Holdet 2024 re/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vejlefjordskolen
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2024 re/g (1g re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro-forløb - religion i det senmoderne samfund
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Grønlandsk religion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro-forløb - religion i det senmoderne samfund

Klar – parat - religion

Religion i det senmoderne samfund: hvordan ser holdningen til religion i DK ud i dag? Hvordan kan man bedst karakterisere religiøsitet i det senmoderne samfund?

Introduktion til og anvendelse af religionsfaglige begreber:
sekularisering, affortryllelse (enttäuschung), medialisering, afsekularisering, genfortryllelse, refleksitivtet, individualisering, selviscenesættelse, eklekticisme, den religiøse aktør, pluralisme, synkretisme, ikke-institutionaliseret religion, polarisering, maksimalisme/minimalisme.
indefra/udefra-synsvinkel.

Tilgange til religion: hvordan undersøger man religion?
Religionsfænomenologisk tilgang (det religiøse der kommer til syne; religioners indhold, religionens kerne eller essens).
Religionssociologisk tilgang (socialt fænomen, samfunds sammenhængskraft, funktion og betydning).

’Hvad er religion’: diskussion af religionsdefinitioner og forskellige aspekter ved religion.

Ninian Smarts model: de syv dimensioner.
De tre samfundstyper.
Eleverne laver i grupper deres egen religion, som præsenteres for klassen.


Materiale:
”Linda blev buddhist efter et møde med Dalai Lama” (Tekst 3, I: ”Grundbogen til religion C” (3. udgave, Systime 2012-2019), s.26-28) (kopi).
Lene Madsen, m.fl.: ”Grundbogen til religion C” (3. udgave, Systime 2012-2019), s.14-28, s.267-268 (kopi).
Lene Madsen, m.fl.: "Grundbogen til religion C" (Systime 2014, 2.udg.), s.267-268 (Ninian Smarts model).
”Fem skarpe om buddhisme”: https://www.dr.dk/studie/religion/programmer-om-buddhisme

Kernestof: cirka 12 sider.
Supplerende stof: cirka 8 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

Begreber inden for islam:
Koranen, hadith (sunna), Muhammed, ummah, rent vs. urent, hellig vs. profant, axis mundi, troens indhold, islams oprindelse, de fem søjler med fokus på pilgrimsrejsen som et overgangsritual, sunni vs. shia, islam i senmoderne kontekst.
Anvendte religionsfaglige begreber og modeller:
Indefra/udefra, klassisk/repræsentativ, Ninian Smarts model, Jan Hjärpes model, maksimalisme/minimalisme, Lewis Rambos konversionsmodel, isbjergmodellen, Arnold van Genneps overgangsritual, Jørn Podemann Sørensens ritual-myte-model.


Øjenåbner: hvordan opfattes og praktiseres islam? Hvilke af religionens dimensioner ses? Maksimalisme/minimalisme.
Islams historiske udvikling
Tekstanalyse af klassisk tekst: ”Fortælling om Muhammeds åbenbaringer”
Introduktion til religion B: mini-feltarbejde. Eleverne arbejder i små grupper og skal fremlægge deres feltarbejde for resten af klassen (metodebegreber: interview, spørgeteknik, observation, Lewis Rambos konversionsmodel, sociologisk metode).
Religiøs praksis i islam: de fem søjler. Overholdelse af ritualer i et samfund, hvor islam er en minoritetsreligion, her inddrages bl.a. isbjergmodellen.
Mehmet Öztoprak: Forberedelser til bøn: https://religion.systime.dk/?id=540#c3287
Til fredagsbøn på Nørrebro: https://religion.systime.dk/?id=540#c1352
Valfarten som overgangsritual
Dokumentar om pilgrimsrejsen: ”World’s Largest  Pilgrimage – Hajj Documentary”, 13.9.2012: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
Islamiske forestillinger: gudsopfattelse, menneskeopfattelse, dogmer, de seks trosartikler.
Det islamiske samfundssyn: de fem retsskoler, fiqh, sharia (vejen til kilden), de fire kilder sharia bygger på (Koranen, Sunna, Qiyas, Idjma).
Abdul Wahid Pedersen: Sharia: https://religion.systime.dk/?id=480#c3268
Tema: sharia i Danmark, muslimer i Danmark: maksimalisme/minimalisme, Jan Hjärpe: modernist, traditionalist, islamist, sekularist, os/dem.
Tema: feminisme og islam: Må kvinder være imamer?
Vi ser dokumentarfilmen: ”Reformisten – den kvindelige imam” (instr. Marie Skovgaard, 2019) (CFU).
Eksamenstræning: Murad Ahmed og Orla Borg: ”Bøn på tilgivelsens Bjerg er pilgrimsrejsens højdepunkt” (interview, Jyllands-Posten d.6.3.2001)

Materiale:
”Fem skarpe om islam” (CFU)
Religionsportalen:
"Til fredagsbøn på Nørrebro": https://religion.systime.dk/?id=540#c3287
"Mehmet Öztoprak: Forberedelser til bøn": https://religion.systime.dk/?id=540#c1352
Søren Korshøj Laursen: ”Hvad skal muslimske kvinder have på?” (22. nov. 2010, religion.dk): https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-islam/hvad-skal-muslimske-kvinder-have-p%C3%A5
Wahida Faizi: ”Talebans nye lovkatalog presser befolkningen i Afghanistan” (Politiken, d.29. august 2024)
Mads Boel Bendix og Inge Haandsbæk Vestergaard: ”Hijab, burka eller niqab: Her er de muslimske tørklæder” (Kristeligt Dagblad d.6.8.2018): https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hijab-burka-eller-niqab-her-er-de-muslimske-toerklaeder
Kassem Rachid og Aminah Tønnsen: ””Må kvinder være imamer?” (religion.dk, 3. august 2016): https://www.religion.dk/spoerg-om-religion/hvad-siger-koranen-og-haditherne-om-kvindelige-imamer
”Må kvinder være imamer”, I: Deniz Kitir: ”Klassisk og moderne islam” (Systime 2024): https://islam.systime.dk/?id=245 (kopi)
Dorte Thelander Motzfeldt: ”Religion – teori – fænomenologi – metode” (Systime 2010), s.147-151 (kopi).
Lene Madsen m.fl.: ”Grundbogen til religion C” (Systime 2012-19), s.112-115 (kopi); s.140-146 (kopi).
Lene Madsen m.fl.: ”Grundbogen til religion C” (Systime, 2012), 92-102; s.108-112; s.271-272; s.253-256; s.264-266.

Antal læste sider: cirka 65.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

Forløbet har fokus på kristendommens oprindelse, historiske udvikling (den formative periode og hovedretninger: katolsk og protestantisk), og virkningshistorie i Danmark og i Europa, kristne trosforestillinger og praksis med fokus på nadverritualet, næstekærlighedsbegrebet og kristendom i det senmoderne samfund. Der er desuden blevet arbejdet med feltarbejdets metoder (introduktion til religion B).

Centrale begreber:
Den kristne grundmyte (skabelse, syndefald, opstandelse), gudsopfattelse, menneskeopfattelse, GT vs. NT, den historiske Jesus og den mytiske Kristus – evangeliernes fremstilling af Jesus, Messias, Paulus, Luther, lidelseshistorien, nadver, den apostolske trosbekendelse, den kristne grundfortælling (problemmyte, løsningsmyte), kosmocentrisk og antropocentrisk skabelsesberetning, den gamle og den nye pagt, radikalisering af loven, kristen etik, det dobbelte kærlighedsbud, sindelagsreligion (vs. lovreligion).
Senmoderne kristen tænkning: afmytologisering, afsekularisering, genfortryllelse, polycentrisk tænkning, eklektiske tendenser.
Teori om de tre samfundstyper, Ninian Smarts syv dimensioner, van Genneps overgangsritual, myte-ritual-modellen, sommerfuglemodellen, sociologisk og fænomenologisk forklaring, biblicistisk etik og situationsetik.

Materiale:
Læste tekster:
GT:
1. Mose kap. 1, v.1-31; kap. 2, v.1-4.
1. Mose kap.2, v.5-25
1. Mose kap. 3, v.1-24.
3. Mose kap. 19, 17-18
NT:
Matthæus kap. 5, 21-30; 38-48 (bjergprædikenen)
Matthæus kap 18, 21-35: ”Den gældbundne tjener”
Matthæus kap. 20, 1-16: ”Arbejderne i vingården”
Matthæus kap.22, 34-40)
Markus-evangeliet, kapitel 14-16
Lukas kap. 10, 23-37: ”Den barmhjertige samaritaner”
Lukas kap. 14, 7-14: ”Lignelsen om pladserne ved bordet”
Lukas kap.15, 11-32: ”Den fortabte søn”
Paulus’ bred til Romerne, kap.5, 1-21.
Paulus Første brev til korintherne, kap.11, v.23-26 (om nadveren)
“Per Ramsdals trosbekendelse og den apostolske trosbekendelse” (kopiark)

Videoer:
Massoud Fouroozandeh: Kristendom handler om kærlighed og forsoning: Religionsportalen: https://religion.systime.dk/?id=481#c915
”Fem skarpe om kristendommen”: https://www.dr.dk/studie/religion/5-skarpe-om-kristendommen
”Fem skarpe om Luther” (CFU)
”Den store missionær – Vejen til Konstantinopel” (episode 2, DRKultur, 2015) (CFU)
Nadver: https://www.youtube.com/watch?v=waRuURC7B_4

Baggrundsmateriale inkl. artikler:
”Nadver”: https://www.folkekirken.dk/tro/gudstjeneste/nadver
Emilie Gammelgård Jørgensen: “Biskop rejser debat om, hvorvidt altervin skal udelades ved nadver..” (Kristeligt Dagblad d.6.1.25)
Lene Madsen m.fl.: ”Grundbogen til religion C” (Systime 2012), s.49-62, s.251-256.
Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen: ”Kristendom i nutid” (Gyldendal 2000), s.60-62 (kopi)
Katrine Haaning og Søren Korshøj Laursen: ”Kristendom i tro og praksis”, (Systime 2016), s.12-18; s. 256-259 (kopi).

Antal læste sider: cirka 59 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

Intro til buddhismen; buddhisme i øst og vest, geografiske udbredelse.
At søge tilflugt til de tre juveler: Buddha, dharma, sangha.
Hvornår er man ’rigtig buddhist’? Vi læser to tekster: om Julie Strohbach og om et tibetansk begravelsesritual (grundbog, s.145-146).
Klip med Christian Stadil: fokus på om definitionen er sekulær eller religiøs: https://religion.systime.dk/?id=478

Buddhismens historiske udvikling
Myten om Buddhas fødsel og opvækst i Nordindien (480-400 f.v.t.)
400-tallet: opbrud i bysamfundene, omvandrende asketer som udfordrer brahminernes position – nye religiøse tanker og praksis. Vigtige begreber: upanishaderne, atman, braham
Udfrielse fra samsara = nirvana (udslukkelse)
Siddharta stifter ny religion: et ikke-jeg (an-atman)
Den indiske konge Ashoka i det 3. årh. f.v.t. Buddhisme statsreligion (statsstøtte)
1.årh f.v.t.: de første buddhistiske skrifter nedskrevet og samlet på et koncil.

Religiøs praksis
Nirvanisk, karmisk og apotropæisk (magisk) buddhisme
Vi ser ”Den 2. dimension”, 6. afsnit (Kristian Leth, DRKultur, 2013) (CFU)

Buddhistiske forestillinger
Uddrag fra Buddhalegenden, Benarestalen
Vigtige begreber: de fire ædle sandheder, vejen til lidelsens ophør (den otteledede vej), middelvejen, de fem skandhaer, an-atman (ikke-jeg), det buddhistiske livshjul

De tre hovedretninger:
Theravada (Hinayana/Det lille fartøj), Mahayana (Det store fartøj), tibetansk buddhisme (Vajrayana(diamantvejsbuddhismen)
Film om Theravada, munkeliv i Sydøstasien og en kort film med Christian Stadil.

Vigtige begreber:
Theravada: den ældste retning, det lille fartøj, frelse for de få, den historiske buddha,
Mahayana: det store fartøj, bodhisattva, bodhisattva-løftet (visdom, medfølelse), sunyata (læren om altings tomhed), upaya (’effektive midler’).
Tibetansk buddhisme (Vajrayana): til Tibet o. 600-tallet e.kr.: upaya (effektive midler) til oplysning allerede i dette liv, mantraer, ritualer, guruen/lamaens rolle, tulku.

Buddhisme i Danmark:
Etnisk buddhisme og konvertitbuddhisme
Vi ser filmen "Buddha og milliardæren" som et eksempel på konvertitbuddhisme

Materiale:
Buddhalegenden og Benarestalen: I: Finn Jacobi og Hanne Josephsen: ”Religionerne – tekster og fremstillinger” (Munksgaard 1994), s. 159-164; s. 166-167 (kopiark).
Uddrag af 'Lotus-Sutraen' (i grundbogen, s.163).
”Fem skarpe om buddhisme” (CFU)
Religionsportalen: https://religion.systime.dk/?id=478
https://www.tv2ostjylland.dk/syddjurs/buddha-pa-djursland
”Theravadabuddhismen i Sydøstasien”: Religionsportalen: https://religion.systime.dk/?id=888
”Christian Stadil: buddhismens udvikling”: Religionsportalen: https://religion.systime.dk/?id=562
”Den 2. dimension”, 6. afsnit (Kristian Leth, DRKultur, 2013) (CFU)
"Buddha og milliardæren": "Himlen over Danmark 3", (DR2, 2006) (CFU)
Jørn Borup: "Danske verdensreligioner - buddhisme" (Gyldendal 2007), s.42-48 (kopiark).
Lene Madsen m.fl.: ”Grundbogen til religion C” (Systime 2012), s.143-163; s.166-170; s.271-272.

Antal læste sider: cirka 67 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Grønlandsk religion

Begreber i grønlandsk religion:
inuits verdens- og naturopfattelse, animisme, inua (særlig livskraft), antropomorficering (menneskeliggørelse), sila (luftens ånd), tarneq (menneskets sjæl), allerneq (taburegler), angakkoq/shaman, overgangsrite.

Materiale:
Læste tekster i Anders Bjørn: "SILA": T.8: Skabelsesmyte (s.32-33), T. 9. Myten om solens og månens oprindelse (s.33), T.14 Kannak om Hvalfangsten (s.41-42), T. 17 Myten om havkvinden (s.45-46).

Thilde Thordahl Andersen: "De 10 vigtigste ting at vide om inuit-religion" (Kristeligt Dagblad d. 3.2. 2014): https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-10-vigtigste-ting-vide-om-inuit-religion
Anders Bjørn: "SILA - grønlandsk religion" (Pantheon 1992), s. 30-33; s. 34-38; s.40-47.

Antal læste sider: 17 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer