Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Munkensdam Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Ea Bader
|
|
Hold
|
2025 DA/m (1m DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
GF: Taler fra ungdommen
Forløbstitel: "Unge taler og taler for unge"
Forløbet fokuserer på taler og unge mennesker til at introducere grundlæggende retoriske begreber og en retorisk forståelse. Det vil være taler af unge, til unge og om unge. Den retoriske analyse står centralt i forløbet og vi supplerer med argumentationsanalyse. Forløbet bruger også løbende små praktiske øvelser, hvor eleverne også selv skal arbejde skabende og prøvende med retorikken - ved fx at skrive noget og at tale foran andre. I midten af forløbet ligger en argumenterende skriveøvelse, hvor eleverne prøver kræfter med begreberne i praksis, og forløbets afslutning er en tale, som eleverne skal skrive og fremføre i deres studiegrupper.
De centrale begreber i forløbet er:
Det retoriske pentagram
Appelformer
Topik
Toulmins argumentationsanalyse
Et udvalg af sproglige figurer: anafor, epifor, allitteration, assonans, triade, modsætninger, udbrud, retorisk spørgsmål og selvrettelse
Billedsprog: sammenligning og metafor
Tekstmateriale til analyse:
Nathaly Lerche Nowak (30. september 2022): "Tale om skolesystemet ved Talefest"
Anna Bjerre Johansen (26. juni 2021): "Tale ved Roskilde Summerdays"
Alex Vanopslagh (10. august 2016): "Drop nu offerrollen og tag ansvar for dit eget liv"
Tekstmateriale med teori og begreber:
Gennemgang af begreber i forløbet (lærerproduceret materiale)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Tale
|
08-09-2025
|
|
Argumentationsøvelse (læserbrev)
|
05-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
GF: Innovation på tværs
Innovationsforløb på tværs af dansk, engelsk og samfundsfag med fokus på problemstillinger med relevans for unge. Tema: Unges trivsel i en præstationskultur.
Undervisningsmateriale i dansk: To afsnit af den norske tv-serie "Skam" (Julie Andem, 2015), sæson 1, afsnit 1 og 2 - hhv. 19 minutter/6,3 sider og 17 minutter/5,7 sider. Derudover:
1) Video af Alex Vanopslagh: 4 råd til mindre mistrivsel: https://www.liberalalliance.dk/blog/alex-4-raad-til-mindre-mistrivsel/ (6,51 minutter svarende til ca. 2,2 sider).
2) 20 minutter (svarende til 6,7 sider) af DR Debatten: "Forbandede ungdom?" fra d. 17/11-22. Set via CFU.
Modulplan:
De første tre moduler gik med at analysere to afsnit af Skam - hhv. med fokus på temaet og filmiske virkemidler.
Et enkelt modul gik med en argumentationsøvelse, hvor udgangspunktet var et uddrag fra et afsnit Debatten samt en kampagnevideo fra Liberal Alliances Alex Vanopslagh.
Derudover gik der et par moduler med fokus på research til casearbejde på innovationsdagen.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Skam powerpoint
|
22-09-2025
|
|
Skam
|
20-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71133607826",
"T": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71133607826",
"H": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71133607826"
}