Munkensdam Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Munkensdam Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1t ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Munkensdam Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Birgit Nielsen, Mads Feldsted, Simon Østermark Andreasen, Tine Overlund Roost
Hold
2025 ap/t (
1t ap
,
1t ap da
,
1t ap gram
,
1t ap la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP Fagligt Samspil 1
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP Fagligt Samspil 1
Almen sprogforståelse består af tre dele: latin, grammatik og dansk. Faget danner en fælles basis for det sproglige arbejde i alle fag. I faget arbejder eleverne med to elementer: sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed. I forløbet opnår eleverne viden om og grundlæggende kundskaber og færdigheder i sproglig analyse af tekster med brug af relevant terminologi. Faget styrker elevernes teoretiske sprogforståelse, deres sproglige kreativitet og fantasi samt samspillet mellem de sprog, de møder i gymnasiet.
Eleverne skal lære følgende:
- anvende faglig terminologi om grammatik, semantik og pragmatik
- foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
- anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Indhold
Kernestof:
Plan
Titel
Hej 1t ! jeg glæder mig til at hilse på jer ! Der er ingen lektie her til 1. lektion, men I skal medbringe AP-mappen samt blyant eller kuglepen.
CLAUS DRENGSTED-NIELSEN: LILLE DANSK GRAMMATIK, GYLDENDAL; sider: 12, 18-22
Afsnit
Begreber
Hej, så starter vi op på AP-dansk-delen. Som lektie skal du læse side 1-3 i kompendiet om genre og semantik. (Kompendiet er det med at spise mormor)
I skal udfylde tabellerne til ordklasser og verbets former og tider på side 60 i jeres grammatikkompendium. Skriv de danske betegnelser og lav dine egne eksempler. Øvelse 19,20 og 21 i kompendiet skal også være lavet, hvis I ikke blev færdige sidst.
Læs om sætningernes led, verbal, subjekt, direkte objekt og indirekte objekt side 26-31 til og med afsnit 3.5.
Læs side 31-32 om subjektsprædikativ og om adverbial. Udfyld resten af side 60 i hæftet og tjek også jeres svar med mine i OneNote.
Læs side 4-6 i kompendiet (mormor) om træk for mundtligt og skriftlig sprog. Skriv trækkene for henholdsvis mundtlig og skriftlig sprog ned som noter
I skal derhjemme forberede jer til midtvejsprøven. Færdiggør opgave 37 i grammatikkompendiet og læs op på pensum, som består af både en latindel og en grammatikdel. I finder pensum for grammatikdelen på side 59 i den lille danske grammatik.
Øv de latinske betegnelser
I dag handler det om billedsprog. Lektie er at læse i kompendiet (mormor) side 8-12. Opgaverne på siderne behøver du ikke løse.
Quizlet repetition af lektion 4-6
Latinkompendie, s. 29, opg. 32, lav sætning 1 og 2.
I dag handler det om sproghandlinger. Læs om Sprog og handling på side 13-15 i kompendiet (mormor)
Læs om ordklasser og stilistik side 38-45 i elevhæftet (øvelseshæftet).
Læs side 49-50 i kompendiet om sætningstyper og side 37 i Lille dansk grammatik om ledsætninger. Medbring også en vilkårlig bog med dansk tekst og en novelle som I har læst i engelsk i grundforløbet.
Medbring kompendiet (mormor) Vi læser lektien i modulet. ap kompendium ocr.pdf
Latinpensum til afsluttende AP prøve 2025.docx
Øv de danske og latinske betegnelser på side 60 i elevhæftet. Du kan også bruge det samme link som til lektion 6 Latinske betegnelser
Find ved hjælp af dit pointark fra midtvejsprøven ud af, hvilke emner du skal spørge til og træne i sidste modul.
Lektie: Læs hele afsnittet om komma i kompendiet - det er fra side 19-24
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71134789562", "T": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71134789562", "H": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71134789562" }