Holdet 2022 Ty/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution Vejlefjordskolen
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold 2022 Ty/g ()
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse

.

Undervisningsbeskrivelse for holdet forefindes under dette link.

- - - - -

Særlige forhold for en enkelt elev:

Eleven Esther Lodskou Vogt er skiftet fra andet gymnasium og har således i 1.g ikke haft forløbene Generation Selfie eller Märchen, men derimod Liebe og Die Moderne Familie. Disse bliver for hende ikke eksamensforløb, men pensum derfra opgives i stedet for de to førstnævnte og består af følgende - mens scenerne 13, 14, 29, 67, 92, 99 og 103 fra drejebogen til filmen Napola for Esther supplerer det øvrige holds forløb ”1923-1937” - :

Liebe
Et forløb med særlig fokus på kærlighed og forhold i forskellige afskygninger. Vi arbejder med tekster der illustrerer forskellige former for kærlighed.

G. Pausenwang: Ein rotes Kleid G. Pausenwang: Vom Ritter der nicht aus seiner Rüstung herauswollte (begge tekster fra: Beziehungen, ved M. Ponsaing, Systime, 1996) Namika: Lieblingsmensch (Songtext)
Hugo von Hofmannsthal: Die Beiden (1896)

Die Moderne Familie
Et forløb, hvor der arbejdes med den moderne familie i forskellige afskygninger. Teksterne giver indblik i forskellige familieformer og udfordringer ved den moderne familie.

Følgende tekster er fra i-bogen ”Dein Deutschland – tysk fortsættergrundbog”, Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt, Systime A/S, 2018 - ”Einführung – die moderne Familie” (2018) - Julia Franck: ”Streuselschnecke” (2000) - Oliver Gehrs: ”So leben wir” (2013) - Daniel Erk: "So leben wir" (2013)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer