Holdet 2023 Ty/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Y - Allerød Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Bente Hansen
Hold 2023 Ty/t (1t Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Märchen
Titel 2 Sport

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Märchen

Emne med fokus på eventyr, både folke- og kunsteventyr, eventyr som genre og remediering af udvalgte eventyr.

Mål:
- opnå kendskab til genren eventyr
- arbejde med karakteristiske træk ved eventyr som genre
- analysere og fortolke folke- og kunsteventyr
- på tysk kunne redegøre for og reflektere over litterære tekster samt at kunne analysere og fortolke dem
- kunne anvende den relevante terminologi
- arbejde med udvidelsen af ordforråd, herunder faste vendinger og udtryk
- arbejde med både mundtlig og skriftlig fremstilling på tysk om dette tema

Kernestof:
- Brüder Grimm: Rotkäppchen (i: Grimms Märchen - modern, Reclam 1979)
- Brüder Grimm: Die drei Brüder (i Hermann, Mette: Los geht's, Gyldendal 2018)
- Hohler, Franz: Der Verkäufer und der Elch (i: Ein eigenartiger Tag. Lesebuch von Franz Hohler. Darmstadt/Neuweid 1979)
- Österreichisches Märchen: Der Schimmel, 1884 (Aus: Petzoldt, Leander: Märchen aus Österreich, Fischer Verlag 2018; i: Hermann/Blume: Eins, zwei, drei, Gyldendal 2019)

Märchen-Projekt (Gruppenprojekte):
- Brüder Grimm: Hänsel und Gretel
- Brüder Grimm: Rapunzel
- Brüder Grimm: Dornröschen
- Brüder Grimm: Schneewittchen
- Brüder Grimm: Der Froschkönig
- Brüder Grimm: Rumpelstilzchen

Supplerende stof:
- Egendal, Helle: Gattungen (Gyldendal 2017, s. 61-63 + 68)

Grammatisk fokus:
Præpositioner, personlige pronomener, possessive pronomener
Materiale:
Häckert/Lohse: Alles in allem, Gyldendal 2014, Hermann, Mette: Wie geht’s?, Gyldendal 2016

Digitale hjælpemidler: Gyldendals Røde Ordbøger online, minlæring.dk

Omfang: 13 %
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 Sport

Mål:
- få indblik i forskellige sportsgrene i de tysksprogede lande
- få indblik i sportens rolle i den tyske kultur og for dens betydning for den tyske selvforståelse
- læse og forstå forskellige typer af ubearbejdede tysksprogede tekster
- tilegne sig viden om og indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede landeaktuelt og historisk
- redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande
- søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf

Kernestof:
- Die Dasslers - Pioniere, Brüder und Rivalen, Teil 1 + 2, Deutschland 2016
Projekte und Vortragsreihe über ”Sport” im deutschsprachigen Raum
- Eget materialevalg i projektgrupperne om følgende emner:
Fußball, Fußballfans, Formel 1, Tennis, Basketball, Bobsport

Grammatisk fokus: Personlige pronomener, possessive pronomener

Häckert/Lohse: Alles in allem, Gyldendal 2014
minlæring.dk
ordbog.com), duden.de

Supplerende stof - uden for emnet: Arrangement om det tyske valg med Lasse Soll Sunde: Forstå det tyske valg 2021 samt forberedelse til foredraget og opfølgning på valget.

Omfang:
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde