Holdet 2024 Mu/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vejlefjordskolen
Fag og niveau Musik B
Lærer(e)
Hold 2024 Mu/g (2g3g Mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Praktisk musik
Titel 2 Musikteori
Titel 3 Wienerklassik  - EKSAMEN
Titel 4 Musikprojekt: Soul (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Praktisk musik

Sammenspil:
- Eight Days a Week (The Beatles)
- En stjerneregn af sne (Mads Langer)   (opført til julekoncert)
- I Saved the World Today (Eutyrhmics)   (opført til forårskoncert)
- I See the LIght (Alan Menken / Glenn Slater )   (opført til Galla)
- The Day After Tomorrow (Saybia)    (opført til Open Mic)

Korsatser:
It's Hard to Be a Nissemand (De nattergale)
Swing Low, Sweet Chariot"  (Spiritual)

Fællessange:
Gi' os lyset tilbage
Sensommervise
Marken er mejet
Det er i dag et vejr
Jeg plukker fløjlsgræs
Vem kan segla
Scarborough Fair
What Shall We Do With the Drunken Sailor
As Time Goes By
Mary's Boychild
+ mange flere.......
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 136 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 2 Musikteori

Musikteori:

Johannes Grønager: "Nøgle til musikken" , Systime 2003,  s. 7--37, 43-59, 72-75, 92, 95,

Johannes Grønager: "Groovy", Systime 2005,  s. 9-21


Til begge bøger har været knyttet en lang række opgaver; til arbejdet med Groovy blev eleverne introduceret til nodeprogrammet Musescore og udarbejdede flydekorsatser og et rytmiseret flydekor.

På C-niveau er læst det meste af "C-nøglen" og også hertil var knyttet en lang række af bogens opgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 68 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Wienerklassik - EKSAMEN

Forløbet blev indledt med en lærerintroduktion til wienerklassikken og særligt sonateformen.
Baggrundinfo om wienerklassiken:
file:///C:/Users/KA/Downloads/Wienerklassik%20og%20sonatesats%20(1).pdf
+ diverse oversigter over periodens kendetegn.
Vi har sammenlignet wienerklassikken med henholdsvis barokken og romantikken (arbejdet videre med gennemgået stof fra C-niveau).


ANALYSEREDE VÆRKER:
Beethoven: Sonatine i G, opus 49 2
Mozart: Sonate i C, KV 545
Mozart: Sonate i F, KV 332

Desuden snusede vi til:
Beethoven: Symfoni nr. 5 1. sats (formanalyse og øvelse i partiturlæsning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Musikprojekt: Soul (eksamen)

Forløbet blev kørt som et musikprojekt, hvor eleverne selv valgte deres emne: Soulmusik, kunstnere og numre, de analyserede.

Læste tekster:
"Rockmusik i Tid og Rum", af Anders Aare og Johannes Grønager, Systime 2003 :  s-30-38 + vi bygger videre på stof læst fra bogen på C-niveau med diverse oversigter om:
- Vokalt arrangement
- Groove
- Melodisk analyse
- Harmonisk analyse

Soul:
- "Soul: Da sort pop indtog hitlisterne", Kapitel fra "Rock", Politiken 2007
- "Sort stolthed", s.  79-86, "Rebel og Remix" af Per Reinholdt Nielsen, Systime 2003

Fokus har været på:
form, harmonik, melodik, udtryksfelt og lidt på groove.  




Analyserede numre:
James Brown: "I Got You (I Feel Good)" (eksamen)
Aretha Franklin: "Respect"
Aretha Franklin: "Think"
Jackson Five: "I Want You Back" (eksamen)
Otis Redding: "Sitting on the Dock of the Bay" (eksamen)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer