Y - Allerød Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Y - Allerød Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/p - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2023/24
Institution
Y - Allerød Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Flemming Borg Nielsen, Henrik Østergaard
Hold
2022 HI/p (
1p HI
,
2p HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til historie
Titel 2
Middelalderen - Det katolske årtusinde
Titel 3
Renæssancen
Titel 4
DHO - Danmark i 1800-tallet
Titel 5
USA - historie & identitet
Titel 6
Fra enevælde til modernitet
Titel 7
Romerriget
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til historie
Forløbet har fungeret som en introduktion til historiefaget. Hvad skal vi bruge historien til, hvorfor fylder det meget i gymnasiet og hvordan bærer historikere sig ad?
De faglige mål i fokus:
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Eleverne er blevet introduceret til en række historiefaglige begreber:
- historiebevidsthed
- historiesyn
- historiebrug
- kollektiv erindring
- erindringspolitik
- sondring mellem faghistorie og populærhistorie
Materiale:
Hassing, Anders & Vollmond, Christian, "Fra fortid til historie", 2. udgave, 2017, Columbus - sider: 7-31
Kildetekster:
- Putin om den russiske historie (2021) - uddrag
- Et brev fra en dansk soldat i tysk tjeneste (falsum)
Video:
The Lion King: "What did you do that for - The past can hurt" (1994)
https://www.youtube.com/watch?v=dZfGTL2PY3E
Billeder:
– C.A. Lorentzen: Slaget ved Lyndanisse (1809).
– Wilhelm Marstrand: Christian 4. på Trefoldigheden (1864).
– Carl Bloch: Christian 2. i fængslet på Sønderborg Slot (1871).
– Otto Bache: De Sammensvorne rider fra Finderup Lade (1882).
– Laurits Tuxen: Arkonas indtagelse (1894).
- Lærerbillede fra Allerød Gymnasium (2020)
Indhold
Kernestof:
Lion King - What did you do that for - the past can hurt
hvad er historie.pptx
Hej 1P
Putin historiebrug.pdf
Anders Hassing m.fl.: FRA FORTID TIL HISTORIE - 2. UDGAVE 2017, Columbus; sider: 10-31
Historiesyn.pptx
Historiske billeder (1).pptx
Arbejdsark - kollektiv erindring.docx
Tag bogen med
Introkilde Historie.PDF
Kildeanalyse - levn & beretning.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Middelalderen - Det katolske årtusinde
Forløb med hovedvægt på tiden mellem ca. 500 og ca. 1500.
I dette forløb ser vi på, hvordan Vesteuropas ’katolske årtusinde’ havde indflydelse på både kongemagt og bondeliv, kultur og moral. Fra det vidtstrakte net af kirker og klostre blev Europas befolkninger indlemmet i et kristnet fællesskab, ledt af middelalderens måske mægtigste mand – Paven. Men selvom middelalderens verdensbillede var rodfæstet i kristendommens ideer om evig orden, stod det middelalderlige samfund ikke stille. Således repræsenteres periodens forandringer i magtkampene mellem kirke og konge, i de blomstrende byer og handelsnetværk, men også i krig og sygdom.
Kernestof:
o Hovedlinjer i verdenshistorien
o Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
o Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
o Historiebrug og formidling
o Faglige teorier og metoder; kildekritikken & det funktionelle kildebegreb
Centrale begreber:
- Skærsilden”, ”nøglemagt” og aflad
- Korstogene, pavens indflydelse og idealet om retfærdig krig.
- Kongemagt & feudalisme
- Gejstlig og verdslig magt & åndeligt og verdsligt sværd
- Investiturstriden & konflikt
- Klostervæsen som videnscentre, baseret på Benedikts Regel
- Dommedag & frelse
- Gensidige forpligtelser mellem lensherrer og vasaller
- Kønsroller, kyskhedsidealer og seksualitet i middelalderen
Faglige Mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europa og verdens historie
• Redegøre for sammenhænge mellem lokale, nationale, regionale, europæiske og global udvikling
• Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiden.
* Anvendelse af en metodisk-kritisk tilgang til at analysere historisk materiale
* formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt
Kilder:
Indhold
Kernestof:
Frederiksen, s. 122-126.pdf
Arbejdsspørgmål - Feudalisme & Kongemagt.docx
Kongemagt & feudalisme.pptx
Kilde: Gregor om kirkens fritagelse af skat
Hej 1p. Jeg håber I har haft en skøn ferie og et godt nytår. Vi skal ordentligt i gang med vores middelalderforløb. Sidste gang før jul var jeg desværre forhindret i at komme, og I arbejdede selv om feudalsamfundet. Lektien er simpel: I skal skimme j
Frederiksen, s. 129-134.pdf
www.kalkmalerier.dk
Pave Urbans tale i Clermont.pdf
Korstogene.pptx
Kilde: Anonym beskrivelse af Jerusalems erobring i 1099
Frederiksen, s. 142-150.pdf
Svar-bazar Valdemartiden.docx
Korstog & Saxo.pptx
Kilde: Saxo : Erobringen af Arkona
Frederiksen, Vores Danmarkshistorie, s. 56-61 .pdf
What Was The Black Death?
Den sorte død.pptx
Kilde: Boccaccio Pesten i Firenze.pdf
Den Sorte Dod 8-10.pdf
Den sorte død - Reaktion og konsekvens.pptx
Pesten i Danmark.pdf
Den mørke og den lyse middelalder.pdf
Opsamling på Middelalderen.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Renæssancen
Indhold
Kernestof:
Renæssancen.pdf
Word Wall: Renæssancen
Renæssancen.pptx
Kilde - Galilei om naturvidenskab og religion.docx
Renæssancekunst.pptx
Møhlenfeldt Jensen, 2008 - s 163-168.pdf
Drabet på Motecuzoma.pdf
Menneskeofringer.pdf
Motecuzomas opfattelse af de fremmede.pdf
Opdagelserne.pptx
s. 164-169 i Frederiksen m.fl. Grundbog til historie – fra Oldtiden til enevældens samfund, 2008.pdf
Brev fra Alessandra Strozzi til sønnen Filippo.pdf
Øvelse - Brev fra Alessandra Strozzi til sønnen Filippo.docx
s. 169-172 i Frederiksen m.fl. Grundbog til historie – fra Oldtiden til enevældens samfund, 2008..pdf
Reformationen.pptx
Uddrag af Luthers 95 teser.docx
s. 173 – 177 i Frederiksen m.fl. Grundbog til historie – fra Oldtiden til enevældens samfund, 2008..pdf
Kære 1p. Jeg er ude som censor på en anden skole, så I skal derfor arbejde selv i dette modul. Målet er at klargøre jeres mundtlige oplæg på ca. 4 minutter til DHO-prøven. Jeg har vedhæftet et instruktions-ark om den mundtlige prøve her, som man bør
Elev_Instrukser til mundtlig årsprøve i DHO 2023.docx
Oplægsgrupper.docx
Alle skal have deres udkast til et mundtligt DHO-oplæg klar. I timen taler vi om den mundtlige prøve - og I skal kunne fremlægge jeres oplæg foran hinanden.
s. 201- 204 i Møhlenfeldt Jensen, Fokus 1, 2008. .pdf
Kilder til reformationen i DK.pdf
Reformationen pt 2.pptx
Hekse, trolddom & forfølgelse.pptx
Frederiksen, Vores Danmarkshistorie, s. 97-100.pdf
Derudover skal alle have svaret på de 3 arbejdsspørgsmål til kilden "Om fordrivelse af tiggermunke".
Hvad var renæssancen.pptx
Frederiksen, Vores Verdenshistorie 1, s 243-246.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO - Danmark i 1800-tallet
Indhold
Kernestof:
Danmark i verden s. 109-132.pdf
Danmark i verden s. 133-135.pdf
Tv-serien: Historien om Danmark
Uddrag af Ingemanns Valdemar Sejr.pdf
Fra stormagt til småstat.pptx
s. 109-113 i Danmark i Verden
Anders Hassing m.fl.: FRA FORTID TIL HISTORIE - 2. UDGAVE 2017, Columbus; sider: 34-37, 44-49
Peter Faber: Dengang jeg drog afsted (Den tappre Landsoldat), 1848
1. Slevigske krig.pptx
Danmark i Verden s. 113-116
2. slesvigske krig.pptx
H Holbøll om Dybbøl 1864.pdf
Danmark i Verden s. 116-120
Borgerkrigen og Grundloven.pdf
Boss Grundloven forandringsproces.pdf
Skema - Hvilket syn på Grundlovens indførsel fremkommer i de to fremstillinger.docx
Danmark som demokrati.pptx
Danmark i verden s. 120-121
Kvindekamp & kønsroller.pptx
Dansk Kvindesamfunds Formaalsparagraffer.pdf
s. 126-133 i Danmark i Verden
Kilder & statistik- Eckhoffs maskinfabrik.pdf
Industrialisering og arbejdere.pptx
S. 121-126 + 133-135 i danmark i Verden
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
USA - historie & identitet
Indhold
Kernestof:
Kilde: Kongens bekendtgørelse om at undertrykke oprør (1775) - uddrag
Kilde: Uafhængighedserklæringen (1776) - uddrag
Den amerikanske revolution.pptx
Peter Frederiksen: Bind 2 Vores verdenshistorie : Brydningstid, Columbus; sider: 84-88, 90-92, 230-252, 257-266
Giv én få én.docx
Kilde: Vejledning om de nye områder mod vest - uddrag (1837)
USA's grundlæggelse.docx
USA grundlægges (opsamling).pptx
Kilde: Mount Rushmore [billede] (1941)
Kilde: Familien Petersen vælger at udvandre (ukendt år)
Ingen lektier, men tag bogen med.
Kilde: "Manifest Destiny" af John L. O'sullivan- uddrag (1845)
Kilde: "American Progress" af John Gast - billede (1872)
Kilde: "En by på toppen af bakken" af John Winthrop - uddrag (1630)
Grænselandet.pptx
Indianernes forfald.pptx
Giv én få én - Indianere.docx
Kilde: "Høvding Seattles tale til Den Store Høvding" - uddrag (1854)
Slaveri i USA - arbejdsspørgsmål.docx
Kilde: Efterlysning af bortløben slave - Virginia Gazette (1769)
Kilde: Slaver på bomuldsmark i Georgia (1860) - billede
Bortløben slave flygtet til nordstatsenhed (1863) - billede
Borgerkrigen i USA.docx
2020 presidential election results
Kilde: "Intet kompromis med slaveriet" - William Lloyd Garrisson, uddrag (1854)
Gamle sydstatsstatuer får racedebat til at blusse op i USA
Ingen lektier
Kampen om Borgerkrigen - fra USAs tilblivelse s 240-245.pdf
Arven fra borgerkrigen.docx
Erklæring af United Daughters of the Confederacy, 21. august 2017.docx
Præsentationer Borgerrettighedsbevægelsen.pptx
Afsnit
Svar-bazar.docx
The Attack on Pearl Harbor
Bjerre-Poulsen, Niels s 63-68.pdf
Overblik over USA-forløb.docx
Amerikansk exceptionalisme.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Fra enevælde til modernitet
Indhold
Kernestof:
Enevælden.pptx
Peter Frederiksen: Bind 2 Vores verdenshistorie : Brydningstid, Columbus; sider: 64-78, 93-105, 172-179, 194-201
Kilde: "Gud skaber konger" - Jacques Béninge Bossuet (uddrag) - (1709)
Den industrielle revolution i England.docx
Voltaire om tolerance (1764).pdf
Oplysningstiden.pptx
https://www.youtube.com/watch?v=PBn7iWzrKoI
Kilder om den franske revolution.docx
Den franske revolution.pptx
Menneskerettighedserklæringen 26. august 1789
Revolutionens betydning.pptx
NAPOLEON - Official Trailer (HD)
Skærmbillede 2023-12-20 kl. 12.15.07.png
Skriveøvelse: Skriv 10-15 linjer om, hvordan vi kan se konsekvenserne af den franske revolution i dag.
Britisk imperialisme.pptx
Arbejdsspørgsmål - Kong Lobengula.docx
Kampen om afrika.pptx
Modernisering og fremskridt.pptx
Industrialiseringen og moderniseringen - Systime.pdf
Første Verdenskrig.pdf
Kilde- Idealernes sammenbrud.pdf
1. verdenskrig.pptx
Versailles-forhandlinger.pptx
Afgørelsen & Versailles-traktaten.pdf
Film: Intet Nyt Fra Vestfronten (2022) - Edward Berger
Opgave - Intet Nyt fra Vestfronten.docx
Ingen lektier. Vi skal arbejde med filmen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Romerriget
Indhold
Kernestof:
Det antikke Rom.pptx
Erik Christiansen - Romerrigets historie.docx
Mikrolektie: Alle der har en overstregningstusch/marker må gerne være søde at tage dem med
"Rome", Sæson 1, afsnit 2: "How Titus Pullo Brought Down the Republic", HBO (2005)
Den romerske republik.pdf
Quintus Cicero, Kortfattet vejledning i valgkamp.pdf
Romerriget som republik.pptx
Retfærdig krig og problematiske erobringer.pdf
Marcus Tullius Cicees.png
Kilde: Livius om retfærdig krig (ca. 20 f.v.t.)
Romerriget på en fredag.pptx
The Roman Empire. Or Republic. Or...Which Was It?: Crash Course World History #10
Den romerske hær og Julius Cæsar.pdf
Borgerkrig & kejserdømme.pptx
Skærmbillede 2024-04-12 152155.png
Det romerske kejserdømme.pdf
Ingen lektier. Vi arbejder videre med overgangen mellem republik og kejserdømme.
Den gode problemstilling i historie.pdf
Augustus, Bedrifter & Sueton, Den guddommelige Augustus - fra Carlsen, Jesper 2015 s. 60-63.pdf
Spørgsmål til kilder om Augustus
Varro, Om landbrugsslaver og hyrder.pdf
Cicero, om gladiatorer.pdf
Arbejdsspørgmål - Slaver, brød og skuespil.docx
Carlsen, 2015. S. 77-81.pdf
Carlsen, 2015. s. 85-87.pdf
Romerrigets fald - Frederiksen.docx
Årsager til Romerrigets undergang - Ahle.docx
Øvelse - Romerrigets fald.docx
Erindringssteder der er knyttet til Romerriget.docx
Carlsen, s 141-145.pdf
Det evige Rom.pptx
Italy rejoices at winning the war in Ethiopia (formerly Abyssinia) (1936)
Carlsen (2015) s. 45-48.pdf
Vi elsker demokratiske diktatorer.pdf
Cæsarisme og samtidshistorie.pptx
Ud på gulvet.pptx
Vær sød og tage "Vores Verdenshistorie" 2 med. Vi bliver nødt til at aflevere den tilbage til Studiecenteret. Det er til nogle 3.g'ere, der skal til eksamen, og vi har ikke eksemplarer nok til hele skolen endnu.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
Log ind
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726617", "T": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726617", "H": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726617" }