Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Y - Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Pernille Aagaard Sparre
|
Hold
|
2022 id/r (1r id, 2r id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning - planlægning og udførelse
Forløbslængde: 7 moduler á 90 minutter
OBS: Alle grupper pånær 2 fremførte deres program via en videooptagelse pga. corona-nedlukning foråret '20.
Faglige mål:
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogram og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori.
̶ beherske færdigheder inden for musik og bevægelse (musik- og kropsforståelse).
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
̶ træne fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
Beskrivelse af fokuspunkter:
- Forstå bevægelseselementer i et grundtræningsprogram + arbejde med at tælle musik samt bruge musik til bevægelse.
- Udarbejde et opvarmningsprogram praktisk og som skriftligt produkt.
- Gennemføre opvarmningsprogram for klassen.
Teoristof i forløbet:
-Grundbog: C - det er idræt, s. 22-30
- Øvelser og opbygning: http://idraetsportalen.gyldendal.dk/idraetsdiscipliner.aspx
- Link til et program til at redigere lydfilen/musikken: klippe, fade ind og ud samt ændre tempo: http://audacity.sourceforge.net/
- God musik til idræt – direkte på Spotify: www.idraetsmusik.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ultimate
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Stepaerobic
Forløbslængde: 6 moduler á 90 minutter
Faglige mål:
- At opnå kropsbevidsthed.
- At bevæge sig i koreografier knyttet til musik.
Beskrivelse af fokuspunkter:
- at fastholde et flow (dvs. vi forsøger at undgå at skulle stoppe op og forklare bevægelserne. I stedet forsøger vi at opbygge trinene langsomt, så man gradvist bygger mere og mere på).
- at opnå træningseffekt og snakke om, hvordan idræt kan forebygge skader.
- at nedbryde, opbygge og sammensætte trin/koreografier. Her vil der være krav om symmetri (at serien udføres med både højre og venstre ben først).
- at træne den rytmiske forståelse og koordinationen.
- at lade eleverne være kreative og lave egne produktioner og dermed arbejde med det kropslige udtryk.
Teoristof i forløbet:
C - det er idræt, s. 142-147
Små skriv om: "Hvad er aerobic?", "Stepbænken", "Aerobic - betegnelser", "Musik"
Videoer, der supplerer "Aerobic betegnelser:
- Basic: https://www.youtube.com/watch?v=VaD1TaXmLHM (de første 50 sekunder – prøv med både højre og venstre fod op først)
- V-step og Turnstep: https://www.youtube.com/watch?v=ijZBxS5F7pk
- L-step: https://www.youtube.com/watch?v=YohCNwPLSOA
- Grapevine: https://www.youtube.com/watch?v=z_3s977dpjA (uden stepbænk, men kan laves med bænk, hvor første skridt frem er op på bænken, næste skridt er nede igen)
- Mambo cha cha: https://www.youtube.com/watch?v=oQp1KOg9TGM
- Mambo + Pivot: https://www.youtube.com/watch?v=0KCfn8U7Abw
- Basic + lunge: https://www.youtube.com/watch?v=vfONwK52-iM
- Step touch: https://www.youtube.com/watch?v=jaSGU9cj5vA
- A-step: https://www.youtube.com/watch?v=aNxAAgW-E74
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Floorball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton
Forløbslængde: 6 moduler á 90 minutter
Faglige mål:
- At beherske grundlæggende slag indenfor badminton.
- At forstå grundlæggende taktiske elementer i henholdsvis single- og doublekampen.
Beskrivelse af fokuspunkter:
- Basisslag: kort serv, lang serv, netdrop, lob, clear, baglinjedrop.
- Bevægelse på banen og spillecentrum.
- Forståelse af singlespillet samt offensiv doubletaktik.
Teoristof i forløbet:
- Grundlæggende regler
- Repetition fra grundforløbet: C - det er idræt, s. 11-21
- "Introduktion" på Idrætsportalen: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=578
- Videoer på Idrætsportalen - https://idraetsportalen.systime.dk/?id=580#c3974
Boldtilvænning - udgangsgreb, og baghåndsgreb, underarmsrotation
Forbane - forhånds- og baghåndsnetdrop, benarbejde til nettet
Serv og modtagning - kort og lang doubleserv samt lang singleserv
Clear og variation af denne - drop og smash
Badminton - benarbejde
Double defensiv og offensiv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Yoga
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134728462",
"T": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134728462",
"H": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134728462"
}