Titel
4
|
Romerriget
Romerriget
Forløbet handlede om Romerrigets udvikling fra republik til principat. Hovedfokus lå på overgangen fra republik til principat, og vi så på, hvordan Romerriget i dag bruges som argumentation.
Litteratur:
– Jesper Carlsen: "Romerrigets historie - fremstillinger og kilder", Systime, 2015, s. 7-10, 13-15, 19-24, 41-44 og 88-92.
Kilder:
– Quintus Tullius Cicero: "Kortfattet vejledning i valgkamp", i Knud Helles: Romerriget", Columbus, 1987-2002, s. 48-50.
– Sallust: "Om Marius" i Jesper Carlsen: "Romerrigets historie - fremstillinger og kilder", Systime, 2015, s. 31-32.
– Sallust: "Om Sulla og det moralske forfald i Rom" i Jesper Carlsen: "Romerrigets historie - fremstillinger og kilder", Systime, 2015, s. 32-33
- Augustus: ”Bedrifter” i Jesper Carlsen: "Romerrigets historie - fremstillinger og kilder", Systime, 2015, s. 60-61.
- Tacitus, Om udviklingen i Britannien i Jesper Carlsen: "Romerrigets historie - fremstillinger og kilder", Systime, 2015, s. 109
- Ælius Aristides, Om Romerrigets fortrin i Jesper Carlsen: "Romerrigets historie - fremstillinger og kilder", Systime, 2015, s. 109-110
– “Historiker: Valget af Donald Trump indvarsler Vestens fald” (Kristeligt Dagblad 14/11 2016) (https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/valget-af-donald-trump-indvarsler-vestens-fald)
Kernestofområder:
– hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
– forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
– stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
– historiebrug og -formidling
– hovedvægt på tiden før ca. 500
Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
– redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
– reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
– opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|