Holdet 2024 ps/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vejlefjordskolen
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold 2024 ps/g (2g3g ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fra barn til voksen - den kognitive udvikling
Titel 2 Fra Barn til voksen - den psykiske udvikling
Titel 3 Fra barn til voksen  - den sociale udvikling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fra barn til voksen - den kognitive udvikling

Forløb om bl.a. kognitive processer, tænkning, hukommelse, opmærksomhed og motivation.
Vi undersøger f.eks., hvordan vi mennesker opfatter og forstår verden. Vi ser nærmere på tænkningens udvikling, og hvad det betyder for vores opfattelse af os selv og andre.

Hvordan fungerer vores hukommelse? Hvad kan enten fange vores opmærksomhed eller forstyrre den og hvilken rolle spiller f.eks. brugen af computere og mobiltelefoner i forbindelse med læring, trivsel, sociale samspil ol.

Vi vil også afsætte god tid til at undersøge vores læringskapacitet i forhold til stress og mistrivsel.

PV) Psykologiens veje, Ole Schultz Larsen, Systime 2008, 1. udgave 1. oplag.
(PN) Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, Peder Nielsen, ØKONOM 2013, 3. udgave.
(UIP) Undersøgelser i psykologi, Charlotte Tieka Jensen og Katrine Quorning, Systime 2018, 1. udgave 1. oplag.

Piagets kognitive udviklingsteori
1. PN s. 233-238 — Den kognitive udvikling
Youtube-klip til Piaget:
1. Piaget — Egocentrisme <—> decentrering https://www.voutube.com/watch?v=RDJOqJTLohM
Præ-operationel fase <—> Konkret operationel fase
2. Piaget — Irreversibel/intuitiv <—> reversibel/Konservering httos://www.youtube.com/watch?v=QxUxgPwpfgk Præ-operationel fase < Konkret operationel fase
Hukommelse og læring
1. PV - https://psykveje.systime.dk/?id=5200&L=0#c11427 (Fri genkaldelse af ord og billeder - Klasseøvelse)
2. PN s. 205-208 (Kognitiv psykologi — Hukommelse)
3. "En teenagers hjerne" — se klippet https://www.youtube.com/watch?v=u

4. Figuren af hjernen (PN s. 209)
5. Hvorfor husker vi noget og ikke andet? (PN s. 209-210)
6. Hvorfor glemmer vi? (PN. S. 212)
7. FCTS s. 253 Repetition og Glemselskurven (Herman Ebbinghaus)
8. FCTS s. 255 Læringspyramiden (Edgar Dale)

OPMÆRKSOMHED
1. Øvelse: Opmærksomhedstest (moonwalking bear) https://www.youtube.com/watch?v=KB ITKZm1Ts
2. PN s. 196-200 Tændthed og opmærksomhed
3. PN s. 203 Hvordan fanger man folks opmærksomhed?
1
MULTITASKING
1. Øvelse 2: "Multitasker du?" UIP s. 104
Stroop-test (farver+ord)
2. Øvelse 1: "Multitasker du?" UIP s. 102-103
Switch tasking (bogstaver + tal)
3. Læs "Multitasker du?" UIP s. 99-102
Træning af koncentration
4. F.eks. Pomodoro-teknikken
Betydningen af den øgede digitalisering
https://altomledelse.dk/pomodoroteknikken/#1
5. PsykC Læring + opmærksomhed i en digitaliseret verden.
a. S. 103-104 Multitasking, automatiske processer, opgaveskift/switchtasking.
b. S. 104 — 105 Likes på internettet —> dopamin
c. S.106-107 Eksperiment om betydningen af brugen af internettet til søgning i en undervisningssituation.
6. UIP s. 58-61 "Skaber mobiltelefoner dårligere samtaler?"
7. Youtube FOMO (Fear of Missing Out) 5.28 min — Center for digital dannelse
https://wwweyo_utube.com/watch?v=zoBR6rlki04
8. Brinkmanns briks
Er skærmene skyld i den ængstelige generation? 4. sep P1 - Potcast: Sociale medier får skylden for meget. Senest er de blevet kædet sammen med den stigende mistrivsel blandt unge. Men er forbud, aldersgrænser og forældrekontrol den rigtige vej at gå? Er de unge ikke i stand til at styre sig selv på de sociale medier? Bliver de faktisk syge af at logge på? Og hvad med dig selv?
Vært: Svend Brinkmann. Gæster: Henrik Moltke, DR's tech korrespondent mfl.

MOTIVATION
1. PN s. 281-282 Socialpsykologi og motivation
2. UIP s. 81-85 "Vil du have IOO kr. for at spille fodbold?" — Motivation
3. PV. s. 271-273 Maslows behovshierarki
4. PV. S. 273-275 Højdepunktsoplevelser og flow

-  https://psykveje.systime.dk/?id=5322#c13015 - Hjernens straf- og belønningssystem

PN: s. 148-153 : Skinner og den operante Betingning med 5 små cases til.

PERSONLIGHED OG PERSONLIGHEDSTRÆK

Vi undersøger,  om vores personlighedstræk kan gøre det nemmere eller sværere for os i læringssituationer.

The big Five PowerPoint.pptx

Zetland 4. marts 2022 af Olga Khazan
Jeg synes, min personlighed er dårlig, og mine venner er enige. Jeg gav mig selv tre måneder til at ændre den
https://www.zetland.dk/historie/se7ERqL7-a8qD6MYw-34dd5?utm_source=facebook&utm_medium=zetlanddk&utm_campaign=artikel&fbclid=IwY2xjawFeknJleHRuA2FlbQIxMQAB

Foredrag på Folkeuniversitetet: Personlighedens Gåder - kan du ændre, hvem du er? ved Lennart Kiel Cand.Psych og PHD-studerende

MitCfu - "Min indre kode"

Genetic Me er en humoristisk og meget menneskelig port til den spirende videnskab om, hvem vi er. Med lune og ærlighed forbinder filmen en dybt personlig fortælling om neurobiolog og videnskabsjournalist Lone Frank med den nyeste genetiske forskning og giver friske perspektiver på det eviggyldige spørgsmål: "Hvordan blev jeg, den jeg er?" Det er videnskab, som du troede, du aldrig ville forstå, som er gjort tilgængelig, og som vil sætte dig på en tankerejse ind i fremtiden.
_______________

STRESS:

- https://psykveje.systime.dk/?id=5559 - Stress og coping
- https://psykveje.systime.dk/?id=5573 -  Stress et samspil mellem  indre og ydre faktorer

-  PSYKOLOGI - Fra celle til selfie  v. Fl. Ravn, Columbus  - Hartmut Rosa kap. 3.10 STRESS s. 6-22

Supplerende stof:

Emma på 21 fik stress og opgav skolen - Det er blevet et princip for mig ikke at tage en uddannelse' - Mit Liv - DR.pdf
https://www.dr.dk/mitliv/emma-paa-21-fik-stress-og-opgav-skolen-det-er-blevet-et-princip-mig-ikke-tage-en-uddannelse

- Stress PPTX

Presset ungdom ( 1 ) - https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Presset%20ungdom&orderby=title&SearchID=9a33c079-7c20-470a-8a7f-4d675a1c1f83&index=1

Emilie blogger.docx (Eksamenstræning)

DEBAT - 16.11.16 KL. 00:00
Ung og udbrændt: En gymnasieelevs bekendelser

Vi skal huske de unge på, at de ikke er magtesløse over for deres egen mistrivsel - https://www.information.dk/debat/2022/09/huske-unge-paa-magtesloese-egen-mistrivsel?kupon=eyJpYXQiOjE3MTI1NjU4OTEsInN1YiI6IjE0MjY3OTo3NzI3NzEifQ.SLNSRSc5KN7B30uo3Qaw7A

Miniprojekt om Stress - 6 uv.timer.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fra Barn til voksen - den psykiske udvikling

I dette tema gennemgås  barnets mentale og psykiske udvikling. Der sættes fokus på barndommens betydning for det senere ungdoms- og voksenliv. Der er fokus på arvelige og miljømæssige betingelser for udviklingen af identitet og personlighed. Omsorgssvigt og resiliens vinkles heri.

Kernestof:
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer

PN : Grundlæggende Psykologi og Socialpsykologi v. P. Nielsen, 2013
PV : Psykologiens Veje - Systime - I-bog
____________

Metodeafsnit:
PV - Kap. 1 - Den mangfoldige Psykologi
inklusiv Casen om Lena

7-trins guide til gennemgang af undersøgelser
__________

Lectio: ma 9/12 6. modul - PPTX: Barnets udvikling fra Freud til Stern ( om mor-barn samspil; ansigtsduetter, stimulation,...)

Daniel Stern : https://psykveje.systime.dk/?id=5044
- Begyndend selv + Kerneselv + Det subjektive selv + Det verbale selv + Det narrative selv.

PPTX: Bowlby - Ainsworth - tilknytning og omsorgssvigt (Lectio - ma 2/12 6. modul)

PN, 2013, S. 249-258 - Tilknytning , Tilknytningsforstyrrelser (bl.a. Spitz og Harlow), Omsorgssvigt, Social arv, resiliens og mønsterbrud. Om opdragelse og identitetsdannelse

Food or Security? Harlow's study on monkeys' attachment - https://www.youtube.com/watch?v=hsA5Sec6dAI&rco=1

Den nyfødtes behov for social kontakt og pauser (0-2 mdr.) - https://www.youtube.com/watch?v=ojloLDxf-R8

Fremmedangst og separationsangst (8-12)
https://www.youtube.com/watch?v=qFAW4h4d-qI

Skærmtid i småbørnsfamilien
https://www.youtube.com/watch?v=3z5pPRw5818

Tronick's Still Face Experiment
https://www.youtube.com/watch?v=f1Jw0-LExyc

OMSORGSSVIGT OG RESILIENS/ MØNSTERBRUD:

"Lisbeth Zornig -fra lillesøster til storesøster" -  28. juli 2015 Sjællandske Næstved

Lectio - fr 20/12 3. modul: Social arv og mønsterbrud.pptx
Børns reaktioner på omsorgssvigt - PPTX

TV2 dok - Er du mors lille dreng?
Indholdsbeskrivelse: I 1998 blev lille Jørns dramatiske start på livet beskrevet +
Mors lille dreng på egne ben - Dansk dokumentar. "TV 2 Dokumentar" har fulgt Jørn, siden han blev født, fjernet fra sine forældre og kom i familiepleje. Nu er vi tilbage hos Jørn, der er blevet 19 år - https://mitcfu.dk/

Risiko og resiliens -  https://psykveje.systime.dk/?id=5123

Berlingske - Fredag d. 02. juli 2010, kl. 14.09
Fortællingen om en mønsterbryder
https://www.berlingske.dk/aok/fortaellingen-om-en-moensterbryder

Jennis far fortalte hende, at hun ikke var noget værd:
https://www.dr.dk/mitliv/tvaers/jennis-far-fortalte-hende-hun-ikke-var-noget-vaerd-i-dag-kaemper-hun-med-kaerligheden

En bog - en forfatter/ Zornig - vrede er mit mellemnavn
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000028515&s=43618806&n=1&o=hits

Supplerende stof:

Foredrag om angst:
Pia Søltoft, ph.d og sognepræst i Christians og Esajas Kirker.
Flere og flere får i dag stillet diagnosen 'generaliseret angst', mange sygemelder sig, går ned med stress eller udbrændthed, og vi hører ofte, at de unge mistrives i livet.
I foredraget stiller Pia Søltoft skarpt på Kierkegaards syn på angsten, som han mener, er hverken en sygdom eller en anormali, men et grundvilkår, der hører menneskelivet naturligt til. Det betyder på ingen måde, at Pia Søltoft med Kierkegaard vil forklejne de problemer, vi oplever i tiden, men ved hjælp af en eksistentiel indfaldsvinkel til angsten bliver det måske muligt at åbne op for endnu en nuance i diskussionen af tidens mistrivsel.

Teatertur: Internettets påvirkning på psykisk trivsel. Teaterstykket  "16:29" -- Flere end tusind mennesker ser med klokken 16:29, da 19-årige Océane springer ud foran et tog og live-streamer sit selvmord. Océane er en helt almindelig pige, der bor i en et-værelses lejlighed og arbejder på et plejehjem 20 timer om ugen. Hun hører romantisk pop og lægger som mikro-influencer perfekte skygger på sin næse, der får hende til at ligne Taylor Swift. Men Océanes virkelighed krakelerer, da hendes ekskæreste udsætter hende for en voldelig handling og leaker det på internettet, som bliver deres komplekse kampplads. 16:29 er en fiktivt portræt af en generation af unge kvinder fra forstadens friluftsfængsler, i en af Europas fattigste forstæder, med internettet som global baghave. Forestillingen taler kritisk ind i en stigende tendens, hvor europæiske unges identitetsforvirring fører til at de tager fatale livsvalg: med et ben i en falleret, trøstesløshed virkelighed og et andet ben i den digitale verdens uendelige muligheder.
______________
Politiken - FORBRUGERELEKTRONIK 6. APR. 2015 KL. 09.42

Hjerneforsker: Skærmen udvikler ikke børns empati
Indhold
Omfang Estimeret: 36,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Fra barn til voksen - den sociale udvikling

I dette tema har vi gennemgået den klassiske socialpsykologis metoder og resultater med henblik på at undersøge den almenmenneskelig tendens til at være med i konstruktive fællesskaber, herunder i destruktive fællesskaber med ekstremistiske holdninger. Vi vil zoome ind på det senmoderne families opdragelse af deres børn og  samfundets påvirkning på individet med særligt fokus på at høre til, at være opdateret, at blive anerkendt og at være på beatet individuelt i forhold til uddannelse, karriere, livsstil og udseende.
Vi vil undersøge, hvordan adfærdspsykologiske og behavioristiske mekanismer ikke kun former vores indre motivation men også kan befordre specifik adfærd på godt og ondt i fællesskaber. Ikke mindst på grund af den massive påvirkning, vi udsættes for gennem Some,, hjemme og i samfundet.
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- straf og belønnings adfærdsmekanismer
- stereotyper, fordomme og diskrimination
- identitet og personlighed
- psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for motivation

Kernestof:

OPDRAGELSE
PV - Opdragelsesidealer  https://psykveje.systime.dk/?id=5189

Baumrinds 4 opdragelsesstile Diane Baumrind (opdragelsesstile, den senmoderne familie og daginstitution) https://psykveje.systime.dk/?id=5188

Den perfekte opdragelse 1 og 4
Dansk dokumentarserie. Hvad er egentlig opskriften på den gode opdragelse? Og kan den nogensinde blive perfekt? Vi møder tre familier, der alle har valgt en lidt usædvanlig opdragelsesmetode. Én familie er inspireret af virksomhedsledelse, en anden går efter, hvad der føles rigtigt, og så er der dem, som vil skabe vinderbørn.
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=021708212050

Marshmallow testen og selvkontrol
https://www.youtube.com/watch?v=BLtQaRrDsC4
Resisting the marshmallow and the success of self-control

Information den 9. marts 2016 : Selvkontrol er afgørende for børns succes

Menneskedyret - Hanner og Hunner fra 16:00 om opdragelse til pige eller dreng vha. legetøj.

PV - Om: Social indlæringsteori + Bobo-eksperimentet + Model (terapihttps://psykveje.systime.dk/?id=5157)

Flemming André Phillip Rayn& Troels Wolf PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE
Columbus  Hartmut Rosa - kap. 3.5 Højteknologisk udvikling og acceleration af livets tempo. s. 2 - 5

UNGDOMMEN

PN, 2013 - kap. 9 s. 260-268 - Ungdommen

PPTX - Identitet i det senmoderne samfund (Lectio ma 20/1 6. modul)

PPTX: Erik Erikson psyko-sociale udviklingsmodel (identitet) og PV https://psykveje.systime.dk/?id=5052

https://psykveje.systime.dk/?id=5157 : Social indlæringsteori + Bobo-eksperimentet + Model terapi
- https://psykveje.systime.dk/?id=5665#c13136 - Intergruppekonflikter - Robbers Cave,
Tajfels minimalgruppeeksperiment og social identitetsteori
- https://psykveje.systime.dk/?id=5535#c12430 Aschs konformitetsforsøg og Stoners gruppepolarisering
- https://psykveje.systime.dk/?id=5556#c12489 - Allports kontaktteori

Horsens Ny Teater: foredrag med filosofiprofessor Vincent F. Hendricks om digital dannelse - Tirsdag den 01/04/2025 19:30

ADFÆRDSPSYKOLOGI
Skinner og den operante betingning s. 148-153 + Indlært hjælpeløshed s. 153-155

ATTRIBUTION
PN, 2023 s. 166-173 : Attribution + interne og eksterne forklaringer + Attributionsfejl + Attributionsstil + Stereotyper og fordomme + Rosenthaleffekten + Stereotyper og medier

Jane Elliott “Blue Eyes - Brown Eyes” Experiment Anti-Racism - https://www.youtube.com/watch?v=dLAi78hluFc

Forenet med fjenden ( 1 )
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=401802222100
Beskrivelse: Dansk reality-serie i 2 afsnit. Hvad vil der ske, hvis man bringer to grupper sammen, som hader hinanden inderligt, i en konkurrence? I en øde skov bringer vi FCK- og Brøndby-fans sammen i et intenst og dramatisk opgør, der ikke helt ender, som man skulle tro. Hvad opstår hadet af?

Milgrams danske forsøg ved K.B. Madsen - LYDIGHEDENS DILEMMA
https://www.youtube.com/watch?v=txBb2XFwRbk


Supplerende stof:

- Det mest berømte psykologistudie nogensinde kan være fup. Elise Kjørstad, Videnskab.dk - d.16/10 2018. (om Zimbardos forsøg)

7-trins guide til gennemgang af undersøgelser
Begrebslister til tema 1,2 og 3

Jane Elliott “Blue Eyes - Brown Eyes” Experiment Anti-Racism https://www.youtube.com/watch?v=dLAi78hluFc

https://psykveje.systime.dk/?id=5630#c13384 - Milgrams lydighedsforsøg

Stanley Milgram - Lydighed. - dokumentar: Lydighedens dilemma - https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=010212012255 (KB Madsens version af Milgrams forsøg)

We Interviewed the Creator of The Stanford Prison Experiment | National Geographic
https://www.youtube.com/watch?v=wsHNB_b-A6Q

PPTX - Ondskab - Lectio ma 28/4 6. modul

Ondskabens psykologi - Socialpsykologiske essays
Forfatterne og Frydenlund, 2004 s. 32-41

PN, 2013, S. 176 og 280--293:  HVAD ER ONDSKAB + James Bulger-sagen + Abu Ghraib fængslet i Irak + Forskellige slags ondskab (inkl. Lars Svendsens 4 former) + Socialpsykologiens store interesse for ondskab + er det onde knyttet til situationer og handlinger + Empati + Deindividuation + Umenneskeliggørelse (dehumanisering)

The iceman and the psychiatrist
https://old.mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=020509282320
Beskrivelse: Richard Kuklinski, kendt som "The Iceman", har indrømmet at han har myrdet mindst 200 mennesker. Gennem timelange samtaler med Kuklinski forsøger retspsykiateren Park Dietz, at give indblik i og forståelse for den rendyrkede ondskab og de mange lag af smertefulde minder, der gjorde Kuklinski til en totalt hæmningsløs og følelseskold dræbermaskine

Weekendavisen: Podcast. Ind i psykopaten
https://omny.fm/shows/24-sp-rgsm-l-professoren/ind-i-psykopaten

Min indre Kode - Genetic me : https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx? mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Genetic%20me&orderby=title&SearchID=c10327 b8-7555-41eb-a472-cb6c335f0c0d&index=1

Time To Rethink Evil | Julia Shaw | TEDxOxford - TEDx Talks https://www.youtube.com/watch?v=atReK1tebCA
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde