Holdet 2022 id/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Y - Allerød Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Emma Louise Rasmussen, Julie Fensmark Wismann, Lars Egeskjold Levinsen
Hold 2022 id/m (1m id, 2m id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis
Titel 2 Forløb#3
Titel 3 Rytmisk opvarmning
Titel 4 Ultimate
Titel 5 Volleyball-spil og træning
Titel 6 Salsa
Titel 7 Floorball
Titel 8 Boksning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldbasis

Formålet med forløbet boldbasis er gennem forskellige småspil at udvikle elevernes boldkompetencer generelt og samtidig skabe indsigt i de fælles taktiske, tekniske, psykiske og sociale kvaliteter, der findes i alle boldspil.


Ved hver af de gennemgåede boldspilene skal eleverne kunne reflektere over spillene i forhold til spilhjulet (Bold, Betingelser, Bane, Spillere og Mål). Som afslutningen på forløbet skal eleverne udvikle deres eget boldspil i grupper, som de herefter skal gennemgå med klassen som aktører. Gruppen skal herefter evaluere boldspillet i praksis og komme med eventuelle ændringsforlag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#3

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Rytmisk opvarmning

Formålet med forløbet:
- Basal teoretisk viden om opvarmning, fysiologiske principper og virkning
- Praktisk viden om opbygning og udførelse af programmets forskellige dele
- Skriftlig formidling af idrætsfagligt stof

Forløbet består af en pratisk del og en skriftlig del

Praktisk del:

1) Fremvisning af opvarmningsprogrammet (varighed ca. 20 min) med hele gruppen som instruktører og hele klassen som aktører. Der skal desuden indgå en specifik opvarmningsdel efter den generelle opvarmning.

2) Alle i gruppen skal kunne fremføre øvelserne (også i de øvelser, hvor de ikke er instruktører) i opvarmningsprogrammet.

Skriftlige del:

1) En kort redegørelse med argumentation for, hvorfor man skal varme op før idræt indeholdende de enkelte øvelseskategoriers effekt. Max. 1-2 sider.
2) Skematisk opstilling af opvarmningsprogrammets øvelser i rækkefølge efter øvelsestype
3) Evt. tegning af tændstikmænd (eller egne billeder) eller anden grafisk fremstilling til hver enkelt øvelse indenfor hver øvelseskategori.
4) Skriftlig beskrivelse af bevægelsen i hver øvelse.
5) Angivelse af gentagelser af hver enkelt øvelse.
6) Angivelse af anvendt musik til hver øvelseskategori, samt musikkens tempo angivet i antal sekunder for 16 taktslag.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ultimate

I den praktisk del af forløbet arbejdede vi med Ultimate.
Med udgangspunkt i litteraturen (ultimatekompendiet) berørtes følgende begreber, emner og områder.

Regler
Sportsånd
Kasteteknikker: Forhånd, baghånd, up-side-down(hammerkast).
Modtageteknikker: To- og enhåndsmodtagning.
Lange/korte kast, pivotering og spin, kast under pres.
Løbemønstre og angrebsteknikker. Stacking, cuts og sving. Sidelinjebølge.
Forsvarsteknikker: Åbne og lukkede områder på banen. Pres mod en side.

Mål for forløbet:
Disctilvænning, kaste-/gribeteknikker, opdækning, cuts, pivotering, stack, spilforståelse.

Det primære formål med forløbet er at introducere spillerne til ultimate og give dem færdigheder, således at de kan indgå i spillet på en hensigtsmæssig måde. Forløbet er opbygget med et introducerende modul, to moduler med fokus på forsvar, to moduler med fokus på angreb og en afsluttende turnering.

Det vil være fordelagtigt at benytte time-outs som en væsentlig del i kampsituationerne for at frembringe elevernes refleksioner over konkrete situationer.

Skal kunne mestre baghånd:
- Isoleret
- Funktionelt
- Kampsituation

Skal have kendskab til forhånd (teknik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Volleyball-spil og træning

Formål:
- at eleverne mestrer grundlæggende slagteknikker fra de forskellige volley-spil i isolerede øvelser
- at eleverne kender til forskellige volleyball-relaterede spil
- at eleverne kender grundlæggende teori om træning og tests

Forløbet:
Over seks moduler har eleverne arbejdet med forskellige volleyball-relaterede spil (kids volley og teen volley), samt afprøvet det fulde volley ball spil.

Praktisk fokus:
- kastegribe-fingerslag
- kastegribe-baggerslag
- kastegribe-smash
- baggerslag
- fingerslag
- under eller overhåndsserv
- smashtilløb, smash
- side step og blokade
- De forskellige spil:
      -Kids volley level 1 (rotation ved hver berøring og kun kastegribe-slag)
      - Kids volley level 3/Teen 1 (rigtig serv, 3 serve i træk, 2. berøring gribes)
      - 6 mod 6 volleyball

Teoretisk fokus:
- Regler til de forskellige spil
- Teknikbeskrivelse af fingerslag, baggerslag og serv
- anaerob energiomsætning og anaerob træning. Særligt fokus på forstå eksplosiv styrke og spændstighed.

Litteratur:
- Dansk Volley Forbund (2012). Kids volley regler level 1, s. 1-3
- Dansk Volley Forbund (2012). Kids volley regler level 3, s. 1-3
- Teenvolley teknikbeskrivelse,
- C det er idræt s. 45-54
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer