Holdet 2023 Sa/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vejlefjordskolen
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e)
Hold 2023 Sa/g (2g Sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velkommen til samfundsfag
Titel 2 Økonomi og velfærd
Titel 3 USA
Titel 4 FFF: The Plastic Pollution Problem
Titel 5 Ulighed
Titel 6 Hvem har magten?
Titel 7 SRO
Titel 8 Arbejdsmarked og globalisering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Velkommen til samfundsfag

Velkommen til samfundsfag

I dette fag afslutter nogle fra holdet samfundsfag efter 2.g, mens andre fortsætter.
Fordybelsestiden er brugt til at træne synopsis, den mundtlige 60 minutters eksamen og et par elementer fra den skriftlige samfundsfagseksamen.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Økonomi og velfærd

INDHOLD:
Et forløb som introducerer til økonomisk politik og økonomiske mål. Derudover omhandler forløbet velfærdsmodeller, men særligt den danske velfærdsstat og hvilke udfordringer den står overfor nu og i fremtiden.
Begreber: vækst, inflation, betalingsbalance, arbejdsløshed, markedsmekanisme, finanspolitik, konjunkturer, det økonomiske kredsløb, pengepolitik, de økonomiske mål, finansloven, skønsprincip, forsikringsprincip, velfærdsmodeller, progressivt skattesystem, stat, marked og civilsamfund.

FAGLIGE MÅL:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller og egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog

KERNESTOF:
• Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
• Komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode

MATERIALER:
Samfundsfag til HF. Kapitel 27.1, 27.2, 27.3, 27.4, 28, 33.1, 34.1 (2+2+1+4+10+2+4)

SUPPLERENDE MATERIALER:
Tabeller og figurer til undersøgelse af de økonomiske mål (5)
TV-klip, der viser, hvad en finanslov er (5)
Maja Lærke Maach: Hvad er råderum og forhandlingsreserve? Forstå fem fraser fra finansloven, DR.dk 31.8.2023 (3)
Maja Lærke Maach: Sådan vil regeringen bruge millioner på sundhed, grøn omstilling og kulturpas til unge. DR.dk 31.8.2023 (3)
Emil Eller: Her er de største nyheder i den nye finanslov. DR.dk 7.11.2023 (2)
Kurt Houlberg og Ulrik Hvidman: Flere og flere forældre vender folkeskolen ryggen. Vive.dk 2.3.2023 (2)
Olivia Høj og August Stenbroen: Kommuner er klar til at forlange mere af de pårørende, når vi bliver flere ældre. DR.dk24.7.2024 (2)
Brancheforeningen for forsikring og pension: 2,7 millioner danskere er nu dækket af en sundhedsforsikring. FogP.dk 3.6.2023 (2)

ANTAL SIDER:
Kernestof: 25
Supplerende: 24
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 USA

INDHOLD:
Et forløb med fokus på det politiske system i USA. Forløbet er samtidig en genopfriskning af viden omkring det politiske system i Danmark – som sammenligningsgrundlag for det amerikanske system.
Begreber er bl.a.: demokratiopfattelser, valgsystemer, valgmåder, magtens tredeling, lovgivningsprocesser, checks and balances, lobbyisme. De amerikanske partier. Vi har været omkring amerikanske og danske værdier koblet til Hofstedes løgmodel, herunder om den amerikanske drøm. Desuden fokus på den stigende polarisering i USA samt uligheden, som især ses mellem forskellige etniske grupper.
Til SRO arbejdede eleverne blandt andet med polarisering i USA.

FAGLIGE MÅL:
● Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
● Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
● Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
● Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
● Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
● Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
● På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

KERNESTOF:
● Social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
● Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
● Magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
● Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark
● Komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

MATERIALER - KERNESTOF:.
• Thor Banke Hansen og Andreas Bonne Sindberg, USA- historie, samfund, religion, Systime 2017. Kapitel 2.4.4, 2.5.3, 2.7.3 (6)
• Jørgen Goul Andersen m.fl., PolitikNU Systime. Første udgivelsesår 2023. Kapitel 3.3 (4)
• Peter Brøndum og Annegrethe Rasmussen, USA’s udfordringer, 2. udgave. Columbus 2016. 82 (1)
• Peter Brøndum og Annegrethe Rasmussen, USA’s udfordringer, 4. udgave. Columbus 2024. Kapitel 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.4.2, 2.4.3, 2.6, 3.1 3.2 (uddrag), 3.3.3, 3.3.5, (43)
• Kåre Blinkenberg og Jens Breindahl, Samfundsfag til HF, Systime. Første udgivelsesår 2018. Kapitel 15.3. (5)
• Søren Malling m.fl. SamfNU B. som ibog. Systime. Første udgivelsesår 2018. Kapitel 4.3.2 figurer og kapitel 5 (4)

SUPPLERENDE MATERIALER:
• Horisont: Hvorfor elsker de Trump? DR1, 8.10.2018.
• Adgang til ordnet.dk, ordbogen.com, systime.dk
• Videoforklaringer på flertalsvalg i enkeltmandskredse og forholdstalsvalg.
• Vælgerstatistik. Hvem stemmer på hhv. demokraterne og republikanerne.
• Figurer omkring ulighed.
• Lærerforedrag med PP:
•       Introduktion og værdier.
•       Hofstedes løgmodel
•       Parlamentarisme
•       Partiernes historie

ANTAL SIDER:
Teoretisk: 63
Supplerende: figurer, dokumentar, PP oplæg
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf B 1. Synopsis 22-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 FFF: The Plastic Pollution Problem

Engelsk:
Non-fiction analysis of "Trashed", a Greenpeace UK Report from 2021 on Plastic Pollution and Plastic Export focusing on Britain/Braitain's role.

Derudover har der i forløbet været undervisning i kunstig intelligens og brug af chatbots i et projektarbejde/i en læringsproces (eksperimenter med brug af chatbots).

Faglige mål, Engelsk B:
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof, Engelsk B:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA


Samfundsfag:  
Fokus på hvad henholdsvis politikere og borgere kan gøre ved klimaforandringer.
Vi så derfor på forskellen i, hvad EU og FN kan lave af aftaler for verdens lande. Juridisk bindende vs frivillig.
Desuden så vi på civilsamfundets rolle, herunder begrebet medborgerskab.

Metodemæssigt har vi læst grundbogstekster om EU, FN og medborgerskab samt aflæst kvantitative data i form af diagrammer.
Empiri har vi bl.a. fundet hos organisationerne Plastic Change og Greenpeace.
Vi har også trænet brug af en chatbot.

Faglige begreber: lovgivningsproces, medborgerskab, civilsamfund, aktører.

Faglige mål:
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ulighed

Indhold:
Forløbet koncentrerer sig om ulighed fra forskellige vinkler. I løbet af forløbet vil vi forholde os til forskellige teoretiske perspektiver på ulighed. Fx Bourdieu, Rawls og Nozick. Vi kommer især omkring ulighed i sundhed, men også gini-koefficienter samt lidt om global ulighed. Desuden vil vi se på konsekvenser af ulighed.
Forløbet afsluttes med et miniprojekt med innovative elementer: Hvordan bekæmpes ulighed i sundhed bedst?

Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
• social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
• komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode

Materialer – kernestof:
• Jens Folke Harrits og Morten Hansen Thorndal: Ind i samfundet, Forlaget Columbus 2014. Side 11-22 (12)
• Jakob Glenstrup Jensen og Peter Brøndum: Ulighedens mange ansigter, 1. udgave, Forlaget Columbus 2014. Figurer side 68 og 73 (2)
• Jakob Glenstrup Jensen og Peter Brøndum: Ulighedens mange ansigter, 2. udgave, Forlaget Columbus 2020. Kapitel 1.4, 1.5 (uddrag), 1.6, 1.7, 3.3, 3.4, 3.5 (15)
• Ole Hedegaard Jensen: Samfundsfag B, Systime 2019. Side 219-223 (5)
• Morten Bülow m.fl.: SamfNU B, Systime 2018. Kapitel 1.3.1 (2)
• Derek Beach m.fl.: International PolitikNU, Systime 2011 med senere tilføjelser. Kapitel 4.4 og 4.5 (7)

Supplerende materialer:
• ”En syg forskel – kan vi finde kuren?”. afsnit 1. DR1 31.5.2016
• ”Blok på bistand”. Afsnit 2. DR.dk
• ”Vestjyske unge er bedst til at bryde den social arv” Kristeligt Dagblad 28. juli 2021 (3)
• ”Politikere skal mindes om, at økonomisk ulighed ofte fører til dårlig sundhed”. Politiken 29. september 2019 (4)
• Diverse statistikker og figurer.
• Arbejde med excel

Antal sider:
Teoretisk: 43
Supplerende: 10 + dokumentarer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf B 3 18-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hvem har magten?

Indhold:
Vi har haft et forløb, hvor omdrejningspunktet har været magten. Derfor har vi set på politik og demokratiformer, magtbegreber, men især (sociale) medierne og deres betydning for demokratiet samt EU. I forbindelse med EU har vi set på institutionerne (Kommissionen, Parlamentet, Ministerrådet, domstolen), EU’s beslutningsproces samt de danske EU forbehold.
Begreber bl.a. Politikdefinitioner, politiske deltagelsesmuligheder, konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati, 4. statsmagt, vagthund, jagthund, skødehund, medialisering, ekkokammer, Habermas og den demokratiske samtale, magtbegreber, medieteori, priming, framing, spin, fake news og misinformation, føderalismen, neofunktionalismen, liberal intergovernmentalisme.
En smule diskursanalyse.

Faglige mål:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold (Centrale aktører, væsentlige begivenheder (politiske beslutninger), udviklingstendenser, påvirket af EU. Fx anvende magt og partiadfærd)
• På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
• Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
• Magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, (herunder ligestilling mellem kønnene)
• Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Materialer.
• Samf på B: kapitel 4.1 (uddrag), 4.2 (uddrag), 4.3 (uddrag), 4.6, 4.7.1, 4.7.2, (20)
• Samfundsfag til HF: kapitel 16.1, 17.1, 17.2, 17.3, 17.4, 24.4, 25.3, 25.5 (om føderalismen) (15)
• SamfNU B: kapitel 5.3.0, 5.3.1 (2)
• Søren Borchsenius, Medier og spin, Systime 2022. Kapitel 5 (uddrag), 6 (uddrag) (8)
• Det politiske Europa: 8.1 (4)
• EU’s udfordringer 2.2 og 2.3 (4)
EU.dk om de danske forbehold og beslutningsprocessen (6)

Supplerende materialer:
• Debatten på DR.dk 16.1.2025. Diskussion af tech-giganterne.
• Explainer fra DR 20.2.2021: makrelmadder og håndboldjubel. Om politikernes brug af sociale medier.
• Dokumentaren: Dagbog fra midten. 2009
• Dokumentaren: Kampen om kemikalierne. 2008
• Omkring Loven REACH. Case fra bogen Samfnu B (3)
• Artikler fra EU-parlamentets hjemmeside om aktuelle emner.
• Undersøge politikernes brug af sociale medier.
• Theis Fischer Brandt: Misinformation om tysk valg spredes på sociale medier. Tjekdet.dk 18.2.2025 (4)
• Statistik over forskellige landes holdning til EU.

Antal sider:
Teoretisk: 59
Supplerende: 7 + dokumentarer, tv-klip og statistik
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf B 4 26-01-2025
Samf B 5 09-03-2025
Samf B 6 11-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 SRO

Samarbejde med engelsk:
Fokus på USA.
Amerikansk polarisering, herunder ekkokammer og værdier, herunder exceptionalisme

Samarbejde med matematik:
Fokus på vælgeradfærdsteori og meningsmålinger.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Arbejdsmarked og globalisering

Indhold:
Et forløb hvor fokus især er på den økonomiske globalisering. Vi har set på globaliseringens betydning for det danske arbejdsmarked, især i relation til EU, samt transnationale selskabers betydning for den internationale økonomi. Det blev et meget kort forløb.

Faglige mål:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
• På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
• Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

Materialer 2020/2021:
• Helle Hauge Bülow m.fl.: SamfNU B, Systime 2018. Læst som ibog. Kapitel 9.3.2, 9.3.3, 9.4 (ca. 20)
• Henrik Kureer: International økonomi A, Systime 2023. Kapitel 25.6, 25.7 (6)
• Ditte-Marie Klingbech m.fl. C samfundet – i flere perspektiver, Columbus 2018. Figur 2.8 side 57 (det danske overenskomstsystem). (1)
• Faktaark om social dumping fra EU.dk (2)

Supplerende materialer:
• Lærerforedrag: ”Globaliseringens dimensioner”. Inspiration fra C Samfundet, Columbus. Side 34-39.
• Statistik om udenlandsk arbejdskraft i Danmark. Fordelt på brancher og oprindelsesland.
• Kort om konkurrenceevne.
• Små film fra EU.dk om udenlandsk arbejdskraft i Danmark.

Antal sider:
Teoretisk: 29
Supplerende: 10 + film
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf B 7 04-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer