Y - Allerød Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Y - Allerød Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/demrvx - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24
Institution
Y - Allerød Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Freddie Kirk Nielsen
Hold
2022 SP/demrvx (
2demrvx SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Un més en Málaga
Titel 2
Rap de navidad - julerap
Titel 3
Cuba en cambio
Titel 4
Argentina og politiske omvæltninger i Latinamerika
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Un més en Málaga
Kulturel udveksling, en spansk familie, sprogindlæring
Indhold
Kernestof:
Hola amigos, velkommen tilbage efter en forhåbentlig dejlig sommerferie. Jeg glæder mig til at se jer igen og arbejde med spansk sammen med jer. Vil I forberede jer lidt til undervisningen, så kan I bladre lidt i grundbøgerne og jeres noter, så I kan
Un mes en MálagaLæs første side af Un mes en Málaga færdig (den udleverede kopi). Brug gloser på hjemmesiden www.unmesenmalaga.com og lyt også til lydoptagelse.
Du kan også læse siden i klassenotesbogen - se link Klassenotesbog - Un mes en Málaga#1
Læs cap 1 igen hurtigt og lyt også gerne. På grammatiksiden, skal du øve på gloser der hører til vejret, ugedag og årstider. Du kan fx bruge linkene til quizlet.
Cap 1 Vocabulario - unmesenmalaga
Læs og lyt (igen) til Cap. 2 - Un mes en Málaga. Arbejd også gerne videre med spørgsmålene til teksten.
Un mes en Málaga - læs teksten til kapitel 3. Læs gerne højt for dig selv (= øv på udtale).
Læs cap. 3 igen grundigt og lav øvelser med refleksive verber og ser/estar/hay. Se link.
Refleksive verber
Ser/estar/hay
https://www.quia.com/hm/1107507.html - hangman/spørgeord
Skimmelæs kapitel 4 i Un mes en Málaga og læs gloserne igennem:-)
Læs cap 4 igen og lyt. Repeter hvordan man bøjer de regelmæssige verber. Du skal kunne bøje CANTAR, BEBER og VIVIR. Lav øvelser i MinLæring - se link nedenfor.
Minlæring - regelmæssige verber
Un mes en Málaga: Læs cap. 5: Ir de tapas, øv på gloserne
Cap 5 - unmesenmalaga
Arbejd videre med delprøve 1, så du har lavet til og med opgave 6.
I skal arbejde selv efter følgende plan:1) Ret fejl i jeres aflevering - I præsenterer tre fejl I har rettet for mig i næste modul2) Farver - los colores - lav opgaver til Un mes en Málaga der handler om farver, bl.a. ti sætninger der skal gøres færd
Opgave Los colores
Arbejd selv#1: Un mes en Málaga cap. 7
Arbejd selv#2: Minlæring_Muy_og_mucho
Læs og lyt til kap. 7 igen
Vi arbejder med afleveringen - læs oplæg og læs kap 8 i Un mes en Málaga
Vi fortsætter med Un mes en Málaga, Cap. 8
Læs Un mes en Málaga, cap 9 om fattigdom i Málaga.
Læs og lyt til cap. 9 - træn gloser med Quizlet.
Læs og lyt til cap. 10 i Un mes en Málaga - øv også på gloser med quizlet.
Quizlet: Cap. 10
Læs og lyt igen til cap. 10 - læs grundigt. Begynd med at læse spørgsmålene - dem skal du arbejde med i modulet. Øv på de almindelige uregelmæssige verber med quizlet:-)
Quizlet: Hyppige uregelmæssige verber
Un mes en Málaga cap. 11: La despedida. Læs og lyt - og øv på de 10 vigtigste gloser med quizlet. Øv grundigt - vi indleder med en glosetest, så du kan se om du har øvet grundigt nok - du skal kunne oversætte de 10 gloser til dansk.
Cap. 11 - vigtige gloser (til testen)
Læs og lyt til cap. 12 i Un mes en Málaga. Se også maskinoversættelsen i klassenotesbogen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Rap de navidad - julerap
Indhold
Kernestof:
Rappro går i gang. I skal arbejde med teksten. Vidste du at Navidad (jul) rimer på suavidad (mildhed, venlighed) - find flere rim på nettet med el Rimador.
Rimador
Sprograp 2023 rammer_SP.docx
I dag skal teksten gøres færdig. Og I skal også gerne have fundet beat. Overvej hvilke scener der skal indgå i videoen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Cuba en cambio
Vi arbejder med socioøkonomiske forhold, race, sugardating og ønsker om at emigrere til USA
Indhold
Kernestof:
Quizlet Cuba en cambio s. 7-8
Læs/skim side 6-8 i Cuba en cambio - husk at medbringe. Du skal ikke besvare spørgsmålene - dem arbejder vi med i modulet, men læg mærke til gloserne.
Quizlet: Cuba en cambio
Textivate Cuba en cambio#1
Textivate træn sætninger - jumbled
Læs siderne 9-10, læg især mærke til gloser.
Textivate - Adela una madre soltera
Vi arbejder med "Entrevista con una madre soltera, Adela" s. 13. Læs de første 21 linjer. Vi arbejder med opgaverne til teksten, som også er næste aflevering.
Læs resten af teksten om Adela, la madre soltera grundigt (interview-delen) s. 13-14. Medbring grammatikbogen: Tag tyren ved hornene.
Snak med jeres forældre om Málaga-sprogrejse. Prisen er omkring 4000 kr og turen ligger i midt-september og varer 4-5 dage. Den inkluderer bl.a. 3 dag på Debla-sprogskolen, flyrejse og transport til og fra lufthavnen, privat indkvartering a la bed-an
Vi ser DR-dokumentaren Kapitalist i Cuba, Horisont 2019
Læs om Carlos, el maceta s. 16 - læs også "Tænkespørgsmål"
Sprogrejse til Malaga 2024 - sway snak med din familie om sprogrejsen til Málaga. Pga. dyrere flybilletter bliver prisen 4500 kr.
Textivate Zuleida y Aldo
Præteritum og imperfektum -Textivate
Læs i Cuba en cambio s. 19. Repeter også bøjning af præteritum og imperfektum, se fx side i klassenotesbogen (link).
Regelmæsssige verber - klassenotesbog
Textivate Præteritum og imperfektum
Læs resten af teksten om Zuleida og Aldo (til afleveringen).
Vi fortsætter med at læse om Cuba. Læs s. 20 linje 19-43. Skimmelæs også det første af teksten.
Medbring: Tag tyren ved hornene (grammatikbogen) og Cuba en cambio. Læs teksten til El Temba s. 29-31.
Memrise: Log in (opret bruger) - øv 25 hitverber
Læs s. 34 i Cuba en cambio: Intro på dansk om forskellige befolkningsgrupper i Cuba og resten af siden på spansk.
Memrise: øv 25 hitverber
Vi arbejder med s. 38 i Cuba en cambio og ser resten af filmen: BBC Éxodo: Cómo salí de Cuba. Fortsæt gerne med Memrise og hitverberne.
Læs s. 38 i Cuba en cambio og øv på hitverber med Memrise.
Las horas! - Learning app
Find datiderne - Learning app
Ser vs estar - Learning app
Klassenotesbog - Learning app
Vi arbejder videre med "William, de 38 años..." s. 40-41
Læs igen om William i Cuba en cambio s. 40-41. Medbring også skrivehæftet.
Vi ser Habana Blues - filmen. Husk mappe (carpeta) - y "¿Cómo estás? (ark fra sidste modul), skrivehæfte (cuaderno) y algo para escribir.
Husk at medbringe hæfte (cuaderno), mappe (carpeta - og ¿Cómo estás?-papiret) og noget at skrive med. Repeter hvad man svarer på ¿Cómo estás? - tiempo, hora, fecha.
Vi fortsætter med Habana Blues. Husk hæfte (cuaderno), mappe (carpeta - du skal selv anskaffe dig en) og noget at skrive med
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Argentina og politiske omvæltninger i Latinamerika
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter med Habana Blues. Husk hæfte (cuaderno), mappe (carpeta - du skal selv anskaffe dig en) og noget at skrive med
Arbejd med sætninger om Cuba og Habana Blues (aflevering). Husk at medbringe hæfte (cuaderno), mappe (carpeta) og noget at skrive med (utensilio de escribir). Vi fortsætter med at se filmen.
Husk at medbringe cuaderno (hæfte), carpeta (mappe) og utensilio para escribir - repeter hvad du har noteret om Habana Blues.
El país de Mariángeles: Argentina
Husk at medbringe mappe (carpeta) og skriveredskaber (utensilios para escribir).
Husk at medbringe hæfte (cuaderno), mappe (carpeta) y utensilios para escribir. Vi arbejder videre med Argentina - læs første side af El país de Mariángeles: Argentina.
Mariangeles1.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
Log ind
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726268", "T": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726268", "H": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726268" }