Holdet 2022 DA/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vejlefjordskolen
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022 DA/g (1g DA, 2g DA, 3g DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til danskfaget & Kender du typen?
Titel 2 Den klassiske og moderne novelle & skriftlighed
Titel 3 Aminas breve & remediering (VÆRK 1)
Titel 4 Refleksionsøvelse & formidlingsskrivning
Titel 5 Fakta og fiktion
Titel 6 Retorik og argumentation - mundtlighed
Titel 7 Et dukkehjem (VÆRK 2)
Titel 8 DHO - de moderne gennembrud 1870-1914
Titel 9 Litteratur på langs
Titel 10 Grammatik & skriftlighed - tegnsætningskursus
Titel 11 Litteratur på langs (fortsat)
Titel 12 Romantikken - 1800-1870
Titel 13 Ungdomsliv og identitet (VÆRK 3)
Titel 14 Lyrik - VÆRK 4 (litteratur og sprog)
Titel 15 Realismer og modernismer (VÆRK 5)
Titel 16 Skriftlighed
Titel 17 Skriftlighed
Titel 18 Romantisme (VÆRK 6)
Titel 19 Avisjournalistik
Titel 20 Nyere litteratur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til danskfaget & Kender du typen?

Klassen bliver introduceret til danskfaget i gymnasiet, og vi begynder med en sjov og kreativ øvelse: eleverne skal i grupper skabe en person ud fra bestemte genstande, som de får udleveret. De præsenterer efterfølgende denne person for resten af klassen. Senere skal de hver især bruge den samme person i en skriftlig opgave (novellegenren).

Materiale:
Soffy Langballe Løvschall og Maibrit: "Kreative produktioner i dansk" (Systime 2022): Schmitthttps://kreativeproduktioneridansk.systime.dk/?id=148
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den klassiske og moderne novelle & skriftlighed

I dette korte forløb skal eleverne arbejde med novellegenren med særlig fokus på forskellen mellem den klassiske og den moderne novelle.
Vi læser eksempler på de to undergenrer, og eleverne skal selv skrive en novelle i en af de to genrer.

Materiale:
Karen Blixen: "Ringen" (1958).
Maja Lucas: "Hjem" (2007).
Anette Hauge Nielsen: "Dansk på NY" (Dlf, Systime 2014), s.91-94.
https://litteratursiden.dk/forfattere/karen-blixen
"Øgendahl og de store forfattere: Karen Blixen" (DR1, 13. juni 2018): https://www.dr.dk/drtv/episode/oegendahl-og-de-store-forfattere_-karen-blixen_334163
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Aminas breve & remediering (VÆRK 1)

Jonas T. Bengtsson: ”Aminas breve”, socialrealisme og remediering.

Tema og fokus:
Det senmoderne samfund, normalitet vs. psykisk sygdom
Remediering som analytisk værktøj og som en udvikling af elevernes kreative og innovative evner.

Forløbet indledes med en kort introduktion til tendenser og livsformer i det postmoderne/senmoderne samfund. Der arbejdes derefter grundigt med romanen ”Aminas breve” med særlig fokus på personkarakteristik, miljø og tid.
I forbindelse med værklæsningen arbejdes der desuden med følgende grundbegreber: analyse, fortolkning, konflikt (indre/ydre), indre komposition, tekstens tone, modsætninger, kernepunkter, tematik, perspektivering.

Følgende begreber introduceres: filmatisering, adaption, remediering
komparativ analysemetode: fastholdelse, udeladelse, tilføjelse, ændring.
fem fortællemæssige forskelle på litteratur og film: det indre, det abstrakte, tid, sammenfatninger, de nødvendige oplysninger.

Eleverne skal arbejde med følgende:
Skriftligt: en skriveøvelse – personkarakteristik af Janus.
Kreativ opgave (grupper): eleverne skal med udgangspunkt i bogen skrive instruktørens manuskript til en enkelt scene til en kommende film. De skal gøre sig overvejelser over de fem fortællemæssige forskelle og filmiske virkemidler. Herefter skal de filme samme scene, som skal vises for resten af klassen.
Som afrunding og opsamling på at have læst bogen og set filmen skal eleverne individuelt lave en komparativ analyse af en selvvalgt scene fra hhv. bog og film med inddragelse af de begreber, som de har tilegnet sig (de fem fortællemæssige forskelle).

Materiale:
Jonas T. Bengtsson: "Aminas breve" (2005) - (VÆRK 1). sider?
”Aminas breve” (instr.: Jacob Bitsch, 2017, spillefilm). Sider?
Mads Bunch: ”Samtidsbilleder, 1994-2008” (Dlf 2009), s.9-11 (kopi) (3 sider)
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" (Systime, Dlf, 2015), s.44-45; s.264-265. (2 sider)
Langdahl, Olsen og Quist: ”Krydsfelt – grundbog til dansk” (Gyldendal 2017), s.349-356 (kopi). (7 sider)

Antal læste sider: ?


Skriftlighed:
Fokus på redegørelse, diskussion og debat.
Tekst: Nanna Schelde: "Vi er ankommet til den flydende identitets tidsalder" (Kristeligt Dagblad, d. 17.1.2020).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Refleksionsøvelse & formidlingsskrivning

Fokus:
Viden om perioden romantikken
Frie refleksioner over maleriet ”Der Wanderer über dem Nebelmeer” og et selvstændigt valgt maleri
Kreativitet, produktiv dimension, den personlige stemme
For-øvelser til refleksions-skrivning
Formidlingsskrivning og processkrivning
Delopgave (den reflekterende artikel)

I forbindelse med en studietur til Hamborg besøger klassen Hamburger Kunsthalle. Forud for besøget læser eleverne et kort afsnit om romantikken og forbereder i grupper små oplæg om Caspar David Friedrichs maleri ”Der Wanderer über dem Nebelmeer” (1817). Deres oplæg skal præsenteres for resten af klassen på museet ved det berømte maleri af Friedrich.
Oplæggene er baseret på en kort øvelse: først skal eleverne individuelt reflektere frit over motivet. De skal i fællesskab stille 3 spørgsmål til det, de ser på maleriet. Derefter får hver gruppe udleveret et begreb/en sætning, der har relation til tanker fra romantikken. De skal nu på baggrund af det udleverede begreb søge at besvare deres egne spørgsmål, som de stillede i begyndelsen. Èn gruppe får desuden særligt ansvar for at holde et oplæg om maleren og specifikt om det aktuelle maleri.
Efter oplæggene får de en individuel opgave: de får en time til at gå rundt på museet for at finde deres ’eget’ maleri, som de skal skrive en refleksionsopgave om, når de kommer hjem. På museet skal de finde så mange informationer om kunstneren, maleriet/kunstværket, perioden etc., som de kan. Alt skal noteres. Herefter skal de skrive 5-6 undrende spørgsmål til motivet.
Hjemme igen: her skal de skrive deres første refleksionsopgave med afsæt i deres valgte maleri fra Hamburger Kunsthalle og ud fra deres egne undrende spørgsmål (den reflekterende artikel). For at komme godt i gang arbejder klassen med brainstorm, mindmap og processkrivning (herunder: førskrivning, hurtigskrivning, gennemskrivning/strukturering, redigeringsfase, korrekturlæsning) med udgangspunkt i læreroplæg.

Materiale:
Caspar David Friedrich: ”Der Wanderer über dem Nebelmeer” (1817) + et individuelt valgt kunstværk
Fibiger og Lütken: ”Litteraturens veje” (Systime 2012), s.565-566 (kopiark om romantikken).
”Processkrivning”, I: Anette Hauge Nielsen m.fl.: ”Dansk på NY” (Dlf, Systime 2022): https://danskpaany.systime.dk/?id=245

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Refleksion 13-11-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fakta og fiktion

Fokus på fagets kernestof: Litterært og mediemæssigt perspektiv; genrebevidsthed; analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster i flere medier; medieanalyse og -fortolkning; basale filmiske virkemidler.

Begreber i forløbet: Kontrakter, koder og genrer; det at skelne mellem fakta og fiktion (paratekst, peritekst, epitekst); fiktionskontrakt (fordobling, tomme pladser, underbestemtheder, overbestemtheder); faktakontrakt; fakta- og fiktionskoder; fakta- og fiktionsgenren; blandformer; dobbeltkontrakt; performativ biografisme.

Forløbsbeskrivelse: Vi arbejder med de to hovedgenrer FAKTA og FIKTION, og vi ser på, hvordan man kan skelne mellem fakta- og fiktionskoder i tekster og levende billeder. Vi har særlig fokus på fiktionsgenrens brug af fordobling, tomme pladser og underbestemtheder, og vi arbejder med eksempler på de tre storgenrer: epik, lyrik og drama. Som afrunding på forløbet skal klassen i grupper fremlægge om et selvvalgt område inden for blandformerne (Håndbog til dansk, s.35).

Materiale:
”Danish Mother Seeking”: https://www.youtube.com/watch?v=GiKRA-syT5M
Interview med Ditte Arnth i ”Det Nye Talkshow”: https://www.youtube.com/watch?v=hosJOtc21DY
Anslaget i ”Den skyldige” (instr.: Gustav Möller, DRTV, 2018) (eksempel på fiktionsgenren).
Thøger Jensen: ”Nu sad det unge par sikkert og så video” (1998). øvelse: tomme pladser/underbestemtheder.
Jan Sonnergaard: ”Kimono mit hus” (1997) (epik)
Emil Aarestrup: ”Til en veninde” (1838) (lyrik)
August Strindberg: Den stærkeste (1889) (drama)
Klip fra følgende film er blevet vist i forbindelse med oplæggene: ”Festen” (instr.: Thomas Vinterberg, 1998), ”AFR” (instr.: Morten Hartz Kaplers, 2007), ”Armadillo” (instr.: Janus Metz, 2010), ”All Exclusive” (instr. Casper Christensen, Mikael Bertelsen, Julie Moestrup), reality-tv…
”Rokokoposten”:
Reality-tv
Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk” (Systime Dlf, 2015), s.20-36.

Individuel skriftlig opgave: Eleverne arbejder med medieanalyse – shot-to-shot analyse af anslaget i ”Den skyldige”, hvor de skal bruge basale metodebegreber fra medieanalysen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Retorik og argumentation - mundtlighed

Fokus og faglige mål:
Mundtlig fremstilling, sproglig analyse med fokus på retorik og argumentation, øge elevernes formidlingsbevidsthed og udtryksfærdighed og de får trænet det diskuterende og debatterende element.

Fagbegreber:
Kommunikationssituation (det retoriske pentagram), de tre appelformer (patos, etos (herunder: forventningsetos og situationsetos), logos), Toulmins udvidede argumentationsmodel, et arguments opbygning, den overordnede påstand, argumenttyper, fejltyper, argumentkneb, Aristoteles’ fem faser/ retorikkens opdeling af talens forarbejdningsfaser: Inventio, Dispositio, Elocutio, Memoria, Actio. De tre talegenrer (den informative, den politiske tale, lejlighedstalen). Diskursanalysen (begreber: nodalpunkt, ækvivalenskæde, konnotationer, hegemonisk diskurs, flydende betegnere, Norman Faircloughs tredimensionelle model).

Der arbejdes med fælles og individuelle øvelser med tekster, medieklip m.m., hvor eleverne lærer at anvende de relevante faglige analytiske begreber. Vi arbejder med taler, dokumentar, reklame/kampagnefilm, og eleverne skal individuelt holde en kortere tale om et frit valgt emne.

Materiale:
”Statsminister Mette Frederiksens nytårstale d.1. januar 2023”: https://www.stm.dk/statsministeren/nytaarstaler-siden-1940/mette-frederiksens-nytaarstale-1-januar-2023/
”Sara Omars nytårstale (1. januar 2018)”: https://www.dansketaler.dk/tale/sara-omars-nytaarstale-i-deadline/
”DRTV Take over – far og mor får magten”: https://www.dr.dk/drtv/se/takeover-_-far-og-mor-faar-magten_362318
”Pia Kjærsgaard besøger moské…”: https://www.youtube.com/watch?v=qYEvf2P645E
Yahya Hassan: ”Det sjette opholdssted” (digt, 2013).
”Et godt liv uden røg – dansk” (2010): https://sst.23video.com/video/682071/et-godt-liv-uden-rg-dansk
Anders Legarth Schmidt og Mie Haugaard: ”Hver femte unge bryder grænsen….” (Politiken d.13. aug. 2018).
”Man kan da aldrig få for meget pølse!?!” (Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden, 2014): https://www.youtube.com/watch?v=HEP3jURCXnI
Adam Bording Nybo: ”Druk fylder utroligt meget i ungdomskulturen. Det synes jeg, der er tre store problemer ved” (Kristeligt Dagblad d.1.december 2020).

Mads Rangvid og Mimi Sørensen: ”Perspektiver i dansk – grundbog” (Dlf 2018), s.29-33.
Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk” (Systime 2015), s.150-155; s.157-159; 161-166;
Barbara Illum: ”Argumentation i skriftlig kommunikation” (Dlf, 2004), s.21-24 (kopi).
Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen: ”Diskursanalyse i dansk – sprog, identitet og magt” (Dlf, Systime 2023) (kopiark):
https://diskurs.systime.dk/?id=166
https://diskurs.systime.dk/?id=146
https://diskurs.systime.dk/?id=145
Anne Bornerup og Mette Møller Jørgensen: ”Diskursanalyse i dansk” (Dlf, Systime 2014), s.8-18 (kopi).
Søren Vrist Christensen: ”Retorik og argumentation – argumenttyper”: https://www.youtube.com/watch?v=B-El22WMr_Q
”Aristoteles’ fem faser”, I: Anette Hauge Nielsen, m.fl.: ”Dansk på NY” (Dlf, Systime 2014), s.26-31 (kopi).
”Retorik”: https://dansksiderne.dk/index.php?id=2980
”Argumentation”: https://dansksiderne.dk/index.php?id=2979
"Den debatterende artikel", I: Nicolai Rekve Eriksen: ”Eksamensgenrerne – dansk stx” (Systime 2023) (kopi):
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=168
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=181

Skriftlighed: Debatterende artikel: Adam Bording Nybo: ”Druk fylder utroligt meget i ungdomskulturen. Det synes jeg, der er tre store problemer ved” (Kristeligt Dagblad d.1.december 2020).
Skriftlig fremstilling og sproglig korrekthed: fejlhierarkisering.
Hold en tale (mundtlighed).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Et dukkehjem (VÆRK 2)

Forud for DHO-forløbet om det moderne gennembrud læses Henrik Ibsens skuespil ”Et dukkehjem” (1879). Der vil være fokus på personkarakteristik, indre og ydre konflikter, dramaturgi og dramaet som genre. Desuden vil der være fokus på de samtidsproblematikker, som hører perioden til, herunder særligt forholdene for kvinder og kønsforhold generelt. Der vil primært være et sprogligt og et litterært perspektiv.

Materiale:
Henrik Ibsen: ”Et dukkehjem” (1879)
Klip fra filmen ”A Doll’s House” (DVD, Garland og Hampton, 2003).
Anette Hauge Nielsen: ”Dansk på NY” (Systime, Dlf 2014), s.104-106 (om drama).

"1870-18790 - Det moderne gennembrud", I: Barbara Kjær-Hansen m.fl.: ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs” (Systime 2023) (kopi):
https://litthist.systime.dk/?id=125
https://litthist.systime.dk/?id=138
https://litthist.systime.dk/?id=139

Barbara Kjær-Hansen m.fl.: ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs” (Systime, 2023) (kopi):
https://litthist.systime.dk/?id=131
https://litthist.systime.dk/?id=205
https://litthist.systime.dk/?id=206
https://litthist.systime.dk/?id=207
https://litthist.systime.dk/?id=211

"Intrige": https://antologien.dk/index.php?id=6021

Antal læste sider: cirka 94 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 DHO - de moderne gennembrud 1870-1914

"Det moderne gennembrud forløb i virkeligheden over en længere periode i løbet af 1800-tallets Europa både før og efter 1870. Det var en proces og et resultat af flere typer af gennembrud: bl.a. et naturvidenskabeligt og teknisk gennembrud, et politisk og socialt gennembrud, et urbant gennembrud, et religionskritisk gennembrud og et kønspolitisk gennembrud. Disse gennembrud blev sat under debat i bl.a. litteraturen og malerkunsten i form af særlige temaer og skrivemåder" (Jørn Jacobsen og Conni Paldam: "De moderne gennembrud 1870-1914" (Systime 2011)).



Det naturvidenskabelige og tekniske gennembrud
Brødrene Lumiére:”Toget ankommer til perronen” (film,1895): https://www.youtube.com/watch?v=1dgLEDdFddk
“Opfindelser i kølvandet på naturvidenskabens udvikling” (Jørn Jacobsen og Conni Paldam: “De moderne gennembrud 1870-1914” (Systime 2011), s.38-40 (kopiark).
Johannes V. Jensen: “Uddrag af “Den gotiske Renaissance (1901) og H.C. Andersen: uddrag af “En digters Bazar” (1842), (Jørn Jacobsen og Conni Paldam: “De moderne gennembrud 1870-1914” (Systime 2011), s.40-42 (kopiark).
Jørn Jacobsen og Conni Paldam: ”De moderne gennembrud - 1870-1914” (Systime 2011), s.8 (kopiark).
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" (Systime, Dlf 2015), s.117-118 (litterære metaforer: målområde, kildeområde, merbetydning).

Det sociale og politiske gennembrud
"Historien om Danmark - Grundloven, folket og magten", sæson 1, episode 8: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_145572 (uddrag).
Martin Andersen Nexø: uddrag af ”Pelle Erobreren – Første Bog. Barndom” (roman,1906-10); (I: Mogens Bjerring-Hansen m.fl. (red.): ”Falkenstjerne – Dansk litteratur” bd.2 (Gads forlag 1990), s.311-315).
Klip fra “Pelle Erobreren” (film, instr: Bille August, 1987): https://www.youtube.com/watch?v=Po5nB7tJ2Gc
Jørn Jacobsen og Conni Paldam:”De moderne gennembrud - 1870-1914” (Systime 2011), s. 9.


Det urbane gennembrud
“Storbyen” (Jørn Jacobsen og Conni Paldam:”De moderne gennembrud - 1870-1914” (Systime 2011), s.116-117.
Herman Bang: uddrag af “København til fest” (1888); “”Nutiden i billeder og tekst” nr. 312” (1882); “Stuk” (1887), (Jørn Jacobsen og Conni Paldam:”De moderne gennembrud - 1870-1914” (Systime 2011),s.117-121.
Jørn Jacobsen og Conni Paldam: ”De moderne gennembrud - 1870-1914” (Systime 2011), s.9-10.


Det religionskritiske gennembrud
Henrik Pontoppidan: uddrag af “Lykke-Per” (1898), I: Falkenstjerne dansk litteratur bd. 2 (Gads Forlag, 1994), s.165-169 (kopi).
Klip fra “Lykke-Per” (instr.: Bille August, spillefilm 2018).
Jørn Jacobsen og Conni Paldam: ”De moderne gennembrud - 1870-1914” (Systime 2011), s.10.


Det kønspolitiske gennembrud (se forløb Titel E):
Henrik Ibsen: “Et dukkehjem” (1879)
klip fra Henrik Ibsen: “Et dukkehjem” (instr.: Patrick Garland, spillefilm 1973).
Jørn Jacobsen og Conni Paldam: “De moderne gennembrud - 1870-1914” ((Systime 2011): “Det kønspolitiske gennembrud”, s.11.

Cirka 34 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Litteratur på langs

Intro til Litteratur på langs: Vi diskuterer litteraturens værdi og vigtigheden i at bevare bøger og litteratur. Med afsæt i digtanalyser af to af Yahya Hassans digte er der særlig fokus på sammenhæng mellem litteratur og samfund.
Introduktion til begreberne: Diakron og synkron, Paradigmeskifte.
Klip fra 'Aftenshowet' om koranafbrænding og bøger: https://www.dr.dk/drtv/se/aftenshowet_-sanne-salomonsen-er-aftenens-gaestevaert_399466 (2:24-3:48 min.).
Billede fra Holland House, London, 1940 fotograf ukendt.
Eleverne laver indledningsvis en kort introduktionsvideo, hvor de giver en oversigt over begreber og perioder fra kompendiet (s. 1-11).

Middelalder
Folkeviser: Elverhøj, Ridderens Runeslag, Ebbe Skammelsøn.
Introduktion til middelalderen og til folkevisegenren: herunder: trylleviser, ridderviser, ekspansionsteknikker, formelsprog, omkvædets betydning.

(forløbet fortsættes under titel 11)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Grammatik & skriftlighed - tegnsætningskursus

Fokus på grammatik: der arbejdes specifikt med komma og punktum.

Faglige mål: eleverne skal kunne ”beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber”.

Henrik Houe Hansen: ”Kort og godt – om tegnsætning” (Dlf 2022), s.4-11 (kopi).
Claus Petersen og Line V. Frederiksen: ”Styr på sproget” (Systime 2023): ”10. Komma” (kopiark): https://styrpaasproget.systime.dk/?id=140
https://styrpaasproget.systime.dk/?id=172
https://styrpaasproget.systime.dk/?id=173
https://styrpaasproget.systime.dk/?id=195



Skriftlighed - de tre skrivegenrer:
Der arbejdes under forløbet med den reflekterende genre.
Der skrives en reflekterende tekst på baggrund af elevernes viden om forfatteren Yahya og analyser af hans digte, og derefter skal eleverne skrive en en reflekterende artikel med udgangspunkt i filmen "Brødre" og folkevisen "Ebbe Skammelsøn".

Nicolai Rekve Eriksen: ”Eksamensgenrerne – dansk stx” (Systime 2023):
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=136
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=239
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Litteratur på langs (fortsat)

Renæssance
Begreber i fokus: europæisk ekspansion, middelalderens enhedskultur brydes, frigørelse fra kirken som overordnet magtfaktor, humanismen, reformationen, mennesket som et frit og skabende væsen, menneskelig respekt for det enkelte individ, ad fontes (til kilden).
Gruppeoplæg om renæssancen.
Giovanni Boccaccio: ”Nonnernes gartner” (1350).

Barokken
Barokstiltræk, vanitassymboler, ”Memento mori”, symmetri, kontrast, optiske illusioner, dramatiske pompøse virkemidler og stiltræk.
David Bailly: ”Self-Portrait with Vanitas Symbols” (maleri, 1651).
Thomas Kingo: ”Ked af verden, og kær ad himmelen” (salme, 1681).

Oplysningstiden
Begreber: fokus på Holbergs karakterkomedie, rationalisme, oplysning.
Ludvig Holberg: uddrag af ”Jean de France” (1722).


Materiale:
Yahya Hassan: ”Barndom”; ”Ramadan” (digte, 2013)
Tarek Omar: ”Jeg er fucking vred på mine forældres generation” (Politiken d. 5. oktober 2013)
Folkeviserne ”Elverhøj” (ukendt forfatter), ”Ridderens runeslag” (ukendt forfatter), ”Ebbe Skammelsøn” (ukendt forfatter).
Giovanni Boccaccio: ”Nonnernes gartner” (1350).
Thomas Kingo: ”Ked af verden, og kær ad himmelen” (salme, 1681).
Ludvig Holberg: uddrag af komedien: ”Jean de France” (1722).

Maja Bødtcher-Hansen og Berit Riis Langdahl: ”Litteraturportalen” - Litteratur på langs”: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=174. (kompendium).
“Yahya Hassan”: https://forfatterweb.dk/oversigt/hassan-yahya
Fibiger og Lütken: ”Litteraturens veje” (Systime 2012) s. 65-74 (I grå udg.: s.58-66) (om folkeviser); s.99-100; s.106-115 (i grå udg.: s.91-92; s. 97-107), (om barokken).
”Folkevise”, Dansksiderne.dk: https://dansksiderne.dk/index.php?id=5243
Mimi Olsen og Neel Schucany: ”Filmisk litteraturhistorie” (Gyldendal 2014), s. 14-16 (kopi).
Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk” - Oversigt til film: https://hbdansk.systime.dk/?id=220&L=0
Bennike, Nyborg og Hammer: ”Faglige forbindelser i dansk – grundbog” (Dlf, 2005), s. 94-97 (om Boccaccio, kopi).
”Giovanni Boccaccio”, Litteratursiden.dk: https://litteratursiden.dk/FORFATTERE/GIOVANNI-BOCCACCIO
Intro-video med Peter Lund Madsen: "Den frie tanke", "Litteraturhistorien - på langs og på tværs": https://litthist.systime.dk/?id=238
Renæssancen – verdenshistorien: https://www.youtube.com/watch?v=QWKpuz2kSGo&t=66s
”Om Shakespeares drama: Romeo og Julie” (kopi): https://forfatterweb.dk/oversigt/zshakespeare00/zshakespeare06
”Om Ludvig Holbergs karakterkomedie” (kopi): https://ereolen.dk/ting/object/870970-basis%3A47934273
”Introduktion til Holberg og Jean de France”, I: Barbara Kjær-Hansen m.fl.: ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs” (Systime 2023) (kopi): https://litthist.systime.dk/?id=286

Klip fra ”Brødre” (instr.: Susanne Bier, spillefilm 2004).
Klip fra ”Romeo og Julie” (instr.: Baz Luhrman, spillefilm, 1996).
Klip fra ”Marie Antoinette” (instr.: Sofia Coppola, spillefilm, 2006).
”Teaterblod – Holberg4ever” (DR2, 2022, 4:4) (CFU).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Romantikken - 1800-1870

Sprogligt og litterært fokus: sproglig analyse af litterære tekster. Litteraturanalyse og -fortolkning. Anvendelse af relevante litterære metoder.

Introduktion til begreber i romantikken, Platons hulemyte, platonisme, dualisme, universalromantikken, nationalromantikken, organismetanken, panteisme, monisme, organismetanken, fænomenernes og ideernes verden, biedermeier.
Vi ser indledningsvis et uddrag af ”Historien om Danmark Grundloven, folket og magten” og videointroduktion til romantikken i i-bogen: ”Litteratur på langs og på tværs”.
Vi ser uddrag af Tobias Rahims dokumentar: ”Nationalromantik 2021” – hvilke romantiske træk kan man se i dokumentaren?

Vi læser følgende tekster fra romantikken: Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” (1804), Oehlenschlägers ” (1802), H.C. Andersen: ”Klokken” (1845), Grundtvig: ”Strandbakken ved Egeløkke” (1811), Thomasine Gyllembourg: ”Den lille Karen” (1830).
”Find en Grundtvig-salme”.

Undervejs er der indlagt små skriveøvelser, små opsummeringer af lektien mm.
I forbindelse med afleveringen: dokumentarfilmen om Tobias Rahim arbejdes der særskilt med: kompositionsanalyse (opbygning/dramaturgi), klipning, klipperytme (klap-et-klip), og lydsiden (synkron/asynkron lyd).
Forløbet afsluttes med en besvarelse af individuelle repetitions-spørgsmål: https://litthist.systime.dk/?id=224 (kopiark).



Materiale:
Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” (1804).
Adam Oehlenschläger: ”Guldhornene” (digt, 1802).
H. C. Andersen: ”Klokken” (1845).
N.F.S. Grundtvig: ”Strandbakken ved Egeløkke” (1811).
Thomasine Gyllembourg: ”Den lille Karen” (1830).
”Nationalromantik 2021” (2020, instrueret af Tobias Rahim og Sebastian Birk): https://www.youtube.com/watch?v=IJJTY2UEIK0

”Historien om Danmark Grundloven, folket og magten” (00:11:40-13:50 min.): https://www.dr.dk/drtv/episode/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_145572
videointroduktion til romantikken i i-bogen: Barbara Kjær-Hansen m.fl.: ”Litteratur på langs og på tværs” (Systime 2024): https://litthist.systime.dk/?id=124
”Guldhornene!”: ThirdEar: https://thirdear.studio/da/pods/guldhornene
“Amadeus” (klip fra: instr.: Milos Forman, spillefilm, 2001).
”Fem skarpe om Grundtvig” (DRKultur, 2013) – CFU.
”Påskeblomst, hvad vil du her?”, Syng med Sigurd. Sigurd Barrett: https://www.youtube.com/watch?v=k1YwnyGKe-o
Fibiger og Lütken: ”Litteraturens veje” (Systime 2012), s.146-153 (i grå udg.: s.137-144); s.565-567 (leksikonartikel om romantikken, i grå udg.: s.519-520).
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: ”Litteratur på langs og på tværs” (Systime 2024): ”Romantik 1800-1870”: https://litthist.systime.dk/?id=124 (kompendium).
”Adam Oehlenschläger Guldhornene, 1802”, danmarkshistorien.dk:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/adam-oehlenschlaeger-guldhornene-1802
”N.F.S. Grundtvig”, forfatterweb: https://forfatterweb.dk/oversigt/grundtvig-n-f-s (kopiark).
”Biedermeier – dansk litteratur”, Søren Vrist Christensen: https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714
Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk” (Systime 2024): Filmiske virkemidler: https://hbdansk.systime.dk/?id=220

Skriftlighed:
Fokus på den analyserende artikel.
Menneskets forhold til døden – analyse og fortolkning af novelle: Sissel Bergfjord: ”Springer” (2020).
Forestillinger fra romantikken: analyse af uddrag af Tobias Rahims portrætdokumentar: ”Nationalromantik 2021” (2020, instrueret af Tobias Rahim og Sebastian Birk).

Forberedelse til terminsprøven: Nicolai Rekve Eriksen: ”Eksamensgenrerne dansk stx” (Systime 2024): særlig fokus: analyserende og debatterende artikel:
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=134
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=135
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Ungdomsliv og identitet (VÆRK 3)

Tema: Ungdomsoprør, ungdomsliv og identitet på Færøerne.

Der arbejdes særligt med følgende punkter:
personkarakteristik, relationer mellem personerne, indre og ydre konflikter, filmiske virkemidler, dramaturgi, fakta- og fiktionskoder, autenticitetsmarkører, dokumentarfilmtyper (undergenrer), sammenhængen mellem filmen og Dania Tausens digtsamling.

Anden del af forløbet: gruppefremlæggelser af de forskellige dokumentarfilmtyper.

Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave (den analyserende artikel) om dokumentarfilmen "Skål".



Materiale:
Dorte Hygum Sørensen: ”Jeg tror det barn, jeg var engang, ville være forskrækket over og bange for hende, jeg er nu.” (Interview, Politiken, d. 23. april 2021).
Dania O. Tausen: "Skål" (udvalgt digt fra digtsamlingen "Skål", Sprotin, 2020)
"Skål" (instr.: Cecilie Debell og Maria Guldbrandsø Tórgard, dokumentarfilm, 2021, VÆRK 3).

Klip fra ”På ubestemt tid” (instr. Maria Lyhne Høj, DR 2015, CFU).
Klip fra ”Dømt til behandling” (instr.: Lars Engels, DR, 1997): https://www.youtube.com/watch?v=vKvSnHfnYC4
Klip fra ”Armadillo” (instr.: Janus Metz, 2010, CFU).
Klip fra “I skattely” (DR1, 2013, CFU).
Klip fra ”Den hemmelige krig” (instr.: Christoffer Guldbrandsen, 2006, CFU).
Klip fra ”Bowling for Columbine” (instr: Michael Moore, 2002, CFU).
Klip fra “Ambassadøren” (instr.: Mads Brügger, 2011, CFU).

Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk":
"Filmiske virkemidler": https://hbdansk.systime.dk/?id=222&L=0#c732
"Filmens dramaturgi": https://hbdansk.systime.dk/?id=223
"Dokumentarfilmtyper": https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c743

Berit Langdahl, Mimi Olsen og Pia Quist: "Krydsfelt" (forfatterne og Gyldendal 2017): "Mediegenrer", "Fakta og fiktion, koder og kontrakter" (kopiark):
https://krydsfelt.systime.dk/?id=145
https://krydsfelt.systime.dk/?id=292

Antal læste sider: 58 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Lyrik - VÆRK 4 (litteratur og sprog)

Forløbsbeskrivelse:
Fokus på digt som litterær genre: traditionelle og moderne digte, lejlighedsdigt, centrallyrik, prosadigt, interaktionslyrik.
Teori - det visuelle: ydre komposition, strofisk/ustrofisk, rolig/urolig sats, enjambement, typografi og tegnsætning, rim og rytme, oplæsningens betydning.
Teori og metode: komposition: gentagelser, kontrast, tiden, rummet, jeget.
Yderligere metodebegreber anvendt i analyse og fortolkning: sproglige billeder, ordvalg/semantiske felter, modsætninger, tematisk analyse.

Vi arbejder kort med den litteraturhistoriske periode: 1990'erne: det fænomenologiske, kroppen. Påbegynder derefter værklæsning af Kirsten Hammanns digtsamling: "Mellem tænderne" (1992).
Gruppearbejde og fremlæggelser af digtanalyser (selvvalgte digte fra samlingen).


Materiale:
Fire digte fra Dania Tausens digtsamling: "Skål" (2020): "avensis", "vandskade", "kattehår", "skål".
Dorte Hygum Sørensen: ”Jeg tror det barn jeg var engang….” (interview med Dania Tausen i Politiken d. 23.april 2021).
Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk” (Systime 2024): ”Digt”: https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1175
Mette Ewald og  Rikke Taber: ”Lyrik – når sproget spiller” (Systime 2024): https://lyrik.systime.dk/?id=219
https://lyrik.systime.dk/?id=136
https://lyrik.systime.dk/?id=196

Fibiger og Lütken: "Litteraturens veje": kapitel 17: ”1990’erne - det postmodernes udløb” (skimlæse): https://litteraturensveje.systime.dk/?id=519
Forfatterweb (om Kirsten Hammann, kopiark): https://forfatterweb.dk/oversigt/zhammann00?check_logged_in=1

Skriftlighed:
1) Digtanalyse af et af de fire digte fra Dania Tausens digtsamling: "Skål" (2020) - se ovenfor.
2) Opgave: "Naturdigte" (den reflekterende artikel)

Vi arbejder med den reflekterende genre:
Nicolai Rekve: "Eksamensgenrerne" (Systime 2024):
"Den reflekterende artikel: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=136
"Den reflekterende artikels opbygning": https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=182
"Video: Hvordan skriver man en god reflekterende artikel: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=231

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Realismer og modernismer (VÆRK 5)

Tematisk forløb: 1900-2000: Realismer og modernismer
Med afsæt i Steffen Auring og Erik Svendsens differentiering mellem begreberne realisme og modernisme læses et udvalg af tekster, der er skrevet inden for perioden 1870-2000. Fokus er på sondringen mellem realismebegrebet og det modernistiske islæt, der har særlig fokus på formsproget og det faktum at fremmedgørelsen er blevet et livsvilkår: ”… modernismen [har] med sit radikale sprogsyn (…) en drøm om at ændre læserens verdensbillede,…” (Auring & Svendsen, 2010).

Intro:
To definitioner på og karakteristika af begreberne: realisme og modernisme (pp).
Teksteksempler fra kompendiet ”Realismer og modernismer”.
Ron Mueck: ”Boy” (1999)
Robert Jacobsen: ”Concrétion” (1953)
Edgar Degas: ”L’Attente” (1879) (maleri).
Pablo Picasso: ”Les Demoiselles d’Avignon” (1907) (maleri).


Tidlig modernisme
Kort gennemgang af begrebet ’symbolisme’ – Hammershøis maleri: ”Åbne døre” (1905).
Vi læser Johannes V. Jensens myte ”En vinternat” og digtet ”Interferens” (1901) som eksempel på det moderne i tiden: uendelighedserfaring, splittelse og modsætninger, det moderne menneskes udfordringer, det uhyggelige/det uhjemlige. I grupper produceres en podcast med lydeffekter på baggrund af ”Vinternat” (remediering).

Mellemkrigstiden
Begreber: ekspressionisme, Freud, det ubevidste, biografisk læsning, psykoanalytisk læsning, sproganalyse: metaforik.
Der arbejdes primært med ekspressionismen og med Tom Kristensens litteratur som eksempel.

Efterkrigstid og modernisme (1945-1970)
Begreber: eksistentialisme (kristen og ateistisk eksistentialisme), Sartre: ”Mennesket er dømt til frihed”, Heretica, det absurde,
Eksistentialisme: frihed, ansvar, skyld, valg, det at turde tage et valg, accept af livsvilkår, eksistens går forud for essens.
1960’er-modernisme
konfrontationsmodernisme, den moderne verden, kulturradikalisme, eksistentialisme, nyrealisme, politisk realisme, bekendelseslitteratur.

Storbymodernisme og postmodernisme (1980'erne)
”Nå-generationen” – ‘sønner og døtre af den tavse tid” (David Bowie), et subjektivt oprør, sanselighed og skønhed og en vision om frihed: kunsten er til for sin egen skyld, kritik mod 1970’ernes stive nyttemoral, ‘sorte romantikere’, ‘punk-ekspressionister’, ‘beton-symbolister’, ‘kropsmodernisme’

Minimalisme og Helle Helle (1990'erne)
Eksperimenterende, leg med genren, ”less is more”, minimalistisk, tomme pladser, isbjergsteknik.
Perspektivering til impressionismen.


Materiale:
Johannes V. Jensen: ”Vinternat” (1908), ”Interferens” (1901).
Tom Kristensens: af ”Hærværk” (1930)
Tom Kristensen: ”Nat i Berlin” (1921)
Martin A. Hansen: ”Paradisæblerne” (1953)
Albert Camus: "Den fremmede" (1942) (VÆRK)
Klaus Rifbjerg: af ”Arkivet” (1967)
Peter Seeberg: ”Hvile” (1962)
Vita Andersen: “Fredag, Lørdag, Søndag” (1977)
Michael Strunge: ”Plasticsolen” (1981)
Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” (1804)
Helle Helle: ”Film” (1996)
Herman Bang: ”Den sidste aften” (1880)

"Mais Litteraturkanon": https://beta.mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000115388
”Peter Seeberg: Ved havet” (film, CFU)
”Minimalisme og Helle Helle – dansk litteratur: https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo&t=661s

Steffen Auring og Erik Svendsen: ”Realismer og modernismer” (Systime 2010), s.7-8 (kopi).
Barbara Kjær-Hansen, m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs": Johannes V. Jensen: På Memphis Station: https://litthist.systime.dk/?id=263
Barbara Kjær-Hansen, m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs": "1890-2000: Modernisme og realisme: https://litthist.systime.dk/?id=126
"Det moderne samfund": https://litthist.systime.dk/?id=169
"1900-tallets stilretninger": https://litthist.systime.dk/?id=170
”Tidlig modernisme”: https://litthist.systime.dk/?id=171
Barbara Kjær-Hansen, m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", ”60’er-modernisme”: https://litthist.systime.dk/?id=174
Barbara Kjær-Hansen, m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs": ”Prosa i 60’erne”: https://litthist.systime.dk/?id=174#c499
Barbara Kjær-Hansen, m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs": ”Forfatteren Peter Seeberg”: https://litthist.systime.dk/?id=269
Barbara Kjær-Hansen, m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs": ”Forfatteren Vita Andersen: https://litthist.systime.dk/?id=270
Barbara Kjær-Hansen, m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs": ”Nyrealisme 1965-80”: https://litthist.systime.dk/?id=175
Barbara Kjær-Hansen, m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs": ”Storbymodernisme og postmodernisme (1980-90)”: https://litthist.systime.dk/?id=177
Barbara Kjær-Hansen, m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs": ”Minimalistiske fortællinger i 1990’erne”: https://litthist.systime.dk/?id=178#c540
Barbara Kjær-Hansen, m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs": ”Helle Helle: Film”: https://litthist.systime.dk/?id=273
Barbara Kjær-Hansen, m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs": ”Overgang til det 21. århundrede”: https://litthist.systime.dk/?id=306
Johanns Fibiger og Gerd Lütken: ”Litteraturens veje” (Systime 2013), s.287-293.

Lasse R. Gammelgaard m.fl.: ”Galskab i litteraturen” (Systime 2019), s.174 (kopi)
Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk” (Systime, Dlf 2015), 87-88; 95-97.
Bo Hakon Jørgensen: ”Den fremmede” (Kristeligt Dagblad 17.5.02): https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/den-fremmede

Skriftlighed:
De tre skriftlige genrer forud for terminsprøven (Eksamenssæt d.20. maj 2020)
Retorisk analyse af taler + Rebecca Bach Lauritsens tale (aflevering).
Den debatterende artikel: Grøn markedsføring
                                                    
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Skriftlighed

Vi arbejder bredt med de tre skrivegenrer: den debatterende, den analyserende og den reflekterende artikel.

Materiale:
Nicolai Rekve Eriksen: "Eksamensgenrerne" (Systime ..)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Skriftlighed

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Romantisme (VÆRK 6)

Forløbsbeskrivelse:
Begreber: ekstrem individualisme, forbudte og fortrængte natsider, provokerende, det dæmoniske, det gotiske, det psykologiske, menneskets skyggeside, det interessante, kynisme, kølig omgang med stoffet, at fastholde øjeblikkets skønhed i poesiens form, splittelse er grundmotivet – skønheden er målet.
Blicher – tematik:
”Præstens og herredsfogedens store tragedie er, at de i deres tillid til den ordentlige verden de lever i, og til både kristne og verdslige love, ikke formår at gennemskue Morten Bruus’ ondskab og på den måde kommer til at stille retfærdigheden i det uretfærdiges tjeneste.”

Materiale:
Christian Winther: ”Skriftestolen” (1843)
Edgar Allan Poe: ”Den sorte kat” (1843)
St. St. Blicher: ”Præsten i Vejlbye” (1829) (VÆRK)
”Romantisme – dansk litteratur” (video v/Søren Vrist Christensen): https://www.youtube.com/watch?v=
“Vincent” (animation, instr.: Tim Burton, 1982): https://www.youtube.com/watch?v=fxQcBKUPm8o
“Præsten i Vejlby” (spillefilm, instr.: Claus Ørsted, 1972)
Johannes Fibiger og Gerd Lütken: ”Litteraturens veje” (Systime 2012), s. 168-171; s.172-176; s.567 (romantisme).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Avisjournalistik

Begreber:
avistyper, stofområder, samfundsområder, Jürgen Habermas' offentlighedsmodel, de fem nyhedskriterier, kilder (erfaringskilde, partskilde, ekspertkilde), vinkling, avisens genrer; nyhedsjournalistik, meningsjournalistik, fortællende journalistik, indre komposition, nyhedstrekanten, hey-you-see?-soo, Jon Franklins story-model, den tredje fortællemåde, aktantmodellen, det journalistiske sprog, Gallups kompasmodel, fake news, clickbait og satire.
Der arbejdes særskilt med forskellige eksempler på meningsjournalistik (opinionsgenren): leder, kommentar, klumme, læserbrev, kronik, anmeldelse, nyhedsanalyse.

Materiale:
Martin Burcharth: "I 'normale' tider ville en præsident have fyret sine sikkerhedsrådgivere" (Information d.25.3.2025).
Thomas Lauritzen: "Terror i Bruxelles: Stopper det aldrig?" (Politiken d.22.3. 2016)
Podcast: Avistid med Arve: "Amerika på glatis" (Weekendavisen d.26.3.25): https://www.weekendavisen.dk/avistid/amerika-paa-glatis
"Bliv klogere på fake news": https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/bliv-klogere-paa-fake-news#!/ (DR Undervisning, Detektor-akademiet, d. 21. februar 2019).
Jakob Gottschau: "Løgnefabrikken - de falske nyheder fra Rusland" (2018) (CFU).


Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" (Systime 2025): kapitel 5.1: Avisjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/?id=218
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Nyere litteratur

Forløbet skal give et overblik over tendenser i nyere litteratur i perioden 2000-2024.

Begreber: Den globale tidsalder, millenium, terrorisme og kultursammenstød, finanskrise og nye magtforhold, globaliseringens udfordringer, det senmoderne samfund, globaliseret litteratur.

Gruppepræsentationer af emnerne:
Autofiktion, kønsroller, krig, klimakrise, klasse, over grænsen (migration), komik, humor, satire.

Vi arbejder særligt med udvalgte digte fra Christina Hagens digtsamling "Pow Pow Pow" (2024) som eksempel på litteratur fra de seneste fem år.

Materiale:
Christina Hagen: "Jeg tænker på dig der er i Wien", "Jeg så et firben", "Dine varme kinder flyver rundt på min altan", "En bette molbo kan æ få kontakt til si kærest", "Fuld af minderværd i di indbak" (Digtsamlingen "POW POW POW", 2024).

Marie Ravn Nielsen: "Moritz rare morfar var topnazist: Han var én af historiens værste forbrydere" (2020).
Helle Helle: ”Globryllup”, (2000).
Line Knutzon: ”Kammerater…arter….arter” (1. maj 2017).
Henrik Nordbrandt: ”Vuggevise” (2015).
Fine Gråbøl: ”Psykisk sårbarhed” (”Ungeenheden”, 2021)
Olga Ravn: ”Den fødende kvinde” (”Mit arbejde”, 2020).
Theis Ørntoft: "Jordisk" (2023).


"Den globale tidsalder (1991-)": Litteraturportalen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=364

"Fiktionseksperimenter og samfundsengagement": Litteraturportalen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2909

"Autofiktion - forfatteren i fiktionen": https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2911
"Kønsroller": https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2913
"Krig": https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2914
"Klimakrise": https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2915
"Klasse - velfærdsstat og finanskrise: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2916
"Over grænser - migration og menneskerettigheder": https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2917
"Komik, humor og satire": https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2918

Litteraturportalen:
"Oversigt over de seneste fem års litteratur": https://litteraturportalen.systime.dk/?id=231
"Hagen, Christina": https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2869
"POW POW POW. Pistoldigte" (2024, uddrag): https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2870
"Interview med Christina Hagen om POW POW POW": https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2871

Antal læste sider: cirka 29 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer