Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Munkensdam Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Iben Søgaard, Jørgen Voldstad, Martin Brejner Levisen
|
|
Hold
|
2025 nv/s (1s nv, 1s nv bi, 1s nv fy, 1s nv ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Munkensdam på festival
Fysik:
Kende til fysisk størrelse, enheder og præfikser, samt sammenhængen mellem præfikser og 10’er potenser.
Kende til sammenhængen mellem de fysiske størrelser sted, fart og tid og kunne anvende dem til at lave en eksperimentel bestemmelse farten af en person der går, løber og sprinter.
Beskrive og opstille et forsøg til at bestemme lydens fart ved hjælp af et grafisk plot af data, samt regression i Excel, herunder anvende en lineær sammenhæng fra matematik til at forudsige datas placering i plottet. Eventuelle fejlmålinger skal kunne forklares vha. Grafen.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Fremtidens energikilder
Fysik:
Kende til energibevarelse, forskellige energiformer og kunne beskrive energiomdannelser, herunder særligt energiomdannelser, der er relevante for solceller.
Kende til jordens bevægelse om solen, herunder begreberne ellipse, brændpunkt, verdensakse, kredsløb og rotation. Herudover skal man kunne forklare hvordan dagslængde og indstrålingsvinklen og afstanden til solen varierer i løbet af året.
Eksperimentelt kunne lave en model for solindstrålingens afhængighed af afstand og vinkel, samt diskutere begrebet variabelkontrol.
Kunne bruge solindstrålingsforsøget til at diskutere, hvordan jordens bevægelse om solen påvirker det energiudbytte, vi har fra solceller, samt hvordan vi kan optimere udbyttet.
I naturgeografi (1 modul):
- Geografiske og klimatiske forholds betydning for sol- og vindenergi, med fokus på regionale og sæsonmæssige variationer.
- Analyse af soltimer og vindstyrke vha. DMI-data og kortmateriale.
- Diskussion af placering og planlægning af energianlæg i forhold til landskab og infrastruktur.
- Forsyningssikkerhed og energilagring: centrale og decentrale løsninger.
- Forsøg: Måling af vindhastighed i forhold til højde og analyse af vingedesignets betydning for energiproduktion.
I Kemi (moduler):
I biologi (moduler):
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71134758965",
"T": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71134758965",
"H": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71134758965"
}