Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Y - Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Julie Fensmark Wismann
|
Hold
|
2022 Id/t (1t Id, 2t Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Boldbasis
Formålet med forløbet boldbasis er gennem forskellige småspil at udvikle elevernes boldkompetencer generelt og samtidig skabe indsigt i de fælles taktiske, tekniske, psykiske og sociale kvaliteter, der findes i alle boldspil.
Ved hver af de gennemgåede boldspilene skal eleverne kunne reflektere over spillene i forhold til spilhjulet (Bold, Betingelser, Bane, Spillere og Mål). Som afslutningen på forløbet skal eleverne udvikle deres eget boldspil i grupper, som de herefter skal gennemgå med klassen som aktører. Gruppen skal herefter evaluere boldspillet i praksis og komme med eventuelle ændringsforlag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning
Formålet med forløbet:
- Basal teoretisk viden om opvarmning, fysiologiske principper og virkning
- Praktisk viden om opbygning og udførelse af programmets forskellige dele
- Skriftlig formidling af idrætsfagligt stof
Forløbet består af en pratisk del og en skriftlig del
Praktisk del:
1) Fremvisning af opvarmningsprogrammet (varighed ca. 20 min) med hele gruppen som instruktører og hele klassen som aktører. Der skal desuden indgå en specifik opvarmningsdel efter den generelle opvarmning.
2) Alle i gruppen skal kunne fremføre øvelserne (også i de øvelser, hvor de ikke er instruktører) i opvarmningsprogrammet.
Skriftlige del:
1) En kort redegørelse med argumentation for, hvorfor man skal varme op før idræt indeholdende de enkelte øvelseskategoriers effekt. Max. 1-2 sider.
2) Skematisk opstilling af opvarmningsprogrammets øvelser i rækkefølge efter øvelsestype
3) Evt. tegning af tændstikmænd (eller egne billeder) eller anden grafisk fremstilling til hver enkelt øvelse indenfor hver øvelseskategori.
4) Skriftlig beskrivelse af bevægelsen i hver øvelse.
5) Angivelse af gentagelser af hver enkelt øvelse.
6) Angivelse af anvendt musik til hver øvelseskategori, samt musikkens tempo angivet i antal sekunder for 16 taktslag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fodbold og anatomi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hip Hop og idræt gennem tiden
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hip Hop - Historie og karakteristika.docx
-
GRUPPER I HIP HOP FORLØBET
-
Hip Hop - Basistrin (Modul 1)
-
B - for bedre Idræt, s.11-20 (læs til og med Idrætsanlæg og folkesundhed på s. 20)
-
Gustav svarer på:4. Hvorfor udviklede adelens idrætskultur sig i en stiliseret retning?Mikkel svarer på: 5. Giv eksempler på hvordan det gamle og det nye samfunds idrætskultur udvikledes i forskellige retninger. Inddrag evt. et citat fra teksten, som
-
B - for bedre Idræt, s. 167-178
-
Lav jeres drejebøger færdigt og upload i OneNote under samarbejdsområde
-
Labans bevægelsesteori BESS.docx
-
Gruppe 1 (August, Heidi, Yohanus, Lasse og Laura)
-
Øv de 6x8 takter af Øvelse Royale så i kan dem. Se video for koreografien.
-
Gruppe 1 og 2 skal uploade fodbold drejebog
-
Eleverne der ikke var der sidst (Victoria, August, Beast, Anna-Sofie, Ida F) kigger i OneNote under Idræt gennem tiden - Modul 2.3 og læser det dokument, som deres gruppe er ansvarlig for og skal fremlægge om.
-
Øv de 6x8 takter af Øvelse Royale så i kan dem. Se video for koreografien. Tryk for at se videoen! Det er vigtigt at I kan den til dette modul! :-)
-
Gruppe 2 (Mikkel, Signe, Silas og Victoria)
-
I gør jeres fremlæggelser klar til i dag
-
Forløbsprøve Hip Hop.docx
-
I skal kunne Øvelse Royale. Øv derhjemme. Se video i vores Google Drev eller her: https://drive.google.com/file/d/1AtjFoif7cWHXXk9u18LvBJ_BAypR96LJ/view?usp=share_link
-
Gruppe 3 (CJ, Gustav, Ida M og Selma)
-
Skriftlig opg og drejebog.docx
-
Gruppe 4 (Chia, Ida F, Nikolai og Simon) finder på 2x8 takter til Øvelse Royale
-
August, Signe, Ida M + Selma, Chia og Sebastian har ansvaret for at dagens arbejde ligger under Elevfeedback
-
Overvej hvad I kan huske om Pierre Bourdieu fra Samfundsfag, da I havde om social ulighed
-
Spørgsmål til den danske idrætsmodel.docx
-
Den danske idrætsmodel.pdf
-
Grupper
-
Kig på følgende hjemmefra:
-
Laban - Fodfæste og himmelkys.pdf
-
Labans-Bevægelsessystem-til-laminering-og-bodystorm.pdf
-
https://drive.google.com/drive/folders/1aScYoGUDDmF0ks9yfuY8ysX7CYXC6Q4p?usp=share_link
-
BESS
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickelball og arbejdsysiologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Volleyball og det moderne OL
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134728467",
"T": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134728467",
"H": "/lectio/2051/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67134728467"
}