Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Munkensdam Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Hanne Tauensig Nielsen
|
|
Hold
|
2025 sa/r (1r sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Unges trivsel i en præstationskultur
Formål:
Forløbet ”Unges trivsel i en præstationskultur” skal give eleven et overordnet kendskab til fagets identitet, fagområder og metoder. Forløbet tilrettelægges som et tema med inddragelse af sociologi, politik og økonomi og med inddragelse af både kvalitative og kvantitative data. De tre discipliner indgår så vidt muligt med lige stor vægt. Undervisningen veksler mellem induktive og deduktive tilgange.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
Sociologi: identitetsdannelse og socialisering og sociale og kulturelle forskelle
Metode: kvantitativ og kvalitativ metode.
Politik: politiske partier i Danmark
Økonomi: velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Der er ingen lektier til i dag, men I må meget gerne følge lidt med i nyhederne. Vi bruger klassenotesbog i OneNote - prøv om I kan finde den via dette link: 1r sa eller gå via OneNote.
-
I skal læse s. 10-15 i samfundsfagsbogen "Fri eller fortabt" og prøve med egne ord at beskrive "Generation præstation" samt de fremhævede ord i lektien.
-
T. MATTHIESEN, OLIVER B. SKOV OG V. BJØRNSKOV: FRI ELLER FORTABT?, COLUMBUS; sider: 10-15, 18-24, 26-38, 42-47, 54-63, 71-73, 110-116, 118
-
Bruges på timen: Omkostninger ved psykisk sygdom
-
"Presset ungdom" afsnit 1 + 2, TV2 Efteråret 2023; sider: 1
-
I skal læse den vedhæftede artikel "Hårtab, angst og søvnmangel: Højt tempo i samfundet skaber øget mistrivsel blandt unge" med fokus på årsagerne til og konsekvenserne af de unges mistrivsel. Læs KUN de første 4 sider i dokumentet. I skal IKKE læse
-
I skal læse side 18-24 i bogen og fokusere på at forstå de fremhævede ord. Skriv gerne noter til, hvad de fremhævede ord betyder. Husk jeres noter til "jeres" politiske partis løsning på og holdning til mistrivsel. I finder deres udsagn i slutningen
-
I skal læse side 26-31 i bogen "Fri eller fortabt" og fokusere på at forstå de fremhævede ord. Skriv noter til, hvad de fremhævede ord betyder.
-
I skal læse side 32-38 i bogen "Fri eller fortabt" og skrive noter til de fremhævede ord med særligt fokus på at forstå dilemmaerne omkring "det perfekte valg" f.eks. "the paradox of choice" samt "opportunity costs". Husk at følge med i nyhederne
-
I skal læse i bogen "Fri eller fortabt" side 42-47 indtil afsnittet "Easterlines..." og fokusere på at forstå de fremhævede ord. Skriv gerne noter til, hvad de fremhævede ord betyder. Husk at følge med i nyhederne
-
I skal læse om velfærdsstatsmodellerne, så I kan forklare forskellen på de 3 modeller. Lektien er IKKE i bogen, men er vedhæftet her: Luk samfundet op side 205-208 - velfærdsmodellerne (1).pdf
-
PETER BRØNDUM OG THOR BANKE HANSEN: LUK SAMFUNDET OP! - 3. UDGAVE, COLUMBUS; sider: 83-87, 205-208
-
Ingen lektier til i dag, MEN følg med i nyhederne og husk på mindst én nyhed.
-
I skal læse side 83-87 indtil afsnit 5.5 i vores samfundsfagsbog "Fri eller fortabt". Læs med fokus på at forstå alle de fremhævede ord og skriv deres betydning ned i dine noter.
-
I skal læse side 54-63 med fokus på at kunne forklare udviklingen vha. nogle af figurerne. Side 61 er et billede og skal ikke læses;-) Side 71-73 skal I ikke læse, dem taler vi blot om på timen.
-
I skal læse i bogen "Fri eller fortabt" side 110-116 (indtil afsnit 7.2) + side 118 med fokus på at forstå de fremhævede ord.
-
Genopfrisk din viden om begreberne fra forløbet - du skal inddrage nogle af dem i dagens innovationsprojekt. Begrebsliste v3.docx Slå dem op i bogen eller i dine egne noter, hvis du har glemt begrebernes definition/betydning
-
Vi samler op på nyheder og er nysgerrige på kommunal- og regionsvalget. Husk at følge med i nyhederne.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71134071142",
"T": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71134071142",
"H": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71134071142"
}