Holdet 2023 En/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Vejlefjordskolen
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023 En/g (1g En, 2g En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grammatik, sprog, opslagsværker og hjælpemidler
Titel 2 Introduction to fiction analysis
Titel 3 How to write a summary
Titel 4 FFF: Sund Vejle Fjord (fællesfagligt projekt)
Titel 5 How to write an analytical essay (fiction)
Titel 6 Introduction to non-fiction analysis
Titel 7 How to write an anlalytical essay (non-fiction)
Titel 8 Theme 1: Man, Nature and the City
Titel 9 Theme 2: Growing Up (with Social Media)
Titel 10 Theme 3: The USA-foreign policy and war engagement
Titel 11 FFF: The Plastic Pollution Problem
Titel 12 Theme 4: Multicultural Britain
Titel 13 Theme 5: Romance, Courtship, Love and Marriage
Titel 14 SRO - EN/BIO & EN/SAMF
Titel 15 Theme 6: Australia -The Stolen Generations

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grammatik, sprog, opslagsværker og hjælpemidler

GRAMMATIK:

Engelsk Startgrammatik, Bergstein, Helle m.fl., Systime, 2010: Kapitel 1-15, 17-18
1: Ordstilling
2: Kongruens
3: Substantiver (navneord)
4: Substantivers genitiv (ejefald)
5: Adjektiv (tillægsord) eller adverbium (biord)
6: Verber (udsagnsord) - generelt
7: Verber - præsens (nutid)
8: Verber - præteritum (datid)
9: Verber - perfektum (førnutid) og pluskvamperfektum (førdatid)
10: Verber - futurum (fremtid)
11: Verber - uregelmæssige verber
12: Verber - 'do'-omskrivning
13: Verber - modalverber (mådesudsagnsord)
14: Verber - udvidet tid
15: Verber - aktiv og passiv
17: Den ubestemte artikel (kendeord)
18: Den bestemte artikel (kendeord)

Supplerende grammatikbøger:
Stifinderen
Engelsk Grammatik med Synonymer (kun udleveret til elever der ønskede denne)

SPROG:

Sproglig stil - oversigt over typiske kendetegn ved forskellige sproglige stile +  øvelser i beskrivelse af sproglig stil

Semantiske felter + øvelse i semantiske felter

FAGLIGE OPSLAGSVÆRKER OG ØVRIGE HJÆLPEMIDLER:

Undervisning og træning i brugen af ordbøger:
DA-EN, EN-DA: https://www.ordbogen.com/da/
EN-EN: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Synonymordbog i Word
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 239 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 FFF: Sund Vejle Fjord (fællesfagligt projekt)

Medvirkerkende fag: Engelsk, dansk, NV, idræt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Introduction to non-fiction analysis

Fokus på speech og article.

Tekstanalystiske elementer/begreber:

Retorik

Det retoriske pentagram: Intention, Topic, Reader (Receiver/Audience), Circumstances, Language, Writer (Sender/Speaker), Language (herunder kun kort om appelformer og andre rhetorical devices)

Tekster:

"Remarks by President Biden on the Electric Vehicle Manufacturing Boom in America", 14 Sep 2022 (læst i uddrag), https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2022/09/14/remarks-by-president-biden-on-the-electric-vehicle-manufacturing-boom-in-america/

"Biden's electric vehicle strategy is not the silver bullet to reduce emissions", FoxNews, 28 Nov 2023 (læst i uddrag):
https://www.foxnews.com/opinion/bidens-electric-vehicle-strategy-not-silver-bullet-reduce-emissions
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Theme 1: Man, Nature and the City

Forløbet blev indledt med gruppearbejde omkring Man, Nature and the City, bl.a. gruppesamtaler om man's relationship with nature og elevernes eget forhold til naturen/wild life og til byen/city life. Senere i forløbet var der fokus på at sammenligne forskellige attitudes to/views on nature/the relationship between man and nature.

KERNESTOF:

Fra Jonna Engberg-Pedersen m. fl., Wider Contexts, Gyldendal (ibog):

- "The Ecchoing Green", poem by William Blake, 1789

- "The Garden of Love", poem by William Blake, 1794

- "Into the Wild", non-fiction book/letters by Jon Krakauer, 1996 (read in excerpt)

- "Nature and the City", essay by Eric Hoffer, 1968

SUPPLERENDE MATERIALE:

Malerier:
Fra Jonna Engberg-Pedersen m. fl., Wider Contexts, Gyldendal (ibog):
- Lin Jammet: "Mr and Mrs Robert Andrews" (c. 1975)
- David Simonds: How green is our Tony? (2005)
- Thomas Gainsborough: Mr and Mrs Andrews (c. 1750)

Ordforrådsøvelser:
Fra Jonna Engberg-Pedersen m. fl., Wider Contexts, Gyldendal (ibog):
- List of natural disasters
- List of positive and negative things about man and nature, as well as similarities and differences between man and nature.
- Associations with the city/city life and with the country/country life
- Lifestyles

Tekster:
Fra Jonna Engberg-Pedersen m. fl., Wider Contexts, Gyldendal (ibog):
- "Selling Our Land". Attributed to Chief Seatlle (c. 1786-1866), a respected and prominent Indian leader.
- "Dominion over Nature" by Robert Pack, 1993.

Videomateriale:
Trailer til filmen “Into the Wild”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Theme 2: Growing Up (with Social Media)

I dette forløb skal vi bl.a. omkring emner som relationer (venner/venskab, kærester og familie), pubertet, seksualitet, kønsidentitet, LGBTQ+, sex første gang, samtykke og sociale medier.

KERNESTOF:

1.g:

- "The Perks of Being a Wallflower", novel by Stephen Chbosky, 1999 (read in excerpt)

2.g:

- "Balancing the pros and cons of social media screen time", article, Fox News, 2023: https://www.foxnews.com/tech/balancing-pros-cons-social-media-screen-time

- "Lightbox", short story by Emma Cleary, 2015

- Sexuality and gender identity:

-- "The History of Pride", BBC Newsround, 2022: https://www.youtube.com/watch?v=SkFFX1yGoX4 (group work on different parts of the report - group prensentations in class)

-- LGBTQ+ Pride Flags, website: https://www.hrc.org/resources/lgbtq-pride-flags

-- The HRC 2023 LGBTQ+ Youth Report, Human Rights Campaign: https://www.hrc.org/resources/lgbtq-youth-report (group work on different parts of the report - group presentations)

-- "Felix Ever After", by Kacen Callender, novel/audiobook, 2021 (excerpt: 00:00-31:47): https://ereolenglobal.overdrive.com/media/4939941

-- The use of pronouns in English, website: https://www.diversitycenterneo.org/about-us/pronouns/

- Consent:
- "Unwanted sex and consent", blog post, July 12, 2023: https://www.creatingconsentculture.com/post/consent-and-unwanted-sex
- https://www.teachconsent.org/#ask


SUPPLERENDE MATERIALE:

Film: The Perks of Being a Wallflower, Stephen Chbosky, 2012
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Theme 3: The USA-foreign policy and war engagement

I introduktionen til USA lå fokus på basal viden om landets historie og kultur. Vigtige begreber/emner i denne introduktion er: the history of immigration; the Declaration of Independence; traditional values and beliefs: individual freedom, self-reliance, material wealth, hard work, equality of opportunity and competition; The American Dream, "from rags to riches"; patriotism; religion.

KERNESTOF:
"Introduction: Understanding the American Culture", American Ways - An Introduction to American Culture, M. Datesman et.al, Pearson, 4th edition, 2014

"Traditional Values and Beliefs", American Ways - An Introduction to American Culture, M. Datesman et.al, Pearson, 4th edition, 2014

"Born on the Fourth of July", chapter 3, Ron Kovic, 1976

“Remarks on Climate Change and National Security”, John Kerry, Secretary of State, 2015, excerpt: https://2009-2017.state.gov/secretary/remarks/2015/11/249393.htm (used for the oral mock exam)

SUPPLERENDE STOF:
"The Iceberg Theory" (Edward T. Hall);  values and beliefs continued; comparison with Denmark; the concept of patriotism (powerpoint presentation)

"The Star Spangled Banner", lyrics

Group work: Each group selects a war. They prepare a presentation that includes important facts but also tries to focus on the role of the United States of America in that war. Include an excerpt of a speech by an (important) US politician or other important person held during or after (at least in relation to) the war.
The four groups chose these wars:
1) Wilma, Emilie and Pernille: The Afghanistan War
2) Sara, Karoline and Anna-Serena: The Kosovo War
3) Katja, Miriam, Luis, Jáchym: The Korean War
4) Terje, Erwin and Medi: The Vietnam War
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 FFF: The Plastic Pollution Problem

Engelsk:
Non-fiction analysis of "Trashed", a Greenpeace UK Report from 2021 on Plastic Pollution and Plastic Export focusing on Britain/Braitain's role.

Derudover har der i forløbet været undervisning i kunstig intelligens og brug af chatbots i et projektarbejde/i en læringsproces (eksperimenter med brug af chatbots).

Faglige mål, Engelsk B:
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof, Engelsk B:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA


Samfundsfag:  
Fokus på hvad henholdsvis politikere og borgere kan gøre ved klimaforandringer.
Vi så derfor på forskellen i, hvad EU og FN kan lave af aftaler for verdens lande. Juridisk bindende vs frivillig.
Desuden så vi på civilsamfundets rolle, herunder begrebet medborgerskab.

Metodemæssigt har vi læst grundbogstekster om EU, FN og medborgerskab samt aflæst kvantitative data i form af diagrammer.
Empiri har vi bl.a. fundet hos organisationerne Plastic Change og Greenpeace.
Vi har også trænet brug af en chatbot.

Faglige begreber: lovgivningsproces, medborgerskab, civilsamfund, aktører.

Faglige mål:
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Theme 4: Multicultural Britain

Fokus i dette forløb har været på at oparbejde historisk, kulturel og samfundsmæssig viden om Britain med særligt fokus på Multicultural Britain. Desuden fokus på fortsat læsetræning og tekstforståelse, ordforrådstilegnelse samt at repetere og bygge videre på de analysebegreber og -værktøjer, der blev introduceret i løbet af 1.g.

KERNESTOF:

"Aspects of Britain", pp. 40-48 in Worlds of English, Systime, 2. udgave, 2010-2022, Anne Mette Finderup og Agnete Fog
- "The White Man's Burden", Rudyard Kipling, 1899 (excerpt), p. 47

"Modern English, American English and Global English", pp. 21-26 in Worlds of English, Systime, 2. udgave, 2010-2022, Anne Mette Finderup og Agnete Fog

"English as lingua franca", chapter 4.5 in The English Handbook, Systime, Trine Østergaard: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=166#c376

"Power and Politics in Britain and Non-parliamentary power - celebrity endorsement", pp. 117-122 in Worlds of English, Systime, 2. udgave, 2010-2022, Anne Mette Finderup og Agnete Fog

"The Chicken Tikka Masala speech" (excerpt), Robin Cook, 2001.

What does it mean to be "multicultural"? And is "Multicultural Britain" thriving? (who is Nigel Farage?) - research task (several sources, extensive reading/scanning)

SUPPLERENDE STOF:

"History of Britain in 20 Minutes", https://www.youtube.com/watch?v=VcnSsEVsrf0&t=43s

"A Bear Called Paddington", Michael Bond, 1958, HarperCollins Children's Books (2009). Read in excerpt: Chapter 1: "Please Look After This Bear" pp. 7-24

"THEY", memoir written by Sarfraz Manzoor, 2021 (fra tidligere eksamenssæt 17.05.2023, lavet som afleveringsopgave i 2.g, marts 2025)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 SRO - EN/BIO & EN/SAMF

Undervisning i:

Engelskfagets identitet og metoder generelt

Repetition af udvalgte faglige metoder og tilgange:

- fiktionsanalyse/filmanalyse: personkarakteristik (nykritisk analysemetode)

- filmiske virkemidler

- fakta- og fiktionskoder

- non-fiktionsanalyse: analyse af politiske taler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Theme 6: Australia -The Stolen Generations

KERNESTOF:

"Aboriginal Australians", Erin Blakemore, National Geographic, 31 January, 2019: https://www.nationalgeographic.com/culture/article/aboriginal-australians

"Australia’s ‘stolen’ children get apology but no cash", Barbara McMahon, The Guardian, 13 January, 2008: https://www.theguardian.com/world/2008/jan/13/australia.barbaramcmahon

"Apology to Australia's Indigenous Peoples", Speech (transcript), Kevin Rudd, 13 February, 2008: https://www.aph.gov.au/Visit_Parliament/Art/Exhibitions/Custom_Media/Apology_to_Australias_Indigenous_Peoples

"No More Boomerang", poem, Oodgeroo Noonuccal (Kath Walker), 1980's

"Stolen Generations' Testimonies": https://www.stolengenerationstestimonies.com
- Introduction (text and video summary).
- Donna Meehan's story

SUPPLERENDE STOF:

"Full History of Australia - Documentary", published by Fire of Learning: https://www.youtube.com/watch?v=PsERYZFY87A

"Aspects of Australia", pp. 246-247 i Worlds of English, Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Systime, 2010-2022, 2. udgave.

METODER, TEORIER OG BEGREBER:
Fiction analysis:
- Novelleanalyse
- Digtanalyse

Non-fiction analysis:
- Kommunikationsanalyse/Retorisk analyse og argumentationsanalyse
til analyse af (politisk) tale og personlige beretninger

EKSAMENSTRÆNING:
Mock exam (individually)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer