Holdet 1n DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Munkensdam Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Cathrine Lund
Hold 2025 DA/n (1n DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GF: Taler til og fra unge
Titel 2 GF: Innovationsforløb om ungdom

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GF: Taler til og fra unge

Forløbet fokuserer på taler og unge mennesker til at introducere grundlæggende retoriske begreber og en retorisk forståelse. Det vil være taler af unge, til unge og om unge.  Den retoriske analyse står centralt i forløbet og vi supplerer med argumentationsanalyse. Forløbet bruger også løbende små praktiske øvelser, hvor eleverne også selv skal arbejde skabende og prøvende med retorikken - ved fx at skrive noget og at tale foran andre. I midten af forløbet ligger en argumenterende skriveøvelse, hvor eleverne prøver kræfter med begreberne i praksis, og forløbets afslutning er en tale, som eleverne skal skrive og fremføre i deres studiegrupper.

De centrale begreber i forløbet er:
- Det retoriske pentagram
- Appelformer
- Topik
- Toulmins argumentationsanalyse
- Et udvalg af sproglige figurer: anafor, epifor, allitteration, assonans, triade, modsætninger, udbrud, retorisk spørgsmål og selvrettelse
- Billedsprog: sammenligning og metafor

Tekstmateriale til analyse:
- Nathaly Lerche Nowak (30. september 2022): "Tale om skolesystemet ved Talefest"
- Anna Bjerre Johansen (26. juni 2021): "Tale ved Roskilde Summerdays"
- Alex Vanopslagh (10. august 2016): "Drop nu offerrollen og tag ansvar for dit eget liv"

Tekstmateriale med teori og begreber:
Gennemgang af begreber i forløbet (lærerproduceret materiale)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 GF: Innovationsforløb om ungdom

I forløbet arbejder vi med ungdomsfiktion som genre, SKAM (afsnit 1 og 2), interaktioner og personer, filmiske virkemidler, skriftlig opgave (analyse med fokus på en personkarakteristik af Eva).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer