Vejlefjordskolen
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vejlefjordskolen
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/g - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Vejlefjordskolen
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Hold
2022 SP/g (
1g SP
,
2g SP
,
3g SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begyndersystem del 1 (IKKE EKSAMEN)
Titel 2
España - cultura y tradiciones
Titel 3
TEMA 1: México - cultura y leyendas
Titel 4
TEMA 2: El crimen en la ficción
Titel 5
TEMA 3: Igualdad de género
Titel 6
TEMA 4: Los jóvenes españoles
Titel 7
TEMA 5: La Guerra Civil y la Época de Franco
Titel 8
TEMA 6: Migración
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begyndersystem del 1 (IKKE EKSAMEN)
BEGYNDERBØGER:
Buena Idea I (libro de trabajo + libro de textos), Ulla Håkanson mf.l., L&R Uddannelse, 2006: Kapitel 1-8
GRAMMATISKE EMNER OG DIVERSE ØVELSER:
Spansk Begyndergrammatik:
Kort om substantiver, artikler, regelmæssige ar-, er- og ir-verber i præsens samt en række uregelmæssige verber og refleksive verber, præpositioner, adverbier og adjektiver, farver, spørgeord og tal (1-99)
Andre emner:
- at hilse på, præsentere sig (navn, alder, bopæl) og spørge andre
- udtale og tryk
- alfabetet
- verber, uregelmæssige i præsens (ser, estar, ir, tener, saber, jugar, querer)
- verber: hay (intro til billedbeskrivelse)
- verber, perfektum
- verber, introduktion til futurum (nær fremtid)
- verber, tener i faste udtryk (herunder intro til tener + que + infinitiv)
- interrogative pronominer
- possessive pronominer
- personlige pronominer (subjektsformer)
- præpositioner
- a+el=al, de+el=del
- nægtelsen no
- genitiv
- grundtal 0-100
ORDFORRÅD/GLOSETRÆNING:
Primera clase de español (fokus på gennemsigtige ord, mest substantiver)
Mejora tu vocabulario básico (forløb på Quizlet):
- "Adjektiver - diverse antonympar 1 + 2"
- "Personlige pronominer"
- "Possessive pronominer"
Los días de la semana
Los meses del año
El tiempo y las estaciones del año
Spil: "Headbanz" på spansk
VIDEN OM KULTUR OG SAMFUND:
Præsentation af et spansktalende land (gruppearbejde)
Indhold
Kernestof:
Presentación personal
Samme lektie som til i går + medbring mappen og hæftet
Plan og materialer
Plan para la clase (ikke lektier:-))
Brug 15-20 minutter på at repetere glosetræningen fra virtuelt i onsdags:
Plan para la clase
Repetición: La conjugación de los verbos AR en presente (HABLAR, TRABAJAR, ESTUDIAR)
De personlige stedord (pronombres personales)
Repetición: La conjugación de los verbos ER en presente (COMER, BEBER, LEER)
La conjugación de los verbos IR en presente (VIVIR, ESCRIBIR, RECIBIR)
Læs opgavenoten til den spanskaflevering I har til d. 19/12:-)
Plan
La conjugación en presente de los verbos reflexivos (LAVARSE y SENTIRSE)
ADJEKTIVER (tillægsord): Oversæt de tre små "sætninger" vi skrev op sammen i timen (se nedenfor)
La conjugación en presente de los verbos irregulares (SER, ESTAR, DECIR y HACER)
Bingo de Navidad:-)
Los días de la semana (glosetræning)
I har alle - langt om længe - fået "Spansk Begyndergrammatik (studieopgave)" retur (afleveret 11/12). Tjek mine rettelser inden timen, hvor vi kort gennemgår opgaven.
I behøver ikke tage Buena Idea-bøgerne med alligevel!
Los meses del año (glosetræning)
Traer los libros Buena Idea a clase!
Repetición: Los meses del año (glosetræning)
Glosetræning: El tiempo y las estaciones del año
Glosetræning (repetition): El tiempo y las estaciones del año
Glosetræning: Adjektiver, diverse antonympar 1
Traer los libros Buena Idea a clase (Medbring Buena Idea-bøgerne til timen)
Glosetræning: Adjektiver, diverse antonympar 2
I timen i dag har vi fokus på udtale- og trykregler. Inden timen bedes I læse om udtalen af VOKALER på s. 1 i dette dokument: Udtale- og trykregler på spansk_DE VIGTIGSTE inkl. diftonger.pdf
Plan: Música español y taller de carteles
Medbring gerne tuscher og farveblyanter, da vi skal hygge med at lave plakater i dag:-) Kom også gerne med ønsker til spansk musik, vi kan høre imens:-)
Traer los libros Buena Idea a clase:-)
Traer los libros Buena Idea a clase
Traducir dos frases
Repeter bøjningen af de regelmæssige AR-verber i præsens (nutid): HABLAR, ESTUDIAR og TRABAJAR
Buena Idea: Ejercicio 6 p. 26 del libro marrón + Traer los libros a clase
¿Qué has hecho en el fin de semana?
Medbring jeres spanskmappe, skriveredskaber og computer:-)
Juana, Lorena og Mercedes (og evt. andre der blev færdige med oversættelsen i timen i går) skal også medbringe Buena Idea-bøgerne
Glosetræning: Adjektiver 1 og 2 (repetition, 26 gloser i alt)
Terminar la traducción de la semana pasada (færdiggør oversættelsen fra sidste uge): Brev fra Adela_Perfektum (førnutid).jpg
Glosetræning: Possessive pronomener (ejestedord)
Traer los libros Buena Idea a clase + øv jer på udtalen af ordet "hay":-)
Repetir la conjugación en presente del verbo IR (repeter bøjningen i præsens (nutid) af verbet IR): voy, vas, va, vamos, vais, van
Oversættelse med IR i præsens
Ingen andre lektier end Entrega 4 til 17/4 - men husk at en del af afleveringen er at træne alle verberne på s. 1 grundigt! I timen i dag får I en "test" uden hjælpemidler:-)
Repeter bøjningen af verbet IR i præsens igen: voy, vas, va, vamos, vais, van
Medbring Buena Idea-bøgerne + jeres spanskhæfte og -mappe
¿Qué vas a hacer en el fin de semana?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 67
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
España - cultura y tradiciones
España - cultura y tradiciones:
1.g: Vídeo: La Navidad, la religión:
https://www.youtube.com/watch?v=DBIIkFf65rA
1.g: Canción: Feliz Navidad
3.g: Video: La Navidad en España (tradiciones de Navidad, Año Nuevo y Reyes Magos):
https://www.youtube.com/watch?v=6eTka4iinBw
Indhold
Kernestof:
Plan
La conjugación en presente de los verbos irregulares (SER, ESTAR, DECIR y HACER)
Bingo de Navidad:-)
På tirsdag spiller vi julebanko m hitverber! Brug 10-15 minutter hjemme inden timen i dag på at øve hitverber (valgfrit hvilke) og medbring jeres hitverbeoversigt til timen! (vedhæftet så I ved hvilken en jeg mener)
Samuel, Rebeka, Nanna og Sára ...
Julebanko med hitverberne - og præmier:-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
TEMA 1: México - cultura y leyendas
2.g: El Día de los Muertos
3.g: La leyenda de La Llorona y La Vida y el Arte de Frida Kahlo (documental)
Indhold
Kernestof:
Plan
Practicar bien estos 14 adverbios
Traer el compendio “El Día de los Muertos” a clase
Hoy en clase
Medbring print med teksten om Los Aztecas og La Llorona fra i torsdags! Alle skal være færdige med at læse alt det, der ikke er streget over + have lavet samtaleopgaverne på sidste side.
Tjek inden timen jeres ca.-karakter for den mundtlige mini-prøve i torsdags og læs den feedback, jeg har skrevet til jer. Noter, hvis I har spørgsmål.
Vigtig info vedr. hjælpemidler skr eksamen
Eksamensforberedelse skr og/eller mdt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
TEMA 2: El crimen en la ficción
I dette forløb læser vi forskellige fiktionstekster, der alle på den ene eller den anden måde handler om noget kriminelt. Læsningen af Lola Lago bringer desuden flere kulturelle aspekter i Spanien i spil. Fokus i forløbet er dog på læseforståelse og emnespecifikt ordforråd, samt at gengive teksternes handling mundtligt og skriftligt. Vi arbejder kun med analyse og fortolkning i et begrænset omfang i form af personbeskrivelse/personkarakteristik og lidt ift. tid og sted. Under læsningen af Metro Tirso de Molina trænes eleverne i at "læse mellem linjerne". Særligt i forbindelse med læsningen af Lola Lago lægges der også vægt på kontekstbaseret grammatik, bl.a. verbalperifraser.
Kernestof:
2.g:
"Lola Lago - detective: Vacaciones al sol", Lourdes Miguel y Neus Sans,
Difusión S.L., Barcelona 2003
"La Casa de Papel": Referater af sæson 1 og 2 samt rollelister (korte beskrivelser af persongalleriet):
https://www.culturagenial.com/es/serie-la-casa-de-papel/
3.g:
"Metro Tirso de Molina", novelle, s. 13-17 i "Cuentos del asfalto", Juan Madrid, Haases Spanske Novellesamling, P. Haase og Søns Forlag as, 1997.
Supplerende stof:
Dansk introduktion til "Metro Tirso de Molina"
Eleverne har selv set udvalgte afsnit af serien "La Casa de Papel".
Indhold
Kernestof:
Plan
Forbered jer hjemmefra på endnu en omgang mundtlig beskrivelse af et billede, I ikke har set på forhånd! Gennemgå listen med "preguntas típicas" (vedhæftet) og husk at medbringe jeres personlige liste med udtryk og vendinger til spontant spansk (fx "
Las mismas tareas como ayer:-) (De samme lektier som i går:-))
Medbring igen alt hvad I skal bruge til mundtlig billedbeskrivelse:-)
ALLE: HITVERBER: Repeter de næste fire hitverber: DAR, PONER, PASAR, HACER. I skal kunne deres betydning, bøjning i præsens (nutid), samt de tre ubøjede former (dvs. infinitiv, participium og gerundium). Brug oversigten over hitverber og medbring den
Amaja, Døgg, Rebekka, Samuel og Sara: Medbring alt det I skal bruge til spontan mundtlig billedbeskrivelse, dvs. fx kompendiet billedbeskrivelse og jeres personlige liste med udtryk og vendinger til spontan spansk ("jeg ved det ikke" osv.)
Amaja, Døgg og Rebekka: Medbring det samme som til i går (mundtlig billedbeskriv.)
TODOS: ORDVALG: Hvad er forskellen på disse ord: que og como, bebido og bebiendo, un hombre og el hombre, diferente og diferencia, qué og que, ellos og ustedes, vivo, vivido og viviendo, piso og ocación, trabajo, trabajar og trabajador.
Descripción de una foto sin ayuda
Medbring Hitberveoversigten + bogen Spontant Spansk
Descripción de una foto sin ayuda (fortsat)
Medbring hitverbeoversigten, bogen Spontant Spansk og høretelefoner!
Entrega 6: Delprøve 1 skal afleveres ved timens start!
Medbring materialet om Semana Santa til timen samt oversigten over hitverber.
Hvornår er det påske?
Repeter betydningen + bøjningen i præsens (nutid) samt participium- og gerundiumformerne af de sidste fire hitverber: SEGUIR, VOLVER, DEJAR, LLEVAR
Medbring hitverbeoversigten til timen
Oversæt fire sætninger med de fire hitverber fra i går, men hvor de indgår i verbalperifraser... (se nedenfor)
Glosetræning: Substantiver 1 (9 gloser): https://quizlet.com/378638751/substantiver-overbegreber-1-flash-cards/
Oplæg VAMOS ARGENTINA med 3.g i lokale 27
Glosetræning: Substantiver: Overbegreber 3 (13 gloser)
Glosetræning og ordforklaring: Repeter gloserne fra i går (Substantiver: Overbegreber 3) og medbring jeres ordforklaring(er) fra i går
Døgg, Samuel y Nanna: mundtlig billedbeskrivelsesøvelse;-)
Glosetræning: repeter "Substantiver: Overbegreber 1, 2 og 3" (du finder dem alle her: Mejora tu vocabulario básico) I timen leger vi "kommode" med alle gloserne fra de tre blokke.
Medbring også den ordforklaring du lavede i timen i går
Amaja, Agnethe, Sára (og Rebeka, hvis du kan): mundtlig billedbeskrivelsesøvelse;-)
Glosetræning: Substantiver: Overbegreber 4
No hay deberes para hoy, pero en clase vais a tener que seguir leyendo Lola Lago....:-)
De to datider
De to datider: Øv jer grundigt på bøjningerne af HABLAR, COMER og VIVIR i præteritum (den anden datid). I finder dem på s. 28 (13A) i opgavekompendiet
HUSK at medbringe det printede opgavekompendium til timen!
De to datider: Færdiggør øvelse 1 med præteritum på s. 29 (13B) i opgavehæftet og medbring hæftet til timen
Medbring novellen "Metro Tirso de Molina" til timen!
Forbered delprøve 1 hjemmefra (laves som test på klassen i dag)
Hoy en clase (plan)
Prueba oral 6: El Crimen en la Ficción
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 66
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
TEMA 3: Igualdad de género
Forløb om “Machismo, kønsroller og skønhedsidealer”, “ El machismo tóxico” (konsekvenser ved stereotypt kønssyn) eller “Kønsidentitet og seksualitet” i spansktalende lande, se inspiration her:
https://emu.dk/stx/undervisningsmiljoe/seksualundervisning/seksualundervisning-med-afsaet-i-laereplanerne-spansk?b=t6-t383-t6180
Indhold
Kernestof:
Plan
Estereotípos de género (kønsstereotyper) - se lektien nedenfor - skal afleveres i Elevfeedback FØR timen
Leer y entender/traducir el título y el subtítulo de este artículo (læs og forstå/oversæt titlen og undertitlen/rubrikken i denne artikel, dvs. alt oven for illustrationen med "bobler"): Los estereotipos de género se mantienen en las profesiones_ El
Glosetræning (repetition): Adverbier (tid)
Traer el compendio "Igualdad de género" a clase
No hay ningunos deberes para hoy:-)
Leer el texto A "Raperos" de la "Entrega 1a Raperos DP1" antes de la clase de hoy y traerla a clase (Læs teksten "Raperos" fra "Aflevering 1a Raperos DP1", og medbring den til timen - I fik den udleveret i timen torsdag 22/8, men jeg har også vedhæft
Leer y entender el título y el subtítulo del artículo "Hombres que avanzan en profesiones de mujeres" que os dí en clase el martes (también lo he adjuntado aquí abajo) - Læs og forstå titlen og undertitlen i artiklen "Hombres ..." som jeg gav jer i t
HUSK at aflevere "Ent. 1a Raperos DP1" ved timens begyndelse
Medbring også emnemappen "Igualdad de género"
Grammatik: Øv jer på nedenstående "remser" med de personlige pronomeners former som hhv. grundled (X), genstandsled (Δ), hensynsled (□) og efter forholdsord (fx til, fra, med, på osv.)
Repeter spørgeordene (de interrogative pronomener - se link + PDF nedenfor) & formuler tre spørgsmål til teksten "Hombres que avanzan ..." med brug af tre FORSKELLIGE spørgeord (og ingen af dem må være "qué")
Medbring billedbeskrivelsesmappen og andet I evt. bruger til mundtlig billedbeskrivelse
Traer el folleto "Igualdad de género" a clase (Medbring mappen" Igualdad de género" til timen)
Martes de gramática - no hay deberes:-)
GENAFLEVERING af Ent. 1a (delprøve 1) - afleveres ved timens begyndelse
También tenéis que haber leido el resto del artículo "La lucha por el sacerdicio: mujeres católicas ..." (I skal også have læst det sidste af artiklen "La lucha...") + traer el texto y el folleto rojo "Igualdad de género" a clase!
La película Volver
Introducción a la película Volver de 2005
Lav følgende opgave inden timen (skriv dit svar i elevfeedback)
Prueba oral (individuelle "prøver" i mundtlig billedbeskrivelse) - husk at I har en "aflevering" for til søndag aften 22/9 på 2 timer og at de 2 timer skal bruges på forberedelse til de mundtlige prøver som finder sted i dag, i morgen og torsdag. Se
Prueba oral (individuelle "prøver" i mundtlig billedbeskrivelse) - husk at I havde en "aflevering" for til søndag aften 22/9 på 2 timer og at de 2 timer skulle/skal bruges på forberedelse til de mundtlige prøver. Se plan nedenfor.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
TEMA 4: Los jóvenes españoles
Indhold
Kernestof:
Plan
Sæt ordene/ordklyngerne i den rigtige rækkefølge:
Medbring kompendiet til emnet "Los jóvenes españoles"
Tirsdagsgrammatik (Janna: husk at medbringe opgavehæftet "Pronomener...")
Terminsprøve retur: lektien til i dag er at læse den feedback på delprøve 2 som jeg har sendt til jer inde under opgaven "3g SP skr. terminsprøve"
Medbring også mappen til emnet Los jóvenes españoles
"Alejandro de Madrid" i mappen Los jóvenes españoles - se lektier nedenfor
Medbring mappen til emnet Los jóvenes españoles + jeres liste over udtryk og vendinger som I bruger til mundtlig spansk ("no sé", "puedes repetir, por favor" osv.) - MÅSKE OGSÅ en god idé at medbringe jeres første spanskmappe, hvor I har diverse gram
Send mig jeres interviews fra Madrid inden timen i dag, meget gerne allerede mandag, hvis muligt:-) Hvis filerne er for store til at blive vedhæftet på Lectio, kan I sende dem eller dele dem med mig på: tmj@vejlefjordskolen.dk (send mig alle jeres in
Medbring kompendiet "Los jóvenes españoles" samt jeres liste med emnespecifikke gloser til emnet. I får lidt tid igen i dag til at arbejde videre på den skriftlige aflevering.
Det er lektie til i dag at have læst teksten "Ricardo" s. 20-23 færdig (minus afsnittet "Ricardo habla de Cádiz" s. 21-22). Husk at der er gloser på s. 24-26. Medbring kompendiet "Los jóvenes españoles" til timen
VIRTUEL UNDERVISNING I DAG 3/12:
VIRTUEL UNDERVISNING UGE 49
Medbring kompendiet "Los jóvenes espanoles" til timen i dag + de noter I tog til teksten "España e Italia encabezan la fuga de cerebros..." sidste mandag: i timen i dag får I tid til at arbejde videre med jeres præsentation af teksten - noter skal af
Presentaciones - prueba oral 2:
Medbring...
Janna og Agnethe (og Amaja som reserve)...
Amaja (hvis du ikke kom til i går), Rebeka, Samuel, Lærke og Døgg (og Nanna som reserve)...
På tirsdag spiller vi julebanko m hitverber! Brug 10-15 minutter hjemme inden timen i dag på at øve hitverber (valgfrit hvilke) og medbring jeres hitverbeoversigt til timen! (vedhæftet så I ved hvilken en jeg mener)
Samuel, Rebeka, Nanna og Sára ...
Julebanko med hitverberne - og præmier:-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
TEMA 5: La Guerra Civil y la Época de Franco
Indhold
Kernestof:
Plan
Glosetræning: Substantiver: Overbegreber 3
Sára og Rebeka: prueba oral 2: Los jóvenes españoles
TODOS (ALLE): Traer el compendio "La Guerra Civil y La Época de Franco" a clase (el compendio verde)
Mundtlig billedbeskrivelse: tjek i planen om I er sat på i dag eller i morgen:-)
TINE: Husk stopur!!!
Mundtlig billedbeskrivelse: tjek planen
Glosetræning: Substantiver: Overbegreber 4
Traer el compendio "La Guerra Civil y la Época de Franco" a clase (el folleto verde)
Traer el folleto verde "La Guerra Civil y la Época de Franco"
Repeter hvordan man bygger sætninger med GUSTAR m.fl.: Gustar, encantar, interesar, aburrir_dativstyrende verber.docx
Prueba oral - træning mdt. billedbeskrivelse: Alle skal være klar ...
Se fra de første 1 min og 40 sek. af denne video, men se den to eller tre gange! I timen skal jeg nok hjælpe jer med at forstå, hvad den handler om, og I skal arbejde med en lille bid af den (den korte tale, kvinden holder): Así era la Sección Femeni
Prueba oral - træning mdt. billedbeskrivelse: Samuel, Rebeka, Sára
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
TEMA 6: Migración
Juan García: Kun læst den danske intro om Juan samt de to første afsnit af "Juan cuenta su historia": "Mi impresión de Dinamarca y de los daneses" og "La adaptación a Dinamarca".
Indhold
Kernestof:
Plan
Læs Sin Nombre - resume på dansk.docx
Læs Sin Nombre - resume på dansk
Dem der fik udleveret gloselisten til Sin Nombre i sidste uge, bedes medbringe den: Amaja, Døgg, Samuel, Janna og Sára
Amaja: Vil gerne i gang med at se filmen i dag, så ville høre om du kan tage login med......:-)
Medbring arket med gloser til Sin Nombre som I fik enten i timen mandag eller i sidste uge!
Medbring glosearket til Sin Nombre
Samuel, Nanna, Rebeka og Janna: vi starter timen med at høre, hvad I tror, der kommer til at ske i den sidste del af filmen. Derefter ser vi resten (uden flere pauser;-))
Ingen lektier til i dag, men medbring de tekster/noter/gloser I indtil nu har fået til emnet "Migración" (og medbring også jeres mappe til billedbeskrivelse, samt selvfølgelig computer, notehæfte osv.)
Medbring kompendiet "Migración" (gul mappe)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/206/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56349528880", "T": "/lectio/206/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56349528880", "H": "/lectio/206/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56349528880" }