Holdet 2022 EN/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vejlefjordskolen
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2022 EN/g (3g EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 India (eksamen)
Titel 2 The History of English Literature (eksamen)
Titel 3 Shakespeare (eksamen)
Titel 4 Civilization versus Savagery (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 India (eksamen)

India (eksamen)

Forløbsbeskrivelse:
I dette emne har fokus været på følgerne af koloniseringen i Indien, og især på forholdet mellem indere og englændere. Vi har set på, hvordan nogle indere holder fast i det traditionelle indiske samfund, mens andre forkaster det til fordel for den vestlige verden.
Vi har koblet emnet "Lingua Franca" til forløbet og set på den betydning sproget engelsk har i Indien samt de fordomme non-native speakers møder i England.


Kernestof :  
- Det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning  
- Udtale, ordforråd og idiomer  
- Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca  
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation  
- Et genremæssigt varieret udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster  
- Historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner  

Læste tekster:
Baggrundsinformation:
"A Short History of India", uddrag af artikel udgivet her:  http://www.geographia.com/india/india02.htm



Fire noveller fra "Indian Scenes", red. af Lene Herdel og Frede Salling Pedersen, Munksgaard, København, 1983:

- R.K. Narayan: "Another Community" (1967)
sammenlignet med denne scene fra "Gandhi": https://www.youtube.com/watch?v=GWwVMPrfzZc

- Nimbkar, Jai: "The Childless One" (1983)

- Bhisham Sahni: " The Boss Came to Dinner" (1975)

- Kushwant Singh: "Karma" .  (1950)
sammenlignet med denne scene fra "Gandhi": https://www.youtube.com/watch?v=duZm6OytAns

Andre tekster:

-  Anjana Appachana: "Her Mother", novelle (1991)

- Rudyard Kipling: "Lispeth", novelle (1886)   - novellen er også tilknyttet forløbet "CIvilization versus Savagery"

- Mira Nair: "Monsoon Wedding" , film (2001)

- Anand Giridharadas: "The Ideas Shaping a New India", artikel udgivet i The New York Times, Jan. 14, 2011


Som en del af forløbet har vi fokuseret på engelsk som Lingua Franca og inddraget følgende tekster:

- Trine Østergaard: "The English Handbook": "English as Lingua Franca" s. 174-177, uddrag fra opslagsværk, Systime (2019)

- John Agard: "Listen Mr. Oxford Don", digt (1985)

- Sahith Aula "The Problem With The English Language In India", artikel udgivet på Forbes.com:
https://www.forbes.com/sites/alexkonrad/2021/02/01/the-outsider/?sh=40ea84e2702d  (2014)


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 2 The History of English Literature (eksamen)

Forløbet blev introduceret med en kort lærergennemgang af de vigtigste perioder i engelsk litteratur.
Herefter arbejdede eleverne i grupper med selvvalgte perioder og værker/uddrag af værker som de skulle præsentere for klassen  med fokus på karakteristika for den pågældende periode.

Læste tekster:

1) "Beowulf" - extract from a poem, Unknown author (The Beginnings of English Literature)
2) "Sonnet 55" by William Shakespeare  (The Renaissance)
3) Extract from the novel "Pride and Prejudice" by Jane Austen (Romanticism)
4) "Annabel" poem by Edgar Alan Poe, (Gothic Fiction)
5) Extract from the novel "A Christmas Carol" by Charlies Dickens (The Victorian Age)
6) Extract from the short story "Tickets, Please" by D.H. Lawrence (Modernism)
7) "The Other Couple", short story by Sandra Marslund (Post-Modernism)

Forløbet blev afsluttet med en quiz, hvor eleverne fik tekstuddrag fra de syv perioder uden forfatter eller årstal og skulle navngive perioden og argumentere herfor.

Opslagsværker:
Gitte Vest Barkholt og Jørgen Døssing Jepsen: "A Short History of Literature in English", Systime 2010
Trine Østergaard: "The English Handbook", Systime 2017-20






Kernestof
̶  det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶  ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶  sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶  principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶  standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶  væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Shakespeare (eksamen)

Shakespeare

Forløbet indeholdt en introduktion til Shakespeares værker og hans samtid i form af en lærerintroduktion, diverse youtube-videoer samt spillefilmen "Shakespeare in Love".
Derefter nærlæste vi to sonetter og lavede komparativ analyse af dem.
Herefter læste vi prologen samt udvalgte scener fra "Romeo and Juliet", og afslutningsvist læst vi et kort uddrag af "King Lear", som vi herefter så opført i Vejle Musikteater.
Fokus i hele forløbet var på Shakespeares brug af sproglige virkemidler.

Introduktion:
- Introduction to “William Shakespeare”:   https://www.youtube.com/watch?v=geev441vbMI

- Shakespearean words and phrases that we use today: https://www.youtube.com/watch?v=KDdIEljrtZ4


Læste tekster:
- Sonnet 18  
- Sonnet 130
- Introduction to Romeo and Juliet.docx  (resumé fra Wikipedia)

Følgende uddrag fra "Romeo and Juliet"
- prologue
- uddrag af akt 1, scene 1
- uddrag af akt 2, scene 2  (the balcony scene)

Introduktion til "King Lear":
- Video: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=e0cN22Fnl40&t=16s
- Summary: https://rewirethewest.com/king-lear-summary-and-analysis/
- Individual work on famous quotes from the play.
- Forestilling i Vejle Musikteater

- "Shakespeare in Love", spillefilm af John Madden (1998)

- "Why Is Shakespeare More Popular Than Ever?", artikel af Will Gompetz, udgivet på BBC News hjemmeside, april 2016: https://www.bbc.com/news/magazine-36114485

Kernestof
̶  det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶  ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶  sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶  principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶  tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
̶  uddrag af værker af Shakespeare
̶  væsentlige strømninger i britisk litteraturhistorie

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 4 Civilization versus Savagery (eksamen)

Forløbet har koncentreret sig om værklæsning af romanen "Lord of the Flies" af William Golding, hvor holdet har fokuseret på personkarakteristik, karakterernes gradvise udvikling fra "being civilized to being savages" samt på relationerne mellem de forskellige karakterer.
Vi har endvidere fokuseret på sproglig analyse og fortælleteknik.

Som afslutning på forløbet læstes tre forskellige tekster, der kunne relateres til det overordnede tema:

- Brian Daitzman: "Not Just the Worst President: Trump Is "Lord of the Flies", 2024  (artikel udgivet på websitet resolutesquare.dom, nu overgået til https://www.lincolnsquare.media/)

- Merizz: "Savagery VS Civilization", 2011 (digt)
https://www.deviantart.com/merizzz/art/Savagery-VS-Civilization-203277270

- Rudyard Kipling: "Lispeth", 1886  (novelle)

- Wiliam Golding: "Lord of the Flies", 1954  (roman)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde