Holdet 2022 SP/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vejlefjordskolen
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 2022 SP/g (1g SP, 2g SP, 3g SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begyndersystem del 1 (IKKE EKSAMEN)
Titel 2 España - cultura y tradiciones
Titel 3 TEMA 1: México - cultura y leyendas
Titel 4 TEMA 2: El crimen en la ficción
Titel 5 TEMA 3: Igualdad de género
Titel 6 TEMA 4: Los jóvenes españoles
Titel 7 TEMA 5: La Guerra Civil y la Época de Franco
Titel 8 TEMA 6: Migración

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begyndersystem del 1 (IKKE EKSAMEN)


BEGYNDERBØGER:
Buena Idea I (libro de trabajo + libro de textos), Ulla Håkanson mf.l., L&R Uddannelse, 2006: Kapitel 1-8

GRAMMATISKE EMNER OG DIVERSE ØVELSER:
Spansk Begyndergrammatik:
Kort om substantiver, artikler, regelmæssige ar-, er- og ir-verber i præsens samt en række uregelmæssige verber og refleksive verber, præpositioner, adverbier og adjektiver, farver, spørgeord og tal (1-99)

Andre emner:
- at hilse på, præsentere sig (navn, alder, bopæl) og spørge andre
- udtale og tryk
- alfabetet
- verber, uregelmæssige i præsens (ser, estar, ir, tener, saber, jugar, querer)
- verber: hay (intro til billedbeskrivelse)
- verber, perfektum
- verber, introduktion til futurum (nær fremtid)
- verber, tener i faste udtryk (herunder intro til tener + que + infinitiv)
- interrogative pronominer
- possessive pronominer
- personlige pronominer (subjektsformer)
- præpositioner
- a+el=al, de+el=del
- nægtelsen no
- genitiv
- grundtal 0-100

ORDFORRÅD/GLOSETRÆNING:
Primera clase de español (fokus på gennemsigtige ord, mest substantiver)
Mejora tu vocabulario básico (forløb på Quizlet):
- "Adjektiver - diverse antonympar 1 + 2"
-  "Personlige pronominer"
- "Possessive pronominer"
Los días de la semana
Los meses del año
El tiempo y las estaciones del año
Spil: "Headbanz" på spansk

VIDEN OM KULTUR OG SAMFUND:
Præsentation af et spansktalende land (gruppearbejde)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 TEMA 2: El crimen en la ficción

I dette forløb læser vi forskellige fiktionstekster, der alle på den ene eller den anden måde handler om noget kriminelt. Læsningen af Lola Lago bringer desuden flere kulturelle aspekter i Spanien i spil. Fokus i forløbet er dog på læseforståelse og emnespecifikt ordforråd, samt at gengive teksternes handling mundtligt og skriftligt. Vi arbejder kun med analyse og fortolkning i et begrænset omfang i form af personbeskrivelse/personkarakteristik og lidt ift. tid og sted. Under læsningen af Metro Tirso de Molina trænes eleverne i at "læse mellem linjerne". Særligt i forbindelse med læsningen af Lola Lago lægges der også vægt på kontekstbaseret grammatik, bl.a. verbalperifraser.

Kernestof:

2.g:

"Lola Lago - detective: Vacaciones al sol", Lourdes Miguel y Neus Sans,
Difusión S.L., Barcelona 2003

"La Casa de Papel": Referater af sæson 1 og 2 samt rollelister (korte beskrivelser af persongalleriet): https://www.culturagenial.com/es/serie-la-casa-de-papel/

3.g:

"Metro Tirso de Molina", novelle, s. 13-17 i "Cuentos del asfalto", Juan Madrid, Haases Spanske Novellesamling, P. Haase og Søns Forlag as, 1997.

Supplerende stof:

Dansk introduktion til "Metro Tirso de Molina"

Eleverne har selv set udvalgte afsnit af serien "La Casa de Papel".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 66 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 TEMA 3: Igualdad de género

Forløb om “Machismo, kønsroller og skønhedsidealer”, “ El machismo tóxico” (konsekvenser ved stereotypt kønssyn) eller “Kønsidentitet og seksualitet” i spansktalende lande, se inspiration her:

https://emu.dk/stx/undervisningsmiljoe/seksualundervisning/seksualundervisning-med-afsaet-i-laereplanerne-spansk?b=t6-t383-t6180
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 TEMA 4: Los jóvenes españoles

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer