Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Y - Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Charlotte Villefrance
|
Hold
|
2023 Fr/ruz (1ruz Fr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
La jeunesse: L´amitié, Les loisirs: EKSAMEN 30 s
Fokus for GRUNDFORLØBET er at træne mundtlig udtryksfærdighed ved brug af kommunikationsstrategier. Endvidere trænes skriftlighed og grammatik
Der læses tekster om unge i Frankrig med særlig vægt på kærlighed, venner, fritid, skole samt fransk kultur.
Vi træner fri samtale på fransk med præsentation af sig selv og hinanden, med særligt fokus på "loisirs" - fritidsaktiviteter
Vi vækker minder og træner basal ordforråd: Klokken, vejret, kroppen, huset, fritidsaktiviteter - og generel billedbeskrivelse.
Intro til Q0365, quizlet, Learning App, padlet, duolingo
Endvidere opstart af Sprogcoachingforløb
Materiale:
"Les loirsirs" pp. 9-11 (grundforløbsmateriale)
"L´amitié c´est essentiel" I: Avant Garde 3.
"Quatre amis" pp.6-64 (Kernestof : 12-13, 16-18, 23-25, 37-40, 49-52)
Videosekvenser fra "Quatre amis".
Supplerende materiale
* Materiale med strategier til træning af ordforrådsindlæring
* "les-ados-vont-bien-merci" Fra 1jou1actu https://www.1jour1actu.com/france/les-ados-vont-bien-merci
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Le Rêve: EKSAMEN 30.s.
Le rêve : EKSAMEN 30 s
Med forløbet arbejdes med træning af ordforråd til temaerne:
L´amitié
Les loisirs des jeunes
Le rêve de Paula (Le rêve, Le but / le sens de la vie)
La reaction des parents
Materiale:
"La famille Bélier", Forlaget Passion scène 1-31.
https://www.forlagetpassion.dk/la-famille-belier/la-famille-belier-bonusmateriale/quizlet/
https://www.forlagetpassion.dk/la-famille-belier/la-famille-belier-bonusmateriale/interaktive-oevelser/
https://www.fondationrevesdavenir.org/activites
Grammatik:
Adjektiver
Relative pronominer (QUI/ QUE)
Personlige pronomener
Nægtelser
Futur proche
Præpositioner
Supplerende
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bienvenue! Vi lærer hinanden at kende, samler op på quatre amis forløbet og sætter i gang med "La famille Belier". Husk jeres hæfter. Har I ikke fået et billede af jer selv sat på forsiden af hæftet, jeres familie, jeres kat eller andet, jeg kan bru
-
Træn gloser med quizlet som du kan bruge, når jeg noterer fravær: At svare når der noteres fravær
-
Vi finder vinder af woop app + foto konkurrence - OG oprette fælles messenger.
-
HUSK at forberede jer på screeningen hjemme!!
-
Ingen lektier men sørg for at have lavet en del på jeres aflevering så I evt. kan stille opklarende spørgsmål. når I møder til timen.
-
Lises les pages 20 à 21. Repondez aux questions: (tu peux utiliser le quizlet pour trouver des mots-clés)Quizlet 6-8
-
Hold 1, som arbejdede ude, kommer ind til samtale om billederne side 9, 10 og 12.
-
Opråb
-
Samme lektie som til torsdag sidste uge, hvor vi i timen fik arbejdet med grammatik men ikke talt om siderne i bogen "La famille Belier." Få trænet gloser, så I nu kan tale om: personkarakteristik af hovedpersonerne (med alt hvad vi nu har talt om i
-
Læs side 27-31 i La famille Belier. Quizlet kan hjælpe med gloser: Famille Belier 27-31
-
Lav øvelserne side 4 og side 7 i jeres papirøvehæfte
-
NB: Ny aflevering
-
Lektie : Læs side 36-39 i La famille Belier. Brug quizlet til at forstå gloser.! La famille Belier p. 36-39
-
Introduktion - La famille Bélier (Lytteøvelse)
-
Læs om personlige pronomener og arbejd med de opgaver, der er på vedhæftede dokument samt franskportalen.
-
Arbejd med personlige pronomener, som vi gennemgik i timen. Læs mit ark og forsøg så godt du kan at lave alle (eller dem som du magter!) opgaver med PERSONLIGE pronomener.Pronominer god oversigt med opgaver.docx
-
Læs grundigt de sidste sider 50-54 af "La famille Belier! Dvs. læs højt for dig selv og gør dig umage med udtalen!. Forstå teksten La famille Belier scene 29-31!
-
Grammatikpyramide.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Des contes EKSAMEN
Med emnet eventyr trænes kommunikative færdigheder med gloser til emnet eventyr. Vi indleder med at tale om eventyrgenren generelt. Strukturen for et eventyr: Begyndelse, afslutning, magiske tal, steder og personer.
Herefter indledes samtale om klassisk kendt eventyr på fransk, den Lille Rødhætte, samt for eleverne ukendt eventyr af Pierre Gripari "La sorcière".
Materale:
Øvelser og billeder arbejdes med i Ibogen: "Les contes de fées à nouveau" af Cathrine Kronbogr Leth
Charles Perrault: Le petit chaperon rouge: https://www.podcastfrancaisfacile.com/podcast/le-petit-chaperon-rouge.html
Pierre Gripari: "La sorcière du placard aux balais"
Film: Les contes de la rue Broca: https://youtu.be/OsP6j-FLFOU
Om eventyrgenren : "Il était une fois" Systime, 1983
Grammatik:
Adjektiver
Præpositioner: https://quizlet.com/412855372/les-contes-de-fees-a-nouveau-praepositioner-flash-cards/
Passé composé / Imparfait/ Passé Simple, Futur Proche
Fonetik: Udtaleøvelser: Finale konsonanter, E lyd: é, ez, er, Nasalvokaler , ill (Mille, ville, tranquille) 3.pers. flertal "ent" udtales ikke...., Liaison (fra final konsonant til vokal), Stemte lyde.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DELF Masterclass 2024 elever.pdf Træn gloser og præpositioner, til beskrivelse af billede.
-
I begyndelsen af timen arbejder vi med almene gloser. Denne gang med fødevarer og spisetider. I får et billede, hvor I skal beskrive handlingen på billedet - bl.a. tidspunkt på dagen, hvad der spises, hvem der er på billedet og hvad der skal ske. Øv
-
Afsnit
-
Magnus finder et billede og stiller tre spørgsmål til gruppen! I skal være klar på at kunne samtale om billedet, dvs. I skal træne verber i Passé composé og futur proche med brug af øvelser på franskportalen (husk at logge ind først): Pixigrammatik -
-
Skriv jer i dette doc så vi kan få planlagt, hvem der tager billeder med de andre i klassen skal diskutere. Parlez librement d´une image
-
(Aflevering i timen)
-
TEST i grammatik.! (se hvad i har trænet som grammatikaflevering). Medbring jeres skrivehæfte, en blyant og evt. høretelefoner.
-
Oversæt fra dansk til fransk - "La forme du conte" - som I fordelte mellem jer i grupper i tirsdags i sidste uge.! HUSK! Brug ikke oversættelsesprogrammer! FORSØG selv! La forme du conte.doc HUSK også at læse den danske tekst først om eventyrgenren.
-
De der ikke fik lavet aflevering i torsdags, laver den i denne time (test!)
-
I skal have fundet en kage, I vil lave en "børneopskrift" til. Lad jer evt. inspirere her: https://www.latelierderoxane.com/
-
Hjemme skal I have arbejdet med udtale! Husk at optage jer selv så I kan høre jeres egne fejl: https://www.youtube.com/watch?v=MOevtEH2qC8&feature=youtu.be
-
Træn imperativ: (I skal bruge bydeform i jeres manuskript). Pixigrammatik - Verber præsens uregelmæssige Punkt 8.7 (Lav også øvelserne).
-
I timen skal I være færdige med manuskript og opskrift!! Jeg skal godende begge dele. Det tæller som en aflevering! filmen som optages onsdag skal være sammenklippes ugen efter.
-
DEN STORE BAGEDYST - rammer mv.docx
-
Træn gloser for tøj! Lav dig nogle gode gloselister i dit kladdehæfte. Vi træner hver time gloser I kan bruge til billedbeskrivelse.
-
Sprogcoaching! Pulsmåling i timen.
-
Lav en valgfri øvelse fra padlet, der kan bruges til at træne dit coachingmål!! Du skal fortælle din coachingmakker om øvelsen, når vi starter timen (på dansk)FRANSK - COACHING
-
HUSK AT UPLOADE JERES FILM I STREAM https://www.youtube.com/watch?v=RYEDqBzwNFY
-
Læs og lyt til Le petit chaperon rouge! overstreg gode gloser og forsøg bagefter at svare på spørgsmål Le petit chaperon rouge texte.pdf
-
I sidste modul før ferien arbejdede I i grupper med opgaver til "Le petit chaperon rouge" mens jeg lavede karaktersamtaler. I dette modul samler vi op på det, I lavede. Dvs. vi fører samtale om spørgsmålene
-
A. Arbejd med billedbeskrivelse!Billedbeskrivelsesmodel2023 (1) (1).pdf Fortæl på fransk hvad der er på billedet. Brug billedbeskrivelsesarket. Du skal også kunne fortælle lidt om "Apero" kulturen i Frankrig. Overvej om man har samme kultur med Aper
-
Jeg har talt med to grupper om "Aperol billedet", I timen taler jeg med resten af gruppern. I skal derhjemme have lavet grammtikøvelsen færdig se nedenfor, samt læs så godt som muligt teksten, side 1-2, La sorcière du placard aux balais.! (som I har
-
HUSK at få lavet opgaver på opgavearket med " La sorcirère". Forøg at lære sætninger UDENAD som I skal bruge til at genfortælle handlingen side 1 og 2. I kan bruge de sætninger, I har skrevet ned på opgavearket. I er IKKE færdige med fransklektier, h
-
Repeter gerne hvad i kan sige om Apero kulturen i Frankrig og Danmark. Vi samler jeres noter på tavlen (det har vi ikke fået gjort!). Læs om sport i Franrkig vs. Danmark og træn billedbeskrivelse efter den model, jeg har vedhæftet (og I har fået udle
-
Repeter glosergloser vedr. sport
-
I skal have læst de sidste to sider (5 og 6) af "La sorcière". Husk at overstrege gloser I kan genkende og evt. bruge til i hovedtræk at forstå, hvad det handler om! Jeg kræver ikke, I kan give et meget specifikt resumé - men forstå det væsentligste
-
Til timen er det en fordel at have trænet gloser vedr. Sorcière og præpositioner. La sorcière Præpositioner
-
Jeg har set jeres forskellige film igennem: Fælles for jer alle er:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726183",
"T": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726183",
"H": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726183"
}