Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Y - Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Bente Hansen
|
Hold
|
2023 Ty/t (1t Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Märchen
Emne med fokus på eventyr, både folke- og kunsteventyr, eventyr som genre og remediering af udvalgte eventyr.
Mål:
- opnå kendskab til genren eventyr
- arbejde med karakteristiske træk ved eventyr som genre
- analysere og fortolke folke- og kunsteventyr
- på tysk kunne redegøre for og reflektere over litterære tekster samt at kunne analysere og fortolke dem
- kunne anvende den relevante terminologi
- arbejde med udvidelsen af ordforråd, herunder faste vendinger og udtryk
- arbejde med både mundtlig og skriftlig fremstilling på tysk om dette tema
Kernestof:
- Brüder Grimm: Rotkäppchen (i: Grimms Märchen - modern, Reclam 1979)
- Brüder Grimm: Die drei Brüder (i Hermann, Mette: Los geht's, Gyldendal 2018)
- Hohler, Franz: Der Verkäufer und der Elch (i: Ein eigenartiger Tag. Lesebuch von Franz Hohler. Darmstadt/Neuweid 1979)
- Österreichisches Märchen: Der Schimmel, 1884 (Aus: Petzoldt, Leander: Märchen aus Österreich, Fischer Verlag 2018; i: Hermann/Blume: Eins, zwei, drei, Gyldendal 2019)
Märchen-Projekt (Gruppenprojekte):
- Brüder Grimm: Hänsel und Gretel
- Brüder Grimm: Rapunzel
- Brüder Grimm: Dornröschen
- Brüder Grimm: Schneewittchen
- Brüder Grimm: Der Froschkönig
- Brüder Grimm: Rumpelstilzchen
Supplerende stof:
- Egendal, Helle: Gattungen (Gyldendal 2017, s. 61-63 + 68)
Grammatisk fokus:
Præpositioner, personlige pronomener, possessive pronomener
Materiale:
Häckert/Lohse: Alles in allem, Gyldendal 2014, Hermann, Mette: Wie geht’s?, Gyldendal 2016
Digitale hjælpemidler: Gyldendals Røde Ordbøger online, minlæring.dk
Omfang: 13 %
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Sport
Mål:
- få indblik i forskellige sportsgrene i de tysksprogede lande
- få indblik i sportens rolle i den tyske kultur og for dens betydning for den tyske selvforståelse
- læse og forstå forskellige typer af ubearbejdede tysksprogede tekster
- tilegne sig viden om og indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede landeaktuelt og historisk
- redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande
- søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
Kernestof:
- Die Dasslers - Pioniere, Brüder und Rivalen, Teil 1 + 2, Deutschland 2016
Projekte und Vortragsreihe über ”Sport” im deutschsprachigen Raum
- Eget materialevalg i projektgrupperne om følgende emner:
Fußball, Fußballfans, Formel 1, Tennis, Basketball, Bobsport
Grammatisk fokus: Personlige pronomener, possessive pronomener
Häckert/Lohse: Alles in allem, Gyldendal 2014
minlæring.dk
ordbog.com), duden.de
Supplerende stof - uden for emnet: Arrangement om det tyske valg med Lasse Soll Sunde: Forstå det tyske valg 2021 samt forberedelse til foredraget og opfølgning på valget.
Omfang:
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726088",
"T": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726088",
"H": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726088"
}