Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Munkensdam Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Anders Krogh Thomsen, Anne-Cathrine Ferslev Langgård, Christian Jauernik Lindekrans
|
|
Hold
|
2025 nv/l (1l nv, 1l nv bi, 1l nv fy, 1l nv ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Munkensdam på festival
I dette forløb arbejder vi under temaet Munkensdam på Festival.
I fysik (4 moduler):
- Hvad er en naturvidenskabelig størrelse, enheder, præfikser og 10'er potenser.
- Sammenhængen mellem afstand, fart og tid.
- Forsøgene bevægelse af krop, lydens fart i luft.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Fremtidens energikilder
I dette forløb arbejder vi under temaet "Fremtidens energikilder".
I fysik (4 moduler):
- Energiformer, energibevarelse, omdannelse mellem energiformer. Fokus på solcellers energiomdannelser.
- Solindstrålingen som følge af jordens bevægelse om solen, herunder dagslængden og årstidernes skiftes og afstandens og instrålingsvinklen betydning for energiomddannelsen vha. solceller.
- Forsøget "Solindstråling". Lysintensitets afhængighed af hhv. vinkel og afstand til vha. en model at vurdere betydningen af årstidernes skiften for indstrålingen.
I naturgeografi (1 modul):
- Geografiske og klimatiske forholds betydning for sol- og vindenergi, med fokus på regionale og sæsonmæssige variationer.
- Analyse af soltimer og vindstyrke vha. DMI-data og kortmateriale.
- Diskussion af placering og planlægning af energianlæg i forhold til landskab og infrastruktur.
- Forsyningssikkerhed og energilagring: centrale og decentrale løsninger.
- Forsøg: Måling af vindhastighed i forhold til højde og analyse af vingedesignets betydning for energiproduktion.
I Kemi (moduler):
I biologi (moduler):
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71133227944",
"T": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71133227944",
"H": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71133227944"
}