Holdet 1m DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Munkensdam Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ea Bader
Hold 2025 DA/m (1m DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GF: Taler fra ungdommen
Titel 2 GF: Innovation på tværs

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GF: Taler fra ungdommen

Forløbstitel: "Unge taler og taler for unge"


Forløbet fokuserer på taler og unge mennesker til at introducere grundlæggende retoriske begreber og en retorisk forståelse. Det vil være taler af unge, til unge og om unge.  Den retoriske analyse står centralt i forløbet og vi supplerer med argumentationsanalyse. Forløbet bruger også løbende små praktiske øvelser, hvor eleverne også selv skal arbejde skabende og prøvende med retorikken - ved fx at skrive noget og at tale foran andre. I midten af forløbet ligger en argumenterende skriveøvelse, hvor eleverne prøver kræfter med begreberne i praksis, og forløbets afslutning er en tale, som eleverne skal skrive og fremføre i deres studiegrupper.


De centrale begreber i forløbet er:

Det retoriske pentagram

Appelformer  

Topik

Toulmins argumentationsanalyse

Et udvalg af sproglige figurer: anafor, epifor, allitteration, assonans, triade, modsætninger, udbrud, retorisk spørgsmål og selvrettelse

Billedsprog: sammenligning og metafor


Tekstmateriale til analyse:

Nathaly Lerche Nowak (30. september 2022): "Tale om skolesystemet ved Talefest"

Anna Bjerre Johansen (26. juni 2021): "Tale ved Roskilde Summerdays"

Alex Vanopslagh (10. august 2016): "Drop nu offerrollen og tag ansvar for dit eget liv"


Tekstmateriale med teori og begreber:

Gennemgang af begreber i forløbet (lærerproduceret materiale)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tale 08-09-2025
Argumentationsøvelse (læserbrev) 05-10-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 GF: Innovation på tværs

Innovationsforløb på tværs af dansk, engelsk og samfundsfag med fokus på problemstillinger med relevans for unge. Tema: Unges trivsel i en præstationskultur.

Undervisningsmateriale i dansk: To afsnit af den norske tv-serie "Skam" (Julie Andem, 2015), sæson 1, afsnit 1 og 2 - hhv. 19 minutter/6,3 sider og 17 minutter/5,7 sider. Derudover:
1) Video af Alex Vanopslagh: 4 råd til mindre mistrivsel: https://www.liberalalliance.dk/blog/alex-4-raad-til-mindre-mistrivsel/ (6,51 minutter svarende til ca. 2,2 sider).

2) 20 minutter (svarende til 6,7 sider) af DR Debatten: "Forbandede ungdom?" fra d. 17/11-22. Set via CFU.


Modulplan:

De første tre moduler gik med at analysere to afsnit af Skam - hhv. med fokus på temaet og filmiske virkemidler.

Et enkelt modul gik med en argumentationsøvelse, hvor udgangspunktet var et uddrag fra et afsnit Debatten samt en kampagnevideo fra Liberal Alliances Alex Vanopslagh.

Derudover gik der et par moduler med fokus på research til casearbejde på innovationsdagen.





Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skam powerpoint 22-09-2025
Skam 20-10-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer