Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Y - Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Ida-Marie Palm
|
Hold
|
2023 Ma/r (1r Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Regneregler og beviser
Algebraisk manipulation, herunder almindelige misforståelser og regneregler, fx den distributive lov og a^2 vs. 2a, forståelse af gange/division og plus/minus som "omvendte", brug af regneregler fra den centralt udleverede formelsamling til mat B.
Regneregler for potenser og rødder, herunder bevis af regneregler for disse. Dette bliver også stillet som en videoaflevering. Geometrisk forståelse af kvadrat- og kubikrødder som sider i kvadrater/kuber.
Introduktion til kvadratsætningerne i brug "begge veje".
S. 66-68 og 74-80 i Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: "Vejen til Matematik AB1+C", Forlaget HAX (2017).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ma1: Regneregler
|
29-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Deskriptiv statistik
Deskriptiv statistik, herunder ikke-grupperede og grupperede observationer og statistiske deskriptorer, herunder udregning af disse i hånden og med software (primært Excel og WordMat).
Herunder behandling af store datasæt og opstilling af hypoteser i forbindelse med TU1-forløb (samarbejde med samfundsfag).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ma2: Statistik
|
20-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Ligninger, 2. grads-polynomier og faktorisering
Repetition af løsning af 1. grads-ligninger.
2. grads-ligninger introduceret som løsningen til skæringen med 1. aksen for specifikke funktioner.
Løsning af 2. grads-ligninger vha. faktorisering og nul-reglen.
Andengradspolynomiets udseende og sammenhæng med antal løsninger. Toppunktsformlen.
Bevis for den generelle løsningsformel for 2. gradsligninger og anvendelse af denne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ma3: Andengradsligninger
|
24-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksponentielle sammenhænge og logaritmer
Primært fokus på eksponentielle sammenhænge.
- Opstille eksponentielle sammenhænge ud fra information om begyndelsesværdi og procentvis vækst eller ud fra to punkter på grafen.
- Identificere begyndelsesværdi, fremskrivningsfaktor og vækstrate for en eksponentiel sammenhæng.
- Bevis for topunktsformlen for en eksponentiel sammenhæng.
Logaritmer (titalslogaritmen)
- Forstå begrebet "logaritme" og anvende logaritmeregnereglerne.
- Bruge logaritmer til at løse eksponentielle ligninger, især i modelsammenhænge.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ma4: Eksponentiel og lineær vækst
|
18-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer i planen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ma5: Eksamensopgaver
|
19-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134727712",
"T": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134727712",
"H": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134727712"
}