Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Vejlefjordskolen
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 bi/h (1h bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler
Undervisningen omfatter:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
I undervisningen arbejdes med at:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet
̶ bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
Undervisningen tilrettelægges med:
̶ individuelle og kollaborative arbejdsformer
̶ faglig læsning af tekster på lærebogsniveau
Eksperimentelt:
- mikroskopi af dyrecelle
- osmose og kartoffelceller
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikroskopi af plante og dyrecelle
|
30-11-2023
|
Osmose og kartoffelceller
|
30-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kondition og træning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost og ernæring
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sexologi og genetik
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi
Undervisningen omfatter:
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration
Undervisningen tilrettelægges med:
̶ individuelle og kollaborative arbejdsformer
̶ mundtlig formidling med vægt på faglige forklaringer
̶ arbejde med udvikling af løsninger
Eksperimentelt:
- Vandløbsanalyse af Ulbæk Å
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/206/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72111491466",
"T": "/lectio/206/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72111491466",
"H": "/lectio/206/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72111491466"
}