Holdet 2022 HI/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Y - Allerød Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Flemming Borg Nielsen, Henrik Østergaard
Hold 2022 HI/p (1p HI, 2p HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til historie
Titel 2 Middelalderen - Det katolske årtusinde
Titel 3 Renæssancen
Titel 4 DHO - Danmark i 1800-tallet
Titel 5 USA - historie & identitet
Titel 6 Fra enevælde til modernitet
Titel 7 Romerriget

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til historie

Forløbet har fungeret som en introduktion til historiefaget. Hvad skal vi bruge historien til, hvorfor fylder det meget i gymnasiet og hvordan bærer historikere sig ad?

De faglige mål i fokus:
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder

Eleverne er blevet introduceret til en række historiefaglige begreber:
- historiebevidsthed
- historiesyn
- historiebrug
- kollektiv erindring
- erindringspolitik
- sondring mellem faghistorie og populærhistorie

Materiale:
Hassing, Anders & Vollmond, Christian, "Fra fortid til historie", 2. udgave, 2017, Columbus - sider: 7-31

Kildetekster:
- Putin om den russiske historie (2021) - uddrag
- Et brev fra en dansk soldat i tysk tjeneste (falsum)

Video:
The Lion King: "What did you do that for - The past can hurt" (1994) https://www.youtube.com/watch?v=dZfGTL2PY3E

Billeder:
– C.A. Lorentzen: Slaget ved Lyndanisse (1809).
– Wilhelm Marstrand: Christian 4. på Trefoldigheden (1864).
– Carl Bloch: Christian 2. i fængslet på Sønderborg Slot (1871).
– Otto Bache: De Sammensvorne rider fra Finderup Lade (1882).
– Laurits Tuxen: Arkonas indtagelse (1894).
- Lærerbillede fra Allerød Gymnasium (2020)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Middelalderen - Det katolske årtusinde

Forløb med hovedvægt på tiden mellem ca. 500 og ca. 1500.


I dette forløb ser vi på, hvordan Vesteuropas ’katolske årtusinde’ havde indflydelse på både kongemagt og bondeliv, kultur og moral. Fra det vidtstrakte net af kirker og klostre blev Europas befolkninger indlemmet i et kristnet fællesskab, ledt af middelalderens måske mægtigste mand – Paven. Men selvom middelalderens verdensbillede var rodfæstet i kristendommens ideer om evig orden, stod det middelalderlige samfund ikke stille. Således repræsenteres periodens forandringer i magtkampene mellem kirke og konge, i de blomstrende byer og handelsnetværk, men også i krig og sygdom.


Kernestof:

o Hovedlinjer i verdenshistorien
o Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
o Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
o Historiebrug og formidling
o Faglige teorier og metoder; kildekritikken & det funktionelle kildebegreb

Centrale begreber:
- Skærsilden”, ”nøglemagt” og aflad
- Korstogene, pavens indflydelse og idealet om retfærdig krig.
- Kongemagt & feudalisme
- Gejstlig og verdslig magt & åndeligt og verdsligt sværd
- Investiturstriden & konflikt
- Klostervæsen som videnscentre, baseret på Benedikts Regel
- Dommedag & frelse
- Gensidige forpligtelser mellem lensherrer og vasaller
- Kønsroller, kyskhedsidealer og seksualitet i middelalderen


Faglige Mål:

Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europa og verdens historie
• Redegøre for sammenhænge mellem lokale, nationale, regionale, europæiske og global udvikling
• Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiden.
* Anvendelse af en metodisk-kritisk tilgang til at analysere historisk materiale
* formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt


Kilder:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Renæssancen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 USA - historie & identitet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Romerriget

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer