Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vejlefjordskolen
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 id/g (1g id, 2g id, 3g id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atletik_mini OL
3000m
800m
100m
Spydkast
Kuglestød
Longjump
HJ
Vejlefjordløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte - Sikkerheds regler
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Netball
Introduktion til Netball:
Bevægelse færdigheder: change of pace, change of direction (cut, roll, pivot, reverse pivot)
Passing teknik: chest, bounce, overhead, javelin
Shooting
Zonal positions
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Svømning
Crawl - teknisk
Body position
Vejrtrækning
Power pull
Feel for water
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Basketball
Dribbling -
Shooting - body shape, handposition, follow through
Lay up - footwork, hand position
Defense - body position, footwork, zone/man to man
Team play -
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rounders & Cricket
Kast/grib teknikker
Rounders regler
Tatiktisk elementer/teamwork
Spilforståelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rugby + Haka folk dans
Intro til rugby
Tag rugby - passing, tackling, 1v1, 2v1, loop, switch, regler (offside, tackling) game 7v7
Contact - tackling, safety regler, technique 1v1
Ethics in Rugby
New Zealand All Blacks - Kultur og betydning - Haka
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Badminton
Badminton
footwork
Overhead clear
Net lift
High serve
Dropshot
netplay
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hiphop dans
Sammensætte en række øvede/kendte bevægelser/danstrin som en lille koreografi til selvvalgt musik.
Tænk på Labans B.E.S.S. koncept (Body, Effort, Space, Shape) og BOUNCE, GROOVE og JACKING i jeres performance.
Bevægelseskvalitet, synkron og performancekvalititet i deres egen koreografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Projektarbejde
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Galla Dans - Les Lanciers & Folk dans
Mestre alle 5 ture med fokus på bevægelseskvalitet
Chasse trin både forlæns og baglæns, sideværts trin pas de bas trin.
Opstilling,
Damefatning før igangsætning af kvadrille
Modtagning af partner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Parkour
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Træningsmetoder
Intro til trænings metode; forberedelse til træningsprojekt
Kontinuerlig træning
Interval træning
Cirkel træning
Styrke træning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
OAA Vandaktiviteter
Friluftsliv og natur – en fordel for sundheden og fitness
Risikoopfattelse og risikovurdering
1: Kano/kajak/SUP info., udstyr og redningsforebyggelse, regler for skoler, ind og udstigning
2. Undervisning i Kano/kajak/SUP tag.
3. Sikkerhed og Kano/kajak/SUP
4. Redning på lavt vand
5. Redning på dybvand; Makker kano/kajak redning - Parallel redning, X - redning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Fit til hvad?
Fit til hvad?
Teori:
• Fitness komponenter
• Fitness testning: validitet og reliabilitet af forskellige fitness tests
• Analyse af fitnesstestresultater
• Brug af fysiologiske tests til at bygge en fitness profil
Yubio IDRÆT C+B 2023:
Kapitel 7: Tests
7.1 Test-typer
7.2.2 Coopers løbetest
7.3 Test af styrke
Praktisk:
• Cooper test
• Plank test
• Muskle udholdenhed tests
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
14
|
Træningsprojekt – klog træning er bedre træning
Teori:
• Træningsprincipper – S.P.O.R.T, F.I.T.T.
• Træningsmetode
• Træningsadaptioner
Praktik:
• Udførelsen af træningsprogram
• Træningsprojekt report
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Volleyball - Team Dynamics
Teknik analyse
Baggerslag
Fingerslag
Underarm Serve (overarm)
Game management & spilleregler
Team Dynamics
Hvad er et hold/team/gruppe?
Teamudviklingsteori - Tuckman’s trin til teamets udvikling; forming, storming, norming, performing
Social/opgave kohæsion - Forholdet mellem kohæsion og præstation, kendetegn for en effektivt team
Strategier til at udvikle et effektivt team
Synergieffekt (procesgevinst og procestab)
Formelle og uformelle roller (på et volleyballhold)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
16
|
Træningsprojekt – klog træning er bedre træning
Teori:
• Træningsprincipper – S.P.O.R.T, F.I.T.T.
• Træningsmetode
• Træningsadaptioner
Praktik:
• Udførelsen af træningsprogram
• Træningsprojekt report
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Dans Fit
Brug af musikken som et motivations værktøj og midler til at forbedre fysiske evner (fitness komponenter)
Udføre øvelserne korrekt og med store bevægelser og energi, udforme en serie der er hård nok til, at man opnår en bedre kondition, udholdenhed og styrke og opbygge serier, så det passer med takter og musik.
Motivation
Motivation - forskellige typer af motivation: indre, ydre,
Målsætning - mål orientering: opgave/konkurrence, resultatmål, præstationsmål, procesmål
Målorietation - Opgave/konkurrence
Goal Achievement theory - N.Ach/ N.Af
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Yoga + eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/206/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53897909169",
"T": "/lectio/206/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53897909169",
"H": "/lectio/206/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53897909169"
}