Holdet 2022 id/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Y - Allerød Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Emma Louise Rasmussen, Jesper Hauge, Rune Røboe Fabech
Hold 2022 id/x (1x id, 2x id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning
Titel 2 Ultimate
Titel 3 Badminton
Titel 4 Hiphop
Titel 5 Floorball
Titel 6 Volleyball
Titel 7 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning

I forløbet gennemgås forskellige opvarmende øvelser til musik opdelt i kategorierne; sving, hop, styrke, løb/gang og den legende tilgang. Der undervises i opvarmningens funktionelle virkning på kroppen, takttælling og bevægelseskvalitet (førte-, svingende-, markerede bevægelser) samt synkronitet i samtlige kategorier. Siderne 22-30 i "C-det er idræt" er læst og gennemgået.
Forløbet afsluttes med at de gruppevis opfinder, øver og præsenterer eget rytmiske opvarmningsforløb indeholdende de nævnte kategorier. Hertil hører en mindre skriftlig beskrivelse af programmet samt en kortfattet teoretisk redegørelse af den gennemgåede teori.
Individuelt filmer de sig selv lave en lærerstyret svingserie (se link hertil i moduloversigt), som uploades ved sidste modul.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ultimate

Forløbslængde: 7 moduler á 90 minutters varighed

Forløbet afsluttedes af videooptaget forløbsprøve (se dokument i moduloversigt)

Faglige mål (primære):
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet boldspil.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.

Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet.
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse.
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik.

Beskrivelse af fokuspunkter – konkrete faglige mål
Individuelle:
Mestre baghåndskast i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser
Fokus på præcision, discens bane i luften og timing
Have teknisk kendskab til forhåndskast
Kunne gøre sig spilbar i funktionelle og konkurrerende øvelser
Kunne pivotere i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser
Kunne gribe teknisk korrekt i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser

Sociale:
Kunne formidle angrebsspillet ”stak” og dets funktion
Kunne indgå angrebsspillet ”stak” i funktionelle og konkurrerende øvelser
(jf. bekendtgørelse; disciplinspecifikke bevægelser, forstå egen rolle og indgå i team)

Teori:
- DFSU-kompendium ”Ultimate i Gymnasiet” Dansk frisbee sport union (S. 7-9 + s. 46-50)
- Spilhjulet

Videomateriale:
- https://www.youtube.com/watch?v=pHVriVJ4L4Q
- https://www.youtube.com/watch?v=eQdYZCHuIcI
- https://www.youtube.com/watch?v=BKKQvP_CHOA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Hiphop

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 7 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer