Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Y - Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Emma Louise Rasmussen, Jesper Hauge, Rune Røboe Fabech
|
Hold
|
2022 id/x (1x id, 2x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning
I forløbet gennemgås forskellige opvarmende øvelser til musik opdelt i kategorierne; sving, hop, styrke, løb/gang og den legende tilgang. Der undervises i opvarmningens funktionelle virkning på kroppen, takttælling og bevægelseskvalitet (førte-, svingende-, markerede bevægelser) samt synkronitet i samtlige kategorier. Siderne 22-30 i "C-det er idræt" er læst og gennemgået.
Forløbet afsluttes med at de gruppevis opfinder, øver og præsenterer eget rytmiske opvarmningsforløb indeholdende de nævnte kategorier. Hertil hører en mindre skriftlig beskrivelse af programmet samt en kortfattet teoretisk redegørelse af den gennemgåede teori.
Individuelt filmer de sig selv lave en lærerstyret svingserie (se link hertil i moduloversigt), som uploades ved sidste modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ultimate
Forløbslængde: 7 moduler á 90 minutters varighed
Forløbet afsluttedes af videooptaget forløbsprøve (se dokument i moduloversigt)
Faglige mål (primære):
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet boldspil.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet.
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse.
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik.
Beskrivelse af fokuspunkter – konkrete faglige mål
Individuelle:
Mestre baghåndskast i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser
Fokus på præcision, discens bane i luften og timing
Have teknisk kendskab til forhåndskast
Kunne gøre sig spilbar i funktionelle og konkurrerende øvelser
Kunne pivotere i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser
Kunne gribe teknisk korrekt i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser
Sociale:
Kunne formidle angrebsspillet ”stak” og dets funktion
Kunne indgå angrebsspillet ”stak” i funktionelle og konkurrerende øvelser
(jf. bekendtgørelse; disciplinspecifikke bevægelser, forstå egen rolle og indgå i team)
Teori:
- DFSU-kompendium ”Ultimate i Gymnasiet” Dansk frisbee sport union (S. 7-9 + s. 46-50)
- Spilhjulet
Videomateriale:
- https://www.youtube.com/watch?v=pHVriVJ4L4Q
- https://www.youtube.com/watch?v=eQdYZCHuIcI
- https://www.youtube.com/watch?v=BKKQvP_CHOA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Badminton
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hent kompendiet ned til computeren og læs s. 6-9 om netdrop og lob
-
Læs s. 1, 10 og 11 i badmintonkompendiet (findes på sidste modul eller OneNote idræt 2x)
-
Se de tre videoer:
-
Læs s. 1, 10 og 11 i badmintonkompendiet (findes på OneNote idræt 2x)
-
Badminton Technique - Forehand Clear
-
I må gerne have jeres computer med til undervisning. I skal stadig have IDRÆTS TØJ PÅ!
-
I skal kunne reglerne for både single og double, og I skal være sikre på, at I har styr på banens størrelse i hhv. single og double Badminton regler DGI
-
I skal også tjekke op på badmintonvideoerne herunder, således at I bliver skarpe på, hvordan de forskellige slag skal slås:
-
Forløbsprøve badminton.docx
-
I skal være klar til at filme de slag og det benarbejde, som vi har øvet de sidste 5 moduler. Yderligere skal I kunne forklare regler på video. Se videoerne herunder, hvis I er i tvivl om teknik:
-
Læs s. 79-84 i C - det er idræt (Sundhed, motion og livsstil, kap. 4)
-
Skabelon til drejebog.docx
-
Drejebogs opbygning.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hiphop
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs s. 1 og 2 i Hiphop - historie og karakteristika.docx
-
Se videoen og prøv dansen af derhjemme: Hip Hop - Øvelse Royale
-
Lektie til gruppe 1 (Mille, Lauge, Salik, Sander, Oskar og Elina) er at have lavet 2x8 takter, som vi bygger på vores koreografi fra sidste modul. I kan lade jer inspirere af basic hiphop trin på linket her: Hip Hop - Basistrin
-
Lektie til alle er at se og øve koreografien derhjemme:Hip Hop - Øvelse Royale
-
Gruppe 2 (Kasper, Kasper, Sofus, Daud, Frederik) laver 2x8 nye takter til Øvelse Royale, som skal komme efter de 2x8 takter, gruppe 1 har lavet.I kan lade jer inspirere af basic hiphop trin på linket her: Hip Hop - Basistrin
-
Lektie til ALLE er at have øvet Øvelse Royale med gruppe 1's tilføjelse fra sidst. Find jer selv på videoen og læg mærke til, hvad I skal øve jer på :-) Øvelse Royale + gruppe 1.mp4
-
Hip-hop-steps-QR.docx
-
ALLE øver det vi har lavet indtil videre: Øvelse royale + gruppe 1 og 2.mp4 Gruppe 3 (Johan, Emil, Anna, Carl, Albert, Sophus) laver 2x8 nye takter, som vi tilføjer til øvelse royal.
-
ALLE har kigget på deres optagelser fra sidste modul, hvor vi igangsatte processen med jeres egne koreografier.
-
Gruppe 4 (Alfred, Maksim, Nikolaj, Kaare, Stefan) laver de sidste 2x8 takter til vores øvelse royale. ALLE øver (også mig) Øvelse Royale gruppe 1 + 2 + 3.mp4
-
Alle grupper skal:
-
Drejebog og skriftlig beskrivelse af hiphop performance.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Floorball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Volleyball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134728457",
"T": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134728457",
"H": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134728457"
}