Holdet 1q En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Munkensdam Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Ea Bader
Hold 2025 En/q (1q En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GF: Growing up
Titel 2 GF: Innovation på tværs

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GF: Growing up



Indhold:

Introduktion til tekstanalyse, fortrinsvis af fiktive tekster. Tematisk arbejdes der med følgende emner:
• Growing up
• Bullying
• Childhood
• Adolescence
• The role of parents – the relationship between a father/mother and a son/daughter
• Identity
• Rite of passage
• Coming of age
• Loss of innocence

Grammatik sideløbende: Både integreret i tekstarbejdet og parallelt arbejdes der med ordklasser, ordstilling og verber. Elevernes viden fra AP inddrages og anvendes.

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik. Kompendiet "Indføring i engelsk grammatik" anvendes samt øvelser på MinLæring.dk.
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Her anvendes ”Toolbox”, side 5-23 (10 sider):
o Genrebevidsthed (fiktion)
o Personkarakteristik, herunder arbejde med PEE-chains
o Fortæller/point of view.


Main texts:

"Just like that" (Novelle - 5 sider)

"Indian camp" (Novelle, 3 sider)

"Clara's day" (Novelle, 6 sider)

"The perks of being a wallflower" (Film - 1 time og 37 minutter/32 sider), herunder sangene "Asleep" af The Smiths (cirka 1,5 side), "Landslide" af Fleetwood Mac (cirka 1 side) og "Heroes" af David Bowie (cirka 2 sider).

Sekundærlitteratur:

"How to read a novel and a short story", pp. 8-13 i bogen Toolbox (6 sider)

Powerpoint om Coming-of-age-genren (lavet af undertegnede).

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
A childhood memory 29-08-2025
Personkarakteristik 12-10-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 GF: Innovation på tværs

Innovationsforløb på tværs af dansk, engelsk og samfundsfag med fokus på problemstillinger med relevans for unge.

Undervisningsmateriale i engelskmodulerne: Black Mirror, Afsnit 1, sæson 3: "Nosedive" (Charlie Brooker, 2016) - 63 minutter/21 sider.

Tema: Unges trivsel i en præstationskultur

Formål: Forløbet ”Unges trivsel i en præstationskultur” skal give eleven et overordnet kendskab til fagets identitet, fagområder og metoder. I grundforløbet skal undervisningen tilrettelægges som et tema med inddragelse fagets metoder.  

Faglige mål:  

- Sprogfærdighed: forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner ̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk ̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder – herunder AI

- Tværfaglighed: Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.  

Kernestof:
Kernestoffet udgøres af autentiske, ubearbejdede engelsksprogede tekster, der med få undtagelser skal tage udgangspunkt i eller kunne sættes i forbindelse med fagets kulturområder.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer