Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Simon Husfeldt Pedersen
|
Hold
|
2022 SA/m (1m SA, 2m SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sociologisk grundforløb
Om unge, deres identitetsdannelse samt social arv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politik og ideologier
I forløbet har vi været inde på:
Politik og det politiske system
Folketinget, Parlamentarisme og regeringen
Lovhierarki
Den parlamentariske styringskæde
Partier og medlemmer
Partityper
Partistrategier/modeller til analyse af partiers adfærd
Partilandskab i koordinatsystem – værdi og fordelingspolitik
Ideologier
Demokratiidealer og repræsentativitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Politik og medier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Velfærdsstaten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økonomi
Vi laver en grundig gennemgang af forskellige økonomiske begreber, modeller, teorier og skoler.
Vi arbejder nærmere med udbud/efterspørgsel-modellen
Markedsøkonomien bliver gransket med fokus på indkomstfordeling, skatter, arbejdsmarkedet
De økonomiske politikker bliver gennemgået med øje for mål og midler
De økonomiske skoler bruges til at samle op på det hele og sætte det i perspektiv.
Eleverne skal kunne:
– undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger
– forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring
– undersøge og sammenligne samfund på forskellige økonomiske udviklingstrin, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold
– formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726862",
"T": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726862",
"H": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726862"
}