Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Y - Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Henrik Østergaard, Rasmus Thomsen
|
Hold
|
2022 SA/r (1r SA, 2r SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politik
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Liberalisme.pptx
-
Trump stiller op som præsidentkandidat: Er det realistisk?
-
Jørgen Goul Andersen m.fl: POLITIK NU - OBS 3. UDGAVE, Systime; sider: 120-132, 144-149, 154-156, 214-217, 252-254
-
Svar-bazar socialisme.docx
-
Socialisme.pptx
-
Mette Frederiksen tror nu på, at bred regering er mulig: Fortsætter forhandlinger med syv partier
-
Svarbazar konservatisme.docx
-
Konservatisme.pptx
-
Dansk Folkeparti - ideologi og grundholdninger.docx
-
Dansk Folkeparti - Valgvideo 2007
-
DF sundhedspolitik
-
DF EU-politik
-
Vælgeradfærd - Issue-voting.docx
-
Hvad vil den nye regering? Her er fire højdepunkter fra fælles interview med regeringstoppen
-
Regeringen vil undersøge, om man skal hæve adgangskravet for gymnasierne: 'Jeg synes, det er helt rimeligt, at vi stiller de krav'
-
Molins model.pptx
-
Venstre i regering.pdf
-
Sprogcoachingtider international klasse 2023.pdf
-
Downs teori & Kaare Strøm.pptx
-
Jensby & Brøndum, Politikbogen, 2.udgave, 2022 s. 99-103.pdf
-
Sæt jer ind i afleveringen og skriv eventuelle spørgsmål ned.
-
1r partityper.docx
-
Tyskland meldes klar til at sende Leopard-kampvogne til Ukraine
-
Interactive Map: Russias Invasion of Ukraine
-
Ingen lektier. Vi kommer til at arbejde lidt med Belgien som land og nation.
-
Opgaver tilbage.pptx
-
Regeringen får massiv vælgerlussing i ny måling
-
Hypoteseopgave - Store Bededag.docx
-
Om hypoteser i samfundsfag.pptx
-
Hjælp til hypoteser.pdf
-
Arbejde selv - Priming, framing & diskurser.docx
-
DRTV - Explainer: Hvorfor vil regeringen afskaffe store bededag?
-
Begrebsleg.docx
-
DRTV - Støjbergs stemmer: Det Rigtige Danmarks Radio
-
Præsentationer af partier.docx
-
Aftal internt i grupperne, hvad I hver især laver videre på til jeres præsentationer.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kriminalitet
Formålet med forløbet er for en forståelse af kriminalitet - hvorfor bliver nogen kriminelle mens andre ikke gør? Og hvordan kan man som samfund undgå, at der kommer for meget kriminelle.
Retsstaten:
Hvorfor straffer man?
Hvordan fungere en retssag i praksis ved at se film, der følger en retssag
hvilke type straffe findes der?
Kriminalitetsteori:
SNAP-modellen
Goffmann - stigma
Honneth - anerkendelsesteori
Sutherland - indlæring af socialt adfærd
Hirschi - teorien om social kontrol
Social arv - Bourdieu kapitalerne og habitus
Partiernes holdning til kriminalitet:
Vi overværede en debat om straf i forbindelse med en stor bandekonflikt i Danmark
Derudover skulle eleverne i grupper undersøge og præsentere forskellige partiers holdning på området.
Pædagogisk indhold:
• Eleverne skal videreudvikle deres forståelse af forholdet mellem teori og empiri, hvor de konkret i forløbet skal arbejde casebaseret og applicere teorierne på forskellige kriminalitetshistorier
• Elevernes skal i forlængelse af beregnings forløbet kigge på statistisk materiale og kunne analysere samt kritisere deres valg.
• Eleverne skal i højere grad reflektere over udfordringer i metodiske valg og muligheder på et svært analyse område som kriminalitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Identitetsdannelse i senmoderniteten
Óm identitetsdannelse i det senmoderne, med særligt fokus på unge mennesker.
Det senmoderne samfund er blevet diskuteret og sat i en historisk-sociologisk kontekst. Det teoretiske omdrejningspunkt har været Anthony Giddens og Thomas Ziehes forståelse af senmodernitetens betydning for aktørers roller.
Centrale begreber har været: aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, individualisering, refleksivitet, socialisation, narcissisme & kulturel frisættelse.
Derudover er Goffmans begrebsapparat om frontstage/backstage blevet benyttet og suppleret af Meyrowitz' middle ground begreb. Dette er blevet brugt til at diskutere unges medieforbrug, særligt de sociale medier. I denne forbindelse er idéen om Generation Z blevet inddraget.
I forbindelse med diskussion af mange unges mistrivsel har vi arbejdet med Hartmut Rosas ide om senmoderniteten som et Accelerationssamfund
Vi har desuden arbejdet med nationale, kulturelle og kollektive identiteter, heriblandt nationalitet, danskhed og subkulturer. Vi har diskuteret danskhed som en social konstruktion og identitetsmarkør, og vi har arbejdet med diskurser og diskursiv magt.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Klasse & Kultur
Med udgangspunkt i teori og empiri om klasse & kultur har eleverne undersøgt forskelle og ligheder mellem USA & Danmark som nationale, kulturelle og politiske entiteter.
Vi har arbejdet med, og undersøgt fattigdomsbegrebet - heriblandt absolut og relativ fattigdom. I forlængelse har vi arbejdet med ulighed og gini-koefficienter i DK & USA og diskuteret de bagvedliggende årsager til forskellene mellem de to lande.
Eleverne har undersøgt hvordan ulighed manifesteres i USA, og vi har diskuteret den amerikanske drøms realiserbarhed og sociale mobilitet i USA og DK.
Teoretisk har vi arbejdet med Bourdieus forståelse af social ulighed og hans kapitalformer samt begreberne habitus og felter. Bourdieu er desuden brugt som eksempel på en sociolog, der tillægger strukturer stor værdi i aktør-struktur debatten.
Vi har desuden arbejdet med Ulrich Beck's Risikosamfund samt Jürgen Habermas' sondring mellem system- og livsverden.
Som eksempler på marginaliserede samfundsgrupper har vi arbejdet med kriminalitet og diskuteret forskellige forklaringer på hvordan kriminalitet opstår. I den forbindelse har vi arbejdet med SNAP-modellen og Axel Honneths teori om anerkendelse.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Fattigdom - arbejdsspørgsmål.docx
-
Maria B. Bundgård m.fl.: SOCIOLOGISK SET, Systime; sider: 37-39, 122-133, 143-150
-
Social arv & Bourdieu.pptx
-
DRTV - En syg forskel
-
Tema 2: Den sociale arv i Danmark
-
Se kortet: Danmark er delt i arbejderkvarterer og velhaverenklaver
-
Mønsterbrydning.docx
-
Mønsterbrydere klarer sig altid på trods af og aldrig på grund af systemet
-
DRTV - Deadline: Israels skæbnestund
-
Opgaver tilbage - unge og mistrivsel.pptx
-
Honneths teori om anerkendelse.pptx
-
Debatfilm - Luk Samfundet Op
-
Honneth og anerkendelse.pdf
-
Begrebsleg.pptx
-
Ekskursion til Roskilde 25.10.2023.docx
-
Vi mødes kl 08:40 på Allerød Station.
-
Den amerikanske drøm & ulighed.pdf
-
Øvelse - stil spørgsmål til teksten.docx
-
USA's Udfordringer, 3. version s 27-34.pdf
-
Amerikansk Kultur - arbejdsspørgsmål.docx
-
Country comparison tool
-
Han sammenligner krigen i Ukraine med Afghanistan og er ikke bange for at blive upopulær. ‘Velkommen til Trumps ekkodal’
-
Første republikanske tv-debat viser, hvor ødelæggende Trump har været for partiet
-
Alle republikanske præsidentkandidater på nær én rakte hånden op, da de blev spurgt, om de kunne støtte Trump, hvis han bliver dømt
-
Hun vil knuse Trump med Eisenhowers strategi – men hun har tiden imod sig
-
Den amerikanske drøm, der hele tiden ændrer indhold
-
Den amerikanske drøm er død og erstattet af identitetspolitik: POV
-
Den amerikanske drøm ligger på sit dødsleje - interview med Robert D. Putnam
-
SRO - emner og problemstillinger
-
Et år før valget.docx
-
USA's udfordringer s. 88-96.docx
-
2020 presidential election results
-
Mafessoli - retraditionalisering og neostammer.docx
-
I Trumps bagland tror ingen på de nye anklager mod ham- _Alle de her retssager er totalt bullshit_.docx
-
Undersøgelsesopgave. Immigration og vælgeradfærd i USA.pdf
-
Social ulighed og sammenhængskraft.pdf
-
Arbejdsspøgsmål - Social ulighed og sammenhængskraft.docx
-
Skriftlighed.pptx
-
Polarisering i amerikansk politik.pdf
-
Polarisering arbejdsspørgmål.docx
-
DRTV - Horisont: Jackson stak sin far for at redde USA
-
Jürgen Habermas.pptx
-
Metoder i samfundsfag.pptx
-
Adgang til Infomedia
-
Skriv ned, hvis I har spørgsmål til SRO.
-
Styr på USA.docx
-
Trump: "They're poisoning the blood of our country"
-
Ingen lektier
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økonomi
Et forløb om samfundsøkonomi på såvel mikro- som makroplan
Eleverne har fået en grundlæggende forståelse af Mirkoøkonomiske sammenhænge og begreber:
- Udbud- og efterspørgselskurver.
- Marginal nytte
- Markedsmekanismen
- Forskellige former for goder
Derudover har vi arbejdet med makroøkonomiske fænomener og begreber så som:
- Det økonomiske kredsløb
- Bruttonationalproduktet, BNP
- Konjunktursvingninger
- De samfundsøkonomiske mål og målkonflikter
Vi har desuden arbejdet med - både i timer og på skrift med forskellige former for økonomisk politik. HErunder med særlig fokus på:
-Finanspolitik
- Pengepolitik og inflationsrater
- Strukturpolitik
Teoretisk er eleverne blevet introduceret til forskellige økonomiske skoler med særlig fokus på Keynesianisme og monetarisme.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726865",
"T": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726865",
"H": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134726865"
}