Holdet 2023 Ty/des - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Y - Allerød Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Sidsel Nordentoft Poulsen
Hold 2023 Ty/des (1des Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1: Märchen
Titel 2 Neujahrsansprachen von Frederiksen und Scholz
Titel 3 Forløb#2: Das große Backen
Titel 4 Generation Z

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1: Märchen


Forløbsbeskrivelse:

I dette forløb arbejder vi med udvalgte eventyr af brødrene Grimm. I arbejdet med eventyrene har vi særligt fokuseret på genretræk ved eventyr med udgangspunkt i begrebsoversigten fra Gattungen, s. 61. Dertil har vi arbejdet med adjektiver, som typisk kan bruges til at beskrive helten i et eventyr, samt antonymer, der kan beskrive bifigurer og modstandere. I arbejdet med Rumpelstilzchen har eleverne anvendt aktantmodellen som analysemodel.

I arbejdet med Rotkäppchen er vi dykket ned i en fortolkning af eventyret som en Übergangsgeschichte - von Kindheit ins Erwachsensein. Eleverne har lyttet til min fortolkning af symboler i eventyret og har derefter holdt fremlæggelser, hvori de genfortalte eventyrets handling, selv tolkede på symboler i eventyret og forholdte sig kritisk til min fortolkning af eventyret som en overgangsfortælling.

Undervejs i forløbet har eleverne fået indsigt i, hvem brødrene Grimm var, og hvorfor de indsamlede folkeeventyr. Derudover har vi talt om, at folkeeventyrenes funktion har været at opdrage folk til at overholde samfundets normer og moral og passe på sig selv (som i Rotkäppchen), eller at indgyde dem mod i modgang (fx Die Sterntaler). Følgende tematikker er diskuteret i forhold til eventyrene i forløbet:

- Das Gute wird belohnt
- Der Kampf gegen das Böse
- Sozialer Aufstieg
- Armut und Hunger
- Unschuld
- Verführung und Sexualität
- Übergang von der Kindheit ins Erwachsensein
- Tatkraft
- Lebenslust
- Erziehung und Warnung


Grammatisk set har vi fortrinsvist arbejdet med artiklernes bøjning, genitiv, substantivernes genus og ordstilling i hoved- og ledsætninger.


Faglige mål:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre
tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med,
samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande

Kernestof:
- ARD "Aschenputtel" (2011), set via CFU: https://mitcfu.dk/mm/player/?booking=3591691
- Brüder Grimm: "Rotkäppchen" (1812), i:
"Gattungen", Gyldendal (2017), s . 69-71
- Brüder Grimm: "Die Sterntaler"
- Brüder Grimm: "Rumpelstilzschen"
- Brüder Grimm: "Die drei Brüder"
- Brüder Grimm: "Die Brautschau" (brugt som tekst i en skriftlig prøve)

Baggrundslitteratur:
Helle Egendal: "Gattungen", Gyldendal (2017), s . 61-68
Erik Wikkelsø Pedersen: "Deutsche Märchen", Systime, 1987. Vi har læst siden "Das Märchen" (bruges i forbindelse med prøveeksamen i 2.g.)

Supplerende stof:
Ordbogen.com
12 Märchenmerkmale - so erkennst du Märchen garantiert: https://www.youtube.com/watch?v=PAD9qxF149Y
duden.de

i forløbet har vor også brugt et modul på at sammenligne forskellige oversættelsesmaskiners kvalitet: google translate, DeepL og ChatGBT. Eleverne har reflekteret over, hvad maskinerne kan og hvad de ikke kan.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Neujahrsansprachen von Frederiksen und Scholz

I dette modul ser vi Olaf Scholz' nytårstale 2024 og Mette Frederiksens nytårstale 2024.

Vi arbejder med talerne på tysk og ser på forskelle i retorik, ord- og emnevalg samt kropssprog og gestik mellem de to statsledere. Dertil taler vi om de forestillinger, der figurerer omkring tyskernes forventninger til, at en statsleder skal være saglig, ikke personlig/privat samt logospræget i sin retorik, og vi stiller det op imod danske politikere, som i høj grad kan siges at være personlige og også gøre brug af en patospræget retorik såvel i taler som på sociale medier.

Kernestof:
- Neujahrsansprache von Scholz 2024: https://www.bundesregierung.de/breg-de/mediathek/videos/neujahrsansprache-kanzler-2250224
- Nytårstale af Mette Frederiksen 2024 (de første 7 minutter): https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale-den-1-januar-2024/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#2: Das große Backen

I dette forløb varmer vi op til Den Store Bagedyst (Das große Backen), hvor elever skal dyste i grupper om at bage den kage, som smager bedst, er flottest og tilmed repræsenterer deres fremmedsprog bedst. Alle 1.g-tyskhold kæmper internt mod hinanden og der kåres en tysk vinderkage, som kommer i finalen mod vinderen af hhv. den spanske og franske bagekonkurrence.

I forløbet op til finalen arbejder vi med ordforråd indenfor området bagning, ser det tyske reality-program "Das große Backen" og læser og oversætter tysksprogede opskrifter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Generation Z

INDGÅR I EKSAMINATIONSGRUNDLAGET

I dette forløb arbejder vi med ungdom, digital identitet, og hvad der særligt kendetegner elevernes generation, Generation Z (født fra 1995 og frem). Forløbet indledes med øvelser omkring elevernes digitale vaner og forsøg på at karakterisere deres generation i forhold til hvilke værdier og emner, der optager dem, i forhold til værdier og emner, som optager deres forældres generation. Derudover diskturer vi deres skærmvaner i forhold til deres forældres; hvem bruger hvilke sociale medier, til hvilket formål og ikke mindst hvor meget?

Herefter bevæger forløbet sig over mod digitale vaner, internetrelationer og ungdomsliv i en digital verden, og vi diskuterer de problematikker og fordele, der er opstået med internettet. Som det første i forløbet arbejder vi med episode 1 af Netflix-serien "How to sell drugs online fast" med særlig fokus på personkarakteristikker og den rolle, sociale medier spiller i hovedpersonens liv. Dernæst læser vi voxpoppen "Internet ist eigentlich Pflicht" med fokus på fordele og ulemper ved internettet. Herefter var klassen I Cinemateket at se "Kokon" med efterfølgende diskussion af filmen på Goethe instituttet og gennemførsel af løbet "Deutsche Spuren in Kopenhagen". Midtvejs i forløbet gik Bodo Wartke og Marti Fischers Hit "Barbaras Rhabarberbar" viralt. Denne tekst har vi arbejdet med, eleverne har forsøgt at lære rappen udenad, hvilket også gælder for den dans, som hører til. I forbindelse med "Barbaras Rhabarberbar" har vi læst et interview med Bodo Wartke, hvori han forsvarer de ellers hårde domme, som sociale medier får med på vejen, ved at sige, at de sociale medier fremmer en fantastisk kreativitet.
Forløbet slutter med analyse af die Kurzgeschichte "Berliner Chat", som har online-dating som omdrejningspunkt. Her arbejder vi med karakteristik af hovedpersonen Ingo og med begrebet "catfishing".

Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre
tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den
centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande

Kernestof:
"How to sell drugs online fast", Episode 1, Netflix (2019)
"Internet ist eigentlich Pflicht", Voxpop (2012). Fra: http://www.schekker.de/content/internet-ist-eigentlich-pflicht-0?img=0#img
"Kokon", Film von Leonie Krippendorff (2020)
"Berliner Chat", Kurzgeschichte von Marcus Brühl (2001). Fra: O. R. Andersen og P. Husum, Berlin von Wort zu Ort, Gyldendal 2007, s. 44-49
"Programmiert", Lied von Tim Bendzko. Fra: "Auf uns", Gyldendal. Musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=G7nrO8MJvaE
"Barbaras Rhabarberbar" von Bodo Warnke und Marti Fischer: https://www.youtube.com/watch?v=ZYkBf0dbs5I
"Barbaras Rhabarberbar - THE DANCE": https://www.youtube.com/watch?v=Rpa4IDC17bw
"Wie Bodo Wartke die Massen erreicht". Interview mit Bodo Wartke auf faz.net, 21.1.2024: https://www.faz.net/aktuell/stil/trends-nischen/bodo-wartke-mit-dachdecker-millionen-klicks-auf-tiktok-19441945.html

Supplerende stof:
Ordbogen.com/Gyldendals røde ordbøger (online)
duden.de

Grammatisk fokus:
- artiklernes bøjning inkl. genitiv
- ordstilling
- kongruens
- Modalverber
- stærke verber
- vi er kort startet på at tale om løst sammensatte verber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer