Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Y - Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Bente Hansen
|
Hold
|
2023 Ty/muz (1muz Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Märchen
Emne med fokus på eventyr, både folke- og kunsteventyr, eventyr som genre og remediering af udvalgte eventyr.
Mål:
- opnå kendskab til genren eventyr
- arbejde med karakteristiske træk ved eventyr som genre
- analysere og fortolke folke- og kunsteventyr
- på tysk kunne redegøre for og reflektere over litterære tekster samt at kunne analysere og fortolke dem
- kunne anvende den relevante terminologi
- arbejde med udvidelsen af ordforråd, herunder faste vendinger og udtryk
- arbejde med både mundtlig og skriftlig fremstilling på tysk om dette tema
Kernestof:
- Brüder Grimm: Rotkäppchen (i: Grimms Märchen - modern, Reclam 1979)
- Brüder Grimm: Die drei Brüder (i Hermann, Mette: Los geht's, Gyldendal 2018)
- Hohler, Franz: Der Verkäufer und der Elch (i: Ein eigenartiger Tag. Lesebuch von Franz Hohler. Darmstadt/Neuweid 1979)
- Österreichisches Märchen: Der Schimmel, 1884 (Aus: Petzoldt, Leander: Märchen aus Österreich, Fischer Verlag 2018; i: Hermann/Blume: Eins, zwei, drei, Gyldendal 2019)
Märchen-Projekt (Gruppenprojekte):
- Brüder Grimm: Hänsel und Gretel
- Brüder Grimm: Rapunzel
- Brüder Grimm: Dornröschen
- Brüder Grimm: Schneewittchen
- Brüder Grimm: Aschenputtel
Supplerende stof:
- Egendal, Helle: Gattungen (Gyldendal 2017, s. 61-63 + 68)
Grammatisk fokus:
Præpositioner, personlige pronomener, possessive pronomener
Materiale:
Häckert/Lohse: Alles in allem, Gyldendal 2014, Hermann, Mette: Wie geht’s?, Gyldendal 2016
Digitale hjælpemidler: Gyldendals Røde Ordbøger online, minlæring.dk
Omfang: 13 %
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Deutschland und die Deutschen
Emne med fokus på tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med hovedvægt på Tyskland og med særligt fokus på flugt fra DDR.
Mål
at få viden om:
- udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med hovedvægt på Tyskland efter 1945
- aktuelle forhold i Tyskland
- Berlinmurens opførelse og fald
- og indblik i murens betydning for berlinerne og tyskerne - fysisk og mentalt
Kernestof:
- Kordon, Klaus: Die Lisa - Eine deutsche Geschichte, Beltz & Gelberg, 2002
- Die Bundesländer im Überblick - http://www.henked.de/laender/europa.htm
- von Fallersleben, Hoffmann: Das Lied der Deutschen
- van Dyk, Paul: Wir sind wir (http://www.youtube.com/watch?v=V66cr41DNnM)
- Eine Biografie von Paul van Dyk (http://www.goethe.de/ins/us/saf/pro/stepintogerman/dmu/Paul_Dyk.pdf)
- Herbig, Michael: Ballon (Tyskland 2018)
- Fluchtgeschichten, B.Z. Online, 2009:
- Massenflucht durch den Tunnel 57, 28.9.2009
- Der Tunnel unter der Springer-Baustelle, 28.9.2009
- Ich trug meine Tochter über die Mauer, 28.9.2009
- Durch einen Kugelhagel in die Freiheit, 4.10.2009
- Volle Kraft voraus in den Westen, 4.10.2009
- Ballonfahrt in die Freiheit, 4.10.2009
Supplerende stof
- Österreich + Die Schweiz (i: Bruun, Hanne m.fl.: Kapiert, Gyldendal, 1998)
Supplerende stof:
- Flugten over Berlinmuren, dokumentarfilm
-Inkursion om Tyskland i 1920'erne med tysksprogede oplægsholdere
- Smagsprøver på Österreichisch og Schweizerdeutsch (https://www.youtube.com/watch?v=LTOFCuLIy9c; https://www.schweizerdeutsch-lernen.ch/blog/schweizerdeutsch-fuer-anfaenger/)
Grammatisk fokus:
Modalverber
Häckert/Lohse: Alles in allem, Gyldendal 2014, Hermann, Mette: Wie geht’s?, Gyldendal 2016, minlæring.dk
Digitale hjælpemidler: ordbogen.com, duden.de
Omfang:
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726086",
"T": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726086",
"H": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726086"
}