, Justin Chadwick),

Her lagde vi ud med et særligt fokus på ’The Immorality act’. Eleverne skulle med udgangspunkt i Noahs beretninger, undersøge andre at apartheid-regimets love samt Trevor Noahs filmiske opbygning af sin biografi og derved arbejde kristisk med fakta- og fiktionskoder (the rhetorical pentagon, fortælleteknik, handlingsforløb, humor).


Materialer

- Sang:  “Soweto Blues” – 1977 (Hugh Masekela – pressure from within)  
Performed by Mariam Makeba Live at concert
- News article: Soweto protest turns violent (BBC, 1976)
- Eye witness report: Humphrey Tyler's eye-witness report (Sharpeville, 1960)

Desuden: Filmen ’A long walk to freedom’ (2013, Justin Chadwick), hvor eleverne har arbejdet med ‘cinematic techniques’. Filmen gav en god baggrundsforståelse for kampen imod apartheidregimet, samt gav elever mulighed for at arbejde kritisk med konceptet 'biografisk'/'based on a true story'-fiction.

Fokus:
Arbejde med non-fiction
- Taleanalyse
- The rhetorical pentagon
- Retoriske virkemidler
- appelformer: ethos, logos, pathos
- Film-analyse

Produkt: at producere egne mini-taler om 'Current Issues in SA' med brug af selvvalgte retoriske virkemidler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Worksheet on 'A Long walk to Freedom' 24-04-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Værklæsning: Born a Crime


Værklæsning af selvbiografi af Trevor Noah ’Born a Crime’ (2016).
Omfang: Paperback ‎304 pages

Arbejdet med værket bygger på optaktsmodul om Sydafrikas historie, herunder kolonihistorie, apartheid, samt opløsningen af dette.

Eleverne har haft fokus på titlen: Born a crime og dets forbindelse til ’The Immorality act’. Eleverne skulle med udgangspunkt i Trevor Noahs beretninger, undersøge andre af aparheid-regimets love samt Trevor Noahs filmiske opbygning af sin biografi og derved arbejde kristisk med fakta- og fiktionskoder (the rhetorical pentagon, fortælleteknik, handlingsforløb, humor).

Eleverne har arbejdet i læsegrupper, som hver har haft ansvar for at undervise klassen i et kapitel (varighed min. 20 minutter).
Undervejs har grupperne skulle fordele ansvarsopgave og på skift sørge for at afdække følgende:
- Glossary
- Keywords
- Themes
- Pick a quote for discussion

Temaer og 'keywords'

masculinity
love
religion
role models
discrimination
social class

chameleon
apartheid
racism
identity
racial segregation: black/coloured/asian/white
violence / beatings
being "born a crime"


Kernestof

Forløbet dækker følgende stofområder af kernestoffet på engelsk B:
• Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
• Historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner (Her tager vi udgangspunkt i Sydafrika)
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
• Varieret udvalg af genre, både:
• nyere fiktion
• ikke-fiktive tekster
-Herunder et skrevet værk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde