Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Munkensdam Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Ea Bader
|
|
Hold
|
2025 En/q (1q En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
GF: Growing up
Indhold:
Introduktion til tekstanalyse, fortrinsvis af fiktive tekster. Tematisk arbejdes der med følgende emner:
• Growing up
• Bullying
• Childhood
• Adolescence
• The role of parents – the relationship between a father/mother and a son/daughter
• Identity
• Rite of passage
• Coming of age
• Loss of innocence
Grammatik sideløbende: Både integreret i tekstarbejdet og parallelt arbejdes der med ordklasser, ordstilling og verber. Elevernes viden fra AP inddrages og anvendes.
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik. Kompendiet "Indføring i engelsk grammatik" anvendes samt øvelser på MinLæring.dk.
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Her anvendes ”Toolbox”, side 5-23 (10 sider):
o Genrebevidsthed (fiktion)
o Personkarakteristik, herunder arbejde med PEE-chains
o Fortæller/point of view.
Main texts:
"Just like that" (Novelle - 5 sider)
"Indian camp" (Novelle, 3 sider)
"Clara's day" (Novelle, 6 sider)
"The perks of being a wallflower" (Film - 1 time og 37 minutter/32 sider), herunder sangene "Asleep" af The Smiths (cirka 1,5 side), "Landslide" af Fleetwood Mac (cirka 1 side) og "Heroes" af David Bowie (cirka 2 sider).
Sekundærlitteratur:
"How to read a novel and a short story", pp. 8-13 i bogen Toolbox (6 sider)
Powerpoint om Coming-of-age-genren (lavet af undertegnede).
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Minlæring
-
Læs novellen "Just like that", som I finder i Growing up-kompendiet på s. 2-6 +Sørg for at have løst alle tre opgaver om ordstilling i grammatikkompendiet.
-
Substantivers tællelighed og bøjningsmønstre.pptx
-
Substantivers flertalsdannelse - Minlæring
-
Substantivers tællelighed - Minlæring
-
Read p. 8- the top of page 13 ("How to read a short story") in the Toolbox-book + Skim through "Just like that" in your Growing up-compendium if you've forgotten it since last class. We will continue your group work on the short story in class.
-
If you did not finish in class, please make your grammar exercises from Tuesday on MinLæring (Substantivers flertalsdanelse og Substantivers tællelighed) +Finish your group presentation on "Just like that" if you haven't already. Make sure that you a
-
Indian camp group work.docx
-
Consider which childhood memory you will write about in your assignment + + Read the short story "Indian Camp" by Ernest Hemingway (pp. 9-12 in the Growing up-compendium).
-
ESL discussion topics: Childhood (Questions 1-2, 6, 8-9, 13, and 17-18)
-
ESL discussion topic: Personality (questions 3-4 and 13-15)
-
Analysis questions for Clara's day.docx
-
Read the short story "Clara's day" (pages 30-32 in the Growing Up-compendium)
-
Minlæring - uregelmæssige verber 1
-
Øvelser uregelmæssige verber
-
Reread "Clara's day" if you forgot about it since last lesson. Also, we will do an AMA (Ask me anything) about me, your teacher, so please think of at least one question to ask me (In English). It's intended as another conversation exercise in which
-
Youth fiction and coming of age as a genre.pptx
-
Færdiggør de fem opgaver om uregelmæssige verber på MinLæring (Find dem under fanen "Lektier"). Derudover skal I udfylde opgave 1 og 2 om uregelmæssige verber i jeres engelsk grammatik-kompendium ("Indføring i engelsk grammatik", s. 32-33).
-
Group work the perks.docx
-
Skim powerpointet, så du kan huske pensum fra sidste lektion: Youth fiction and coming of age as a genre.pptx
-
The Smiths – Asleep
-
Fleetwood Mac – Landslide
-
David Bowie – "Heroes"
-
Grammatik i Clara's day.docx
-
Opsamling - AP grammatik version 2.pptx
-
I skal udfylde arket "Grammatik i Clara's day". Derudover skal I uploade jeres tekst/brainstormnoter fra sidste gang, hvor I arbejdede med personkarakteristik-afleveringen. Dette gør I i elevfeedback.
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
A childhood memory
|
29-08-2025
|
|
Personkarakteristik
|
12-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
GF: Innovation på tværs
Innovationsforløb på tværs af dansk, engelsk og samfundsfag med fokus på problemstillinger med relevans for unge.
Undervisningsmateriale i engelskmodulerne: Black Mirror, Afsnit 1, sæson 3: "Nosedive" (Charlie Brooker, 2016) - 63 minutter/21 sider.
Tema: Unges trivsel i en præstationskultur
Formål: Forløbet ”Unges trivsel i en præstationskultur” skal give eleven et overordnet kendskab til fagets identitet, fagområder og metoder. I grundforløbet skal undervisningen tilrettelægges som et tema med inddragelse fagets metoder.
Faglige mål:
- Sprogfærdighed: forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner ̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk ̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder – herunder AI
- Tværfaglighed: Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
Kernestoffet udgøres af autentiske, ubearbejdede engelsksprogede tekster, der med få undtagelser skal tage udgangspunkt i eller kunne sættes i forbindelse med fagets kulturområder.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71134003103",
"T": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71134003103",
"H": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71134003103"
}