Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Munkensdam Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Alan Tjagvad Christensen
|
|
Hold
|
2025 sa/t (1t sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Unges trivsel i en præstationskultur
Formål
Forløbet ”Unges trivsel i en præstationskultur” skal give eleven et overordnet kendskab til fagets identitet, fagområder og metoder. I grundforløbet skal undervisningen tilrettelægges som et tema med inddragelse af sociologi, politik og økonomi og med inddragelse af både kvalitative og kvantitative data. De tre discipliner skal så vidt muligt indgå med lige stor vægt. Undervisningen tilrettelægges således, at der veksles mellem induktive og deduktive tilgange.
Induktivt tilrettelagt undervisning tager normalt udgangspunkt i én eller flere aktuelle problemstillinger, hvor begreber og metoder fra en eller flere discipliner anvendes. Deduktivt tilrettelagt undervisning tager typisk udgangspunkt i en enkelt disciplin og giver begreber, teoretiske sammenhænge og metoder til efterfølgende at undersøge og formidle en problemstilling. Der skal lægges afgørende vægt på den enkelte elevs muligheder for på et fagligt grundlag at fremføre egne synspunkter, argumenter og vurderinger. Undervisningen tilrettelægges således, at den er alsidig i valg af synsvinkler, begreber og metoder. Desuden skal forløbet afspejle fagets overordnede formål om at fremme elevernes lyst og evne til at forholde sig til og deltage i den demokratiske debat og gennem undervisningens indhold og arbejdsformer engagere eleverne i forhold af betydning for demokratiet og samfundsudviklingen.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof
- Sociologi: identitetsdannelse og socialisering og sociale og kulturelle forskelle
- Metode: kvantitativ og kvalitativ metode.
- Politik: politiske partier i Danmark
- Økonomi: velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Samfundsfag i gymnasiet
-
Fri eller fortabt, side 10-15.pdf
-
Fri eller fortabt? Tobias Matthiesen, Oliver Boserup Skov, Victor Bjørnstrup, Columbus (2019).; sider: 10-15, 18-24, 26-38, 42-47, 54-63, 71-73, 83-87, 110-116, 118
-
Hårtab, angst og søvnmangel_Højt tempo i samfundet.pdf
-
Præsentation_samfundsfaglige metoder.pptx
-
1.4 Hvad er samfundsfaglig metode? | METODEBOGEN
-
Metodeøvelse, 1.t.docx
-
Arbejdsspørgsmål, s. 18-24_identitet og socialisering.docx
-
Ingen lektier til denne time. I får bogen "Fri eller fortabt?" udleveret.
-
Giddens og Ziehe_s. 26-31.docx
-
Undersøgelse om danskernes alkoholvaner.docx
-
Sara og Catrine er blevet gift, men er ikke kærester
-
Gruppearbejde, Fri eller fortabt, side 32-38.docx
-
Luk samfundet op side 205-208 - velfærdsmodellerne.pdf
-
Why Finland And Denmark Are Happier Than The U.S.
-
Arbejdsspørgsmål, s. 205-208.docx
-
Ingen lektier til dagens modul. Vi læser om velfærdsmodellerne på timen.
-
Alt for meget velfærd
-
Artikellæsning_Accelerationssamfundet .docx
-
Tjek på lektien_Rosa.docx
-
I stiller spørgsmålene, Fri eller fortabt, s. 54-63.pptx
-
Arbejdsspørgsmål_medborgerskab og demokratianalysen.docx
-
Demokratianalysen 2023 002 .pdf
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71134807963",
"T": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71134807963",
"H": "/lectio/207/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71134807963"
}