Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vejlefjordskolen
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 ke/x (1g2g ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro - det periodiske system
H. Myging, O.V. Nielsen, V. Axelsen: Basiskemi C
Intro - det periodiske system
Du skal som minimum kunne:
- atomets opbygning
- opbygning af det periodiske system
- sammenhæng mellem atomernes opbygning og deres placering i det periodiske system
- afstemme et simpelt reaktionsskema
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
FFF: The Plastic Pollution Problem
Engelsk:
Non-fiction analysis of "Trashed", a Greenpeace UK Report from 2021 on Plastic Pollution and Plastic Export focusing on Britain/Braitain's role.
Derudover har der i forløbet været undervisning i kunstig intelligens og brug af chatbots i et projektarbejde/i en læringsproces (eksperimenter med brug af chatbots).
Faglige mål, Engelsk B:
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof, Engelsk B:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Samfundsfag:
Fokus på hvad henholdsvis politikere og borgere kan gøre ved klimaforandringer.
Vi så derfor på forskellen i, hvad EU og FN kan lave af aftaler for verdens lande. Juridisk bindende vs frivillig.
Desuden så vi på civilsamfundets rolle, herunder begrebet medborgerskab.
Metodemæssigt har vi læst grundbogstekster om EU, FN og medborgerskab samt aflæst kvantitative data i form af diagrammer.
Empiri har vi bl.a. fundet hos organisationerne Plastic Change og Greenpeace.
Vi har også trænet brug af en chatbot.
Faglige begreber: lovgivningsproces, medborgerskab, civilsamfund, aktører.
Faglige mål:
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ioner, salte og fældningsreaktioner
Ioner, salte og fældningsreaktioner
Du skal som minimum:
- kende til simple ioner og hvordan de dannes ud fra ædelgasreglen
- kende til sammensatte ioner
- kende til hvordan dannes et salt ud fra positive og negative ioner
- kende til saltets egenskaber
- forklare hvad en fældnings reaktion er
- opskrive reaktionsskemaer for dannelse af salte
- opskrive reaktionsskemaer for fældningsreaktioner, både ionreaktioner og stofreaktionsskemer
- kende eksempler på anvendelsen af fældningsreaktioner
Øvelse: Fældningsreaktioner
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kovalent binding
Kovalente bindinger
Du skal som minimum kende til:
- navngivning af kovalente forbindelser
- hvordan kovalente forbindelser dannes
- skalmodellen
- elektronprikformler og stregformler
- elektronegativitet og dets betydning for kovalente bindinger
- tilstandsformerne: fast stof , væske , gas samt hvad der er typisk for dem hver især
Øvelse: Opløselighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mængdeberegninger
Mængdeberegning
Du skal som minimum kunne:
- beregne molarmassen ud fra et stofs kemiske formel
- bruge formlen for sammenhængen mellem molarmasse, masse og stofmængde til at lave mængdeberegninger ud fra et reaktionsskema
Øvelse:Natron
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Blandinger, koncentrationsberegninger og titrering
Blandinger, koncentrationsberegninger og titrering
Som minimum:
- kunne anvende sammenhængen mellem koncentration, stofmængde og volumen til at beregne størrelser ud fra et reaktionsskema
- kunne beregne og forklare hvordan man laver en opløsning med en bestemt koncentration
- kunne beregne hvor meget en opløsning skal fortyndes, for at nå en bestemt koncentration
- kende forskel på formel og aktuel koncentration
- kunne udføre en titrering
- kunne beregne på resultaterne fra en titrering, for at finde koncentrationen af en opløsning med ukendt koncentration
Øvelse: Saltindhold i havvand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Organisk kemi
Organisk kemi (05.03- 27.03)
Du skal som minimum:
- kende carbonatomets bindingsforhold
- vide hvad der er typisk for C-C enkeltbindinger og dobbeltbindinger
- vide hvordan man navngiver uforgrenede og forgrenede alkaner
- kunne navngive alkaner
- vide alkanernenes fysiske og kemiske egenskaber
- kunne navngive alkener
- kende til alkenernes egenskaber
- kende til naturgas - sammensætningen og anvendelsen
Øvelser:
Substitution i alkan
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Syre og base
Syre og base
Som minimum skal du:
- vide hvad der karakteriser en syre og en base
- kunne opskrive en syre-base reaktion
- vide hvordan pH er defineret
- kende til vandets ionprodukt
- kende til vandets autohydronolyse
- kende til pH-skalaen
- kende til syre-base titrering
Øvelse: Edikesyre i husholdningsedike
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Redoxreaktioner
Redoxreaktioner
Som minimum skal du:
- kende til oxidation og reduktion
- kunne opdele en reaktion i oxidationen og reduktionen
- kende til spændingsrækken
- kende til spændingsrækkereaktioner
Øvelse: Spændingsrækken
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/206/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67257410290",
"T": "/lectio/206/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67257410290",
"H": "/lectio/206/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67257410290"
}